Examination av enskilda studenters insatser i grupparbeten
Nyckelord:
Aktionsforskning, gruppexamination, gruppkontrakt, free-riding, kamratgranskningAbstract
Grupparbeten används i stor utsträckning i undervisningen på LTH och även som del av examinationen. Studenterna upplever emellanåt problem med att alla i gruppen inte tillför arbetet lika mycket s.k. free-riding och att läraren inte har möjlighet att bedöma de enskilda studenternas insatser i grupparbetena.
Syftet med vår studie var att genom aktionsforskning skaffa oss större kunskap om hur man kan examinera enskilda individer i grupparbeten.
Slutsatserna från studien pekar på att:
- den sociala samhörigheten har stor betydelse för studenternas agerande
- studenterna är ovana att göra kamratgranskning
- tendenserna till free-riding kan inte identifieras på ett tydligt sätt
- gruppkontrakt är en ovanlig form av avtal för studieprocessen, men kan bidra till gemensam målbild
- som lärare bygger vi upp bilder av examinationsprocessen och att valet av olika arbetsformer gör oss uppmärksamma på behovet av specifika examinationsformer för varje examinationsmoment.