Bortom de lämnade enkätsvaren
Nyckelord:
CEQ, kursutvärdering, kursvärdering, svarsfrekvens, trendAbstract
När svarsfrekvensen på en kursvärdering är låg väcks frågan vad de som inte svarade tyckte. Om det finns upplevelseskillnader mellan de som fyller i kursvärderingen och de som inte gör det verkar det sannolikt att det även finns skillnader mellan de som fyller i kursvärderingen direkt när den skickas ut och de som fyller i den först efter flera påminnelser. För att undersöka detta närmare har vi grupperat inkomna kursvärderingssvar i fyra lika stora grupper efter den ordning svaren inkommit och analyserat hur svarens medelvärden ser ut för respektive grupp. Denna analys har vi gjort på LTH-nivå, samt för några utvalda program och kurser även på programnivå och kursnivå. Vår hypotes är att eventuella trender beträffande medelvärde skulle fortsatt om fler svar inkommit efter det att svarstiden gått ut. Vår undersökning fann få systematiska variationer, vilket tyder på att åsikterna inte skiljer sig systematiskt mellan de som svarar tidigt och de som svarar sent. Vår slutsats är att de som inte svarar alls antagligen tycker ungefär som de som svarat.Downloads
Publicerad
2013-05-13
Nummer
Sektion
Artiklar