PBL för tekniker

Författare

  • Ebrahim Parhamifar
  • András Várhelyi

Nyckelord:

PBL, grupparbete, handledare

Abstract

Trots att PBL har visat sig vara ett kraftfullt verktyg i undervisningen, råder fortfarande viss tvekan att den skulle vara lämplig i alla utbildningar. I tekniska utbildningar är teknologer oftast vana vid att ha föreläsningar, övningar och laborationer. Som stöd har man ett genomarbetat kurskompendium som oftast räcker till för att lösa övningsuppgifterna. Detta betyder många gånger den korta, bekväma vägen att hitta information och att lösa problem. I detta arbete har vi försök att kartlägga och analysera teknologernas intresse för PBL som ett underlag för diskussioner och planering av utbildningar. Studenter från sista året i väg- och vattenutbildningen som läste kurser i PBL intervjuades både individuellt ochi grupp vid olika tillfällen under pågående kurs. Undersökningen genomfördes år 2001 och 2002 med 26 respektive 16 teknologer. Reslutaten från båda tillfällen visar att teknologerna var i allmänt positiva till PBL. En förändring i inställningen till PBL noterades under kursens gång. Problemet som nästan alla var eniga om var att man läste samtidigt andra kurser med den traditionella undervisningsformen och därför tyckte man att PBL tog mer tid. man tyckte också att PBL inte passar till alla kurser. Metodiken gör sig bättre i "läskurser" än i t.ex. "matematikkurser". Det är dock en fördel om hela utbildningen ges med PBL eftersom det blir mindre rörigt för studenterna då.

Downloads

Publicerad

2013-05-20