Hantering av problem och förebyggande av konflikter under handledning av examensarbeten

Författare

  • Katrin Molina-Besch
  • Damien Motte
  • Charlotte Retzner

Nyckelord:

examensarbete, handledning, handledningsstil, förebyggande av konflikter

Abstract

Syftet med denna studie har varit att söka
ett systematiskt sätt att hantera problemsituationer under
examensarbetshandledning. Ett teoretiskt ramverk har
framställts med hjälp av litteratur om arbetspsykologi
respektive handledning av doktorander. För att testa
relevans och giltighet av ramverket genomfördes en
intervju-undersökning om hantering av problematiska
handlednings-situationer bland lärare från LTH. Totalt har
17 personer från fyra avdelningar på två olika institutioner
deltagit. Respondenterna svarade på hur de hade agerat i
fyra problemsituationer som handledare brukar
konfronteras med. Handledarnas strategier analyserades
baserat på ramverket och man kunde bekräfta att
framgångsrika strategier riktade sig mot sak och inte
person, samt att dessa kunde klassificeras enligt ramverket.
Ramverket bör kunna användas i praktiken av handledare
för att hitta lösningar i problematiska
handledningssituationer.

Downloads

Publicerad

2016-08-30