Spel i undervisning och forskning – att lära ut till och samtidigt lära av studenter
Nyckelord:
spel, spelsimulering, lärande, pedagogik, risk, beslutsfattande under osäkerhetAbstract
Ett nytt moment har införts på de två nya civilingenjörsprogrammen i brandteknik och riskhantering vid LTH: ett spelmoment där studenterna ställs inför ett simulerat riskhanteringsscenario där de med begränsade resurser och osäkra framtidsutsikter är satta att hantera översvämningsrisker i en humanitär kontext. De får öva på att fatta beslut för att försöka undvika kris och hushålla med värdefulla resurser. Spelmomentet kan förhoppningsvis förbättra förståelsen för riskhantering och effektiv resursfördelning, och samtidigt generera data för forskning inom beslutsfattande under osäkerhet och kan belysa hur faktorer som riskattityd, resursbrist och gruppdynamik påverkar beslutsfattande. Studenternas beslutsförmåga och riskattityd utvärderas innan och efter spelmomentet och deras strategi och spelresultat antecknas under spelets gång. Jag tror att spelbaserade metoder erbjuder potential för pedagogiska innovationer och forskning och vill med detta föredrag inspirera till en lite annorlunda form av (väldigt rolig) undervisning!