Att införa aktivt lärande genom Team-based learning i yrsel på läkarutbildningens ÖNH-kurs

Läkarprogrammet (Perspektiv på lärande) 2022-06-22

Authors

  • Cecilia Brobeck

Keywords:

team-based learning, TBL, aktivt lärande, inre motivation, högskolepedagogik

Abstract

Yrselundervisningen under ÖNH-kursen på läkarutbildningen utgörs av en längre katedral föreläsning, följt av kortare caseundervisning. Trots att det är etablerat att studenterna lär sig mer vid en aktiv lärandemetod, har föreläsningsmomentet i yrselundervisningen bedömts behöva kvarstå, då yrsel är ett svårt ämne med många detaljer att hålla reda på. Genom att införa Team-based learning är förhoppningen att kunna effektivisera yrselavsnittet, för att förbättra den teoretiska inlärningen, så att studenternas kunskaper befästs mer långsiktigt. Tanken är också att deras kritiska tänkande ska utvecklas och deras förståelse för hur teorin är kopplad till kliniken ska förstärkas.

Downloads

Published

2022-06-22