Effekter av LTHs pedagogikutvecklingsaktiviteter på LTH-lärarnas undervisning

Författare

  • Jonas Borell
  • Karim Andersson

Nyckelord:

BHU, CEQ, ETP

Abstract

Vi har studerat hur omfattningen av den
kursansvariga lärarens behörighetsgivande
pedagogikutbildning (BHU) samvarierar med studenternas
bedömningar av den pedagogiska kvalitén på kurser uttryckt
genom kursutvärderingarnas data från Course Experience
Questionnaire (CEQ). Vi har även studerat hur CEQ-resultaten
ser ut beroende på ifall den kursansvariga läraren har graden
Excellent Teaching Practitioner (ETP) eller ej. Vår studie tyder
på en oklar relation mellan kursansvariga lärares omfattning av
BHU och utfallet i CEQ-resultat. Kurser där den ansvariga
läraren har ETP når i medel något bättre CEQ-resultat än
kurser där den ansvariga läraren inte har ETP. I papret
diskuteras kort möjligheter till djupare och kompletterande
studier av området.

Downloads

Publicerad

2016-08-30