Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

Vol 11 (2021): LTH:s pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings

Är aktiva studenter på seminarium en utopi?

  • Bim Fagerström
Inskickad
26 januari 2022
Publicerad
2022-01-26

Abstract

Undervisningsformen seminarium har en central och självklar plats i kurser som ges på universitet och högskolor. I teorin är studenternas aktiva deltagande en grundförutsättning men i praktiken är denna grundförutsättning inte självklar. Studiens syfte har varit att utforska och beskriva fenomenet studentaktivitet på seminarier. Egna seminarieerfarenheter och exempel berikas med forskning inom området. Studerad forskning styrker problemets existens och föreslår bland annat att seminarieledares del i gruppinteraktionen minskar och att seminarieledare utbildas i grupplärandeprocesser. Studiens slutsats är att studenters aktiva deltagande i seminarier troligen kan ökas med hjälp av förslag från forskningen men att utopin ändå fortlever - över tid alltmer utforskad.