Hur man skapar en god lärandemiljö – erfarenheter från två kurser vid LTH
Nyckelord:
arbetsglädje, djupinlärning, lärandemiljö, universitetspedagogikAbstract
Flertalet av lärarna i universitets- och högskolemiljö har själva sin utbildningsbakgrund i liknande miljöer. Det kräver uppmuntran och övning för många av lärarna att inse att denna miljö inte är given – den är resultatet av det dagliga arbetet. Miljöerna och formerna för undervisning inte bara kan utan bör ständigt ifrågasättas.Det som karaktäriserar undervisningsmiljön och de villkor för lärande som denna miljö skapar, riskerar att reproduceras av lärarkåren utan tillräckliga inslag av reflektion över vilka delar av miljön som stärker respektive försvårar studenternas lärande. I denna artikel redovisar författarna en trestegsmodell för att medvetet ifrågasätta och därefter aktivt skapa ett socialt klimat i lärandemiljön som försvårar ytinlärning och stimulerar djupinlärning.
Modellen syftar till att stödja lärarens arbete med att för det första medvetandegöra studenten om sin roll för det sociala klimatet, för det andra skapa engagemang med hjälp av social interaktion med trygget, och för det tredje säkerställa arbetsglädje hos såväl lärare som studenter.
Artikeln bygger på författarnas egna erfarenheter vilka relateras till relevant litteratur i ämnet, kompletterat med empiri i form av kursutvärderingar och intervjuer med teknologer vid LTH. Artikeln visar hur skapandet av en god lärandemiljö kan ske målmedvetet och framgångsrikt. Detta arbete har stor inverkan på studenternas förmåga till lärande, och är alltför viktigt för att lämnas åt slumpen.
Downloads
Publicerad
2013-07-01
Nummer
Sektion
Artiklar