Skriftlig kamratbedömning av duggor – en övning med många mål

Författare

  • Björn Sivik
  • Inga-Maj Stenström

Nyckelord:

kamratgranskning, djupinlärning, analysförmåga, SOLO-taxonomin

Abstract

I den PBL-baserade kursen Bioteknik - livsmedelsoch läkemedelsvetenskap (KPL620, 20p) vid LTH Ingenjörshögskolan i Helsingborg examinerades studenterna fortlöpande via bl a inlämningsuppgifter/duggor. Förutom att bedömas av lärarna utvärderades duggorna genom kamratgranskning. Våra hypoteser var att kamratgranskningen 1) bidrar till förbättrad analysförmåga och förbättrad prioriteringsförmåga, 2) erbjuder jämförelsemöjligheter och ger inspiration genom att visa ett alternativt sätt att resonera 3) stödjer reflekterandet och inlärningen 4) ökar träffsäkerheten i lärandeprocessen och bidrar till djupinlärning, 5) tränar den skriftliga färdigheten och förmågan att ge konstruktiv kritik samt 6) tränar upp känslan för den balansgång det innebär att ge en trovärdig konstruktiv kritik samtidigt som negativa synpunkter inte ska få mottagaren att tappa modet. Våra slutsatser är att kamratgranskningen i fallande ordning leder till a) förbättrad analytisk förmåga b) förbättrad skriftlig förmåga och bättre känsla för betydelsen av strukturering c) förbättrad förmåga att ge konstruktiv kritik samt d) förbättrad förmåga till reflekterande.

Downloads

Publicerad

2013-07-01