Aktivt lärande med omvänt klassrum i civilingenjörsutbildningen

Authors

  • Linda Hartman
  • Sara Maad Susane
  • Jan-Fredrik Olsen

Keywords:

Flipped classroom, mathematics

Abstract

Under 2021 och 2022 gavs kursen FMAB65 Endimensionell Analys B1 med två olika pedagogiska metoder: en traditionell metod, där den lärarledda undervisningen bestod av föreläsningar och räkneövningar, och en experimentell metod med aktivt lärande, där fokus var på gruppseminarier, i vilka studenterna efter förberedelser jobbade tillsammans med materialet i små grupper. I samband med kursomgången 2022 samlade vi in individdata på närvaro och tentamensresultat. Vi har också genomfört intervjuer med studenter för att få reda på hur de upplevde undervisningen. För studenterna med traditionell undervisning såg vi att närvaron sjönk betydligt mellan 2018/2019 och 2022, men att närvaron inte minskade för studenterna med aktivt lärande. Andelen godkända vid ordinarie tentamen var lägre i båda grupperna 2022 jämfört med 2019, med ungefär samma minskning för båda grupperna. I de kvalitativa intervjuerna framkom samtidigt att studenterna med aktivt upplägg var mer kritiska till upplägget på kursens undervisning.

Downloads

Published

2024-12-18

Issue

Section

Conference proceedings – Presentations