Logopeders kärnkompetenser - Enkätunderlag till omarbetad utbildningsplan för logopedprogrammet vid Lunds universitet

Logopedprogrammet (Perspektiv på program) 2019-05-14

Authors

  • Susanna Whitling

Keywords:

kärnkompetenser, signifikant lärande, grundkompetens, CanMeds rollramverk, utbildningsplan

Abstract

Det finns ett tydligt behov av att väva in generella kärnkompetenser som gör logopedutbildningen användbar för studenterna efter avlagd examen. För att överbrygga den pedagogiska grunden för logopedprogrammet i stort, och för strimmorna specifikt, blir Finks taxonomi för signifikant lärande en viktig utgångspunkt. Den har många likheter med COMPASS, eftersom Fink understryker vikten av lärande- och rollbaserad kunskapsinhämtning (till skillnad från innehållsbaserad) [9]. Denna studie föreslår vilka kärnkompetenser som ska tydliggöras för studenterna och integreras med teoretisk kunskap genom hela utbildningen.

Underlaget i föreliggande studie samlades in genom en Internetbaserad enkät och en omarbetad version av utbildningsplanen för logopedprogrammet vid Lunds universitet kommer att bifogas.

Downloads

Published

2019-05-14