Freeriding inom högre utbildning – ett större problem än vi anat?
Abstract
Många universitetslärare använder sig idag av grupparbete som undervisnings- och examineringsform. Det finns dock en risk att någon eller några av studenterna i en grupp inte bidrar till den gemensamma arbetsuppgiften utan utnyttjar övriga gruppmedlemmars arbete, utan att bidra med eget arbetskapital (freeriding). Att freeriding förekommer inom högre utbildning är ingen nyhet, men kan vara svårt att uppmärksamma och än svårare att förebygga eller hantera när problemet väl uppstått. I denna studie har ett antal lärare och studenter intervjuats om hur de ser på freeriding, hur vanligt det är samt hur de metoder som finns för att förebygga problemet upplevs. Svaren tyder på att lärare och studenter har mycket olika uppfattning gällande hur vanligt freeriding är. Förklaringar kan vara att lärare och studenter har olika syn på freeridning, men också att studenter ogärna anmäler varandra bidrar till de skilda svaren.Downloads
Publicerad
2013-05-13
Nummer
Sektion
Artiklar