Vad är en bra lärare?
Nyckelord:
CEQ, ETP, Pedagogisk skicklighet, undervisningsskicklighetAbstract
Det finns uppenbara svårigheter att definiera vad bra undervisning är och därmed också vad en bra lärare är. I föreliggande arbete har vi utgått ifrån att lärare som erhållit pedagogiska pris och lärare som ingår i LTH:s Pedagogiska Akademi, det vill säga innehar kompetensgraden ETP (Excellent Teaching Practioner), är bra lärare. I studien genomfördes två undersökningar, varav den första baserades på lärarintervjuer avsedda att identifiera generella trender och inställningar inom tre olika lärargrupper: lärare som har ETP (grupp A), lärare som fått pedagogiska pris (grupp B) samt lärare som har bådadera (grupp C). Den andra undersökningen baserades på studenters enkätsvar från CEQ-kursutvärderingar på kurser där lärare som fått TLTH:s pedagogiska pris varit delaktiga.
Intervjuerna visar på påtagliga skillnader mellan grupp B och de två andra grupperna. Grupp B tycks ha en syn på undervisning som anknyter tydligt till undervisningsskicklighet snarare än det vidare begreppet pedagogisk skicklighet. Grupp B ansåg att talang betyder mer än högskolepedagogisk utbildning medan lärare i grupperna A och C i allmänhet ansåg att båda var viktiga. Under intervjuerna har det framkommit en bild av ETP där det tycks finnas två läger; det ena har en positiv bild till utmärkelsen medan det andra har en negativ. När det gäller pedagogiska utmärkelser finns ingen enhetlig syn på efter vilka kriterier lärare bör belönas.
Baserat på CEQ siffror framgår det att lärare som fått TLTH:s pedagogiska pris får högre betyg i kursutvärderingar än genomsnittsläraren totalt sett. Tidigare studier visar att även ETP-lärare får högre betyg i kursutvärderingar än genomsnittsläraren, men då underlagen inte är baserade på samma tidsperiod kunde ingen jämförelse göras mellan de två lärarkategorierna.