Påverkan av studieresultat hos förstaårsstudenter vid försenad kursstart

Authors

  • Kristina Nilsson

Keywords:

förstaårsstudenter, stress, studieresultat, försenad kursstart

Abstract

Tentamensresultat har undersökts med avseende på närvaro under första läsperiodsveckan under vårterminen i en kurs där närmare hälften av de förväntade kursdeltagarna inte deltog i första veckans undervisning. Våren 2010 var gruppen som följde kursen från första, respektive andra läsveckan jämförbara i storlek, vilket möjliggjorde en jämförelse av dessa båda gruppers tentamensresultat. Undersökningsresultatet visar på att andelen studenter som blev godkända på ordinarie tentamen var högre bland gruppen studenter som följde kursen från start. Det var också möjligt att se skillnader i vilka betyg som erhållits inom de båda studentgrupperna, främst vad gäller betyg fem. Studietakten på Lunds Tekniska Högskola är generellt sett hög och den aktuella kursen läses på en läsperiod och omfattar nio högskolepoäng. Är det då lämpligt att frånvaro från undervisningen uppmuntras med till exempel organiserade skidresor under terminstid?

Downloads

Published

2013-05-13