Genreväxling som stöd för forskarstudenters skrivutveckling
Nyckelord:
Genreväxling, skrivutveckling, forskarutbildningAbstract
Skrivandet utgör en viktig del av forskarutbildningen. Samtidigt är det många forskarstudenter som brottas med sitt skrivande. En relevant fråga är därför hur skrivutveckling kan stödjas inom forskarutbildningen. I denna fallstudie analyseras tolv studenters reflekterande texter över den egna skrivutvecklingen under forskarutbildningens första år. Syftet är att identifiera vilka faktorer som har bidragit till denna utveckling. Analysen visar att tre huvudfaktorer har haft betydelse för studenternas framsteg: skrivande, goda exempel och respons. Dessutom identifierades en överbryggande faktor – genreväxling – i samtliga studenters texter. Texterna konkretiserar hur, framför allt, populärvetenskapligt skrivande har gynnat olika aspekter av skrivandet. Studenter resonerar även om effekter av att skriva ett vetenskapligt abstract, och vikten av att reflektera över sitt skrivande. Den huvudsakliga slutsatsen är därmed att genreväxling kan ge effektivt stöd åt olika aspekter av forskarstudenters skrivutveckling. Konferensbidraget föreslår integrerad genreträning i utbildningen som ett systematiskt att främja forskarstudenters skriftliga färdighet och medvetenhet.