Vad kan vi lära av stud enternas rapporter från den yrkesinriktade ingenjörsträningen?
Nyckelord:
Praktik, utbildningskvalitetAbstract
I detta arbeta vill vi rikta fokus på den yrkesinriktade ingenjörsträningen som infördes för att antal år sedan. Här arbetar studenten på ett företag eller inom någon annan verksamhet under 2 månader. Varje vecka skrivs en reflektion över dragna erfarenheter. Utöver detta gör studenten en sammanfattning på några sidor och håller en muntlig presentation. Detta material innehåller en hel del intressant information om vad studenterna tycker om sin utbildning. Vi har gått igenom ett antal rapporter framförallt kopplade till civilingenjörsprogrammet i bioteknik. Våra slutsatser är att studenterna ser att de fått en relevant utbildning som hjälper dem att utföra de uppgifter de stöter på i praktiken. Av det som har varit bra kan nämnas projekteringskurser som ger en helhetsbild av en process, muntliga presentationer och undervisning på engelska. Vissa kurser i programmet pekas också ut; grundläggande kemi och analytisk kemi. Av det som saknas lyfter många fram Excel. Förutom att alla studenterna är nöjda med kursen och gärna rekommenderar den till andra så lyfter några fram nyttan av reflektionerna som skrivs varje vecka. Vi skulle rekommendera LTH att mer systematiskt använd rapporterna från den yrkesinriktade praktiken i kvalitetsarbetet.