Introduktion för läkarstudenter av två kliniska handledningsmodeller inför ViL-placering i primärvården

Läkarprogrammet (Perspektiv på lärande) 2023-01-23

Authors

  • Lena Åström

Keywords:

aktivt lärande, rollspel, klinisk handledning, ViL, SNAPPS, kliniskt resonemang, åtgärdsresonemang

Abstract

Projektet beskriver introduktion av två kliniska handledningsmodeller på Läkarprogrammets termin 11 inför verksamhetsintegrerat lärande (ViL) på vårdcentral. Modellerna förväntas facilitera studenternas kliniska resonemang avseende differentialdiagnos, åtgärdsresonemang samt beslut om åtgärd. Modellerna har vi tidigare introducerat genom olika metoder för de handledande primärvårdsläkare vi lyckats nå. Projektet beskriver införandet för studenter genom föreläsning, rollspel och praktisk övning samt innehåller en diskussion om de förväntade vinsterna med detta.

Downloads

Published

2023-02-16