Utvecklar studenterna ett globalt perspektiv på kvantfysik i de grundläggande kurserna inom F utbildningen?

Authors

  • Mikael Bauer
  • Peter Blennow
  • Carl Ellström
  • Johan Sjöholm
  • Magnus Ögren

Abstract

En förståelse för kvantfysikaliska fenomen och teorier är fundamental för många kurser inom fysik, men även inom många andra ingenjörsämne, t.ex. materialvetenskap och kemi. Många studenter kan lösa problem de ställs inför i de mer klassiska fysikämnena men får ofta svårigheter med att få det globala perspektivet och en djupare förståelse för kvantfysikaliska problem. Med globalt perspektiv menar vi här de förankringar som kursen måste innehålla utanför den strikta teorin för att öka studenternas förståelse för kvantfysiken.
Svårigheterna kan i stor grad bero på avsaknaden av analogier med vardagliga erfarenheter som man kan ha stor nytta av i mer klassiska ingenjörsämnen. Istället är kvantfysik mindre intuitivt och kan rentav kännas ologiskt till sin natur. Vad bör man som lärare tänka på för att få studenterna att få en bättre djupinlärning i ämnet och se möjligheterna och tillämpningarna med kvantfysiken? På vilket sätt påverkar lärarens syn på ämnet och sin lärarsituation studenternas syn på sitt lärande? För att besvara frågeställningen om vad som görs för att ge studenter vid tekniska utbildningar i Sverige en bra grund för inlärning har vi intervjuat kursansvariga lärare vid Chalmers, KTH och LTH om hur de ser på pedagogiken i deras kurser.

Published

2013-01-25