Vad kan vi lära oss efter fem år med CEQ?

Författare

  • Jonas Borell
  • Karim Andersson
  • Mattias Alveteg
  • Torgny Roxå

Nyckelord:

CEQ, kursutvärdering, kvalitetssystem, utveckling

Abstract

LTH:s policy för kvalitetsarbete kring grundutbildningen placerar studenternas lärande i fokus, och anger att den pedagogiska utvecklingen ska bygga på en välinformerad dialogprocess. Enkäten CEQ används sedan hösten 2003 i stor omfattning som dataunderlag i kvalitetsarbetet. Under de första fem åren har stora mängder data samlats in, men inte särskilt många undersökningar gjorts på materialet. Vi har med hjälp av CEQ-data tittat på ett par olika övergripande frågor om den pedagogiska praktiken och om kvalitetsarbetet vid LTH. Vi redovisar följande: a) Tecken på en svag, övergripande utveckling av återkoppling till studenterna, b) En nedgång av svarsfrekvenser och en ökning av längden på fritextkommentarer vid övergång från pappersenkäter till webbenkäter, c) Mycket stor spridning av snittlängden på slutrapportskommentarer av programledare och studieråd mellan olika program, d) En liten minskning av LTH-studenternas upplevda arbetsbelastning. Sammantaget ser vi stora möjligheter för LTH och dess lärare att basera utvecklingsarbete på information från kursutvärderingssystemets datamängder.

Downloads

Publicerad

2013-05-15