Flippad kursplan - Att skapa en kurs med utgångspunkt i transparanta bedömningskriterier

Biomedicinprogrammet (Perspektiv på program) 2018-04-25

Authors

  • Thomas Hellmark

Keywords:

bedömningskriterier, kursplaneutveckling, examensarbete, projektkurs

Abstract

Projektet genomfördes för att skapa nya kursplaner med bedömningskriterier för examens och projektkurser på biomedicinprogrammen vid Lunds universitet. En modell för kursplaneutveckling utvecklats och utvärderats. Modellen utgår ifrån examinationen och bygger på en systematisk samverkan mellan studenter, lärare och programledning. Arbetsprocessen karakteriseras av en växling mellan diskussion kring konkreta exempel, analys och abstraktion av dessa för att formulera transparanta bedömningskriterier. Med utgångspunkt i bedömningskriterierna formulerades därefter kursens mål och till sist planerades kursens lärmoment. Erfarenheten av projektet är att bedömningskriterierna blev mer transparanta för både studenter och bedömare. Målen i kursplanen som bygger direkt på bedömningskriterierna blir kongruenta med examinationen och formulerandet av instruktioner blev mycket enklare. Modellen har förutsättningar att fungera även på andra typer av kurser än examensarbete.

Downloads

Published

2018-04-25