Schönström, Rikard, 2023. Motståndets dramaturgi: Bertolt Brecht och det subversiva subjektet. Lund: Ellerströms.
Abstract
Bert Brecht, visst var han marxist? Jo, så var det ju. Till yttermera visso återvände han 1948 till det kommunistiska Östtyskland, där han lät sig hyllas av politrukerna. Brechts mest kända citat hittar vi förresten redan i Tolvskillingsoperan (1924, med musik av Kurt Weill) där en rollfigur cyniskt konstaterar: ”Först kommer käket, sedan moralen”. Ett budskap att bita i för politiska teoretiker!
Fast nog hade Bertolt Brecht (1889–1956) själv en mer komplex syn på världen. Brecht var subversiv, visar litteraturvetaren Rikard Schönström i sin utmärkta nya bok Motståndets dramaturgi. Schönström skriver inte en biografi, så jag tar mig friheten att påminna om situationen vid Brechts litterära debut i början av 1900talet. Han undslapp med nöd och näppe krigstjänst under första världskriget. Brecht hade tagits ut till lasarettspersonal i hemstaden Augsburg, men så kom vapenstilleståndet i november 1918. Den tyska demokratin tog ett stapplande steg framåt: Weimarrepubliken utropades.