Hur kan vi på ett respektfullt och effektivt sätt inkludera introverta studenter i aktivt lärande?
Biomedicinprogrammet (Perspektiv på lärande) 2023-01-23
Nyckelord:
introvert, aktivt lärande, personlighet, inkludering, respekt, förändra attitydAbstract
På universitetet strävar vi efter en undervisning som är rättvis för alla studenter, men oftast glömmer vi bort att visa hänsyn till och respektera studenter med en mer introvert personlighetstyp. Detta arbete fokuserar därför på de möjligheter och utmaningar som finns för en introvert student i en aktiv lärande process. Rapporten lyfter fram några enkla metoder som man som lärare kan använda sig av i sin undervisning för att säkerställa att man inkluderar studenter med både introverta och extroverta personlighetsdrag. Genom att inkludera en del eller alla lärande moment som tas upp i denna rapport kan vi tillsammans på ett enkelt sätt förbättra undervisningsformen och på så sätt bidra till att skapa en rättvis undervisning där alla studenter har samma chans att uppnå ett bra lärande.