Verksamhetsförlagd utbildning i arbetsterapeutprogrammet - handledarnas syn på ansvar och uppgifter

Arbetsterapeutprogrammet (Projektkursen) 2008-10-13

Författare

  • Birgitta Wästberg

Nyckelord:

VFU, verksamhetsförlagd utbildning, handledning, handledarrollen

Abstract

Den verksamhetsförlagda utbildningen är en viktig del av arbetsterapeutprogrammet. Studenterna ska praktisera och prova sina färdigheter i reella situationer på kliniker. De har olika erfarenheter och förutsättningar med sig, vilket ställer krav på handledaren att anpassa handledningen så att den blir optimal för just den studenten. Både studenter och handledare har vid olika tillfällen påtalat att de upplever ett stort glapp mellan den teoretiska utbildningen på skolan och den praktiska delen av utbildningen. Syftet med denna studie var därför att undersöka hur handledarna ser på sin roll och Sektionens ansvar i den verksamhetsförlagda utbildningen. Enkäter med öppna frågor skickades ut höstterminen 2005 till alla som var handledare för studenter i termin fyra. Det var femtiosju handledare och av dem svarade trettiofem. Svaren analyserades och kategoriserades. Resultatet blev att handledarna såg som viktigast att vara förebilder, att låta studenten prova och reflektera, samt att känna in och ge stöd. Det som togs upp som särskilt svårt var framför allt studenternas egenskaper och förmågor, tidsfaktorer och förutsättningar. Sektionens viktigaste uppgifter samt handledarnas synpunkter på Sektionen var att se till att studenterna hade de förkunskaper som behövdes, att informera och utbilda handledarna, samt att ge dem stöd i handledningen. Utifrån resultatet har ett antal åtgärder föreslagits för att försöka minska glappet mellan teori och verksamhetsförlagd utbildning.

Downloads

Publicerad

2008-10-13