Att introducera PBL

Authors

  • Emeli Falk
  • Marlene Rishöj Kjär
  • Hanna Wennberg
  • Edgar Villarreal

Abstract

På många universitet har man de senaste åren börjat undervisa enligt problembaserat lärande, PBL. Detta har skapat ett behov hos både lärare och studenter av att förstå såväl ideologin bakom PBL som dess problem och möjligheter. PBL är inte ett nytt sätt att undervisa, men undervisningsformen kan av olika anledningar vara svår att anamma för såväl studenter som lärare. Studenter är inkörda i traditionella undervisningsformer där ytinlärning ofta premieras före djupinlärning. De är ofta vana vid att läraren serverar information i föreläsningsform och det är inte alltid kursböckerna används särskilt flitigt. Läraren, å sin sida, kan ha svårt att ge upp sin roll som gruppens ledare och lita på studenternas egen förmåga. Vår utgångspunkt är ett civilingenjörsprogram på Lunds Tekniska Högskola. Förutsättningarna på LTH är ofta att traditionell undervisning med föreläsningar och gruppövningar dominerar. Kurser med PBL kommer in tidigast under tredje eller fjärde året. Syftet med rapporten är att konkretisera arbetet med PBL. Vilka färdigheter behöver studenterna för att kunna studera enligt PBL-metodiken och hur kan vi som lärare förbereda och hjälpa studenterna inför PBL-kurser? Vad kan man göra för att underlätta arbetet i grupp? Vilka scenarier kan man som läraren ställs inför under en PBL-session och hur bär man sig åt för att lösa dom?

Published

2013-01-23