Interprofessionell utbildning på läkar- och tandläkarutbildningen i Malmö

Läkarprogrammet Tandläkarutbildningen (Projektkursen) 2011-01-27

Författare

  • Magnus Jannert
  • Ulla Westin

Nyckelord:

interprofessionell utbildning, professionell identitet, kunskapsnivå

Abstract

Studenter i medicin, odontologi och sjuksköterskor uppvisar redan vid kursstart en stark professionell identitet. Studier visar dock att denna avtar med tiden (3). Studenterna har också högre förväntningar på IPE (interprofessional education) i början av utbildningen för att senare bli mer negativa till detta, samt att kvinnor är mer positiva än män (3). Det kan därför ha betydelse vid vilken tidpunkt och var i utbildningen man lägger den interprofessionella kursen.

I ett samverkansprojekt mellan tandläkar- och läkarutbildningen har vi försökt att utvärdera om IPE kan tillföra ytterligare kunskap utöver den som ges vid traditionell utbildning samt huruvida man kan dra nytta av varandras kunskaper inom ett specifikt område. Syftet med vår studie var dels att utvärdera huruvida studenterna tycker sig se en fördel med IPE och om denna typ av utbildning ökar den upplevda kunskapsnivån inom det specifika området, samt om tandläkar- och läkarstudenter hade olika uppfattning om detta. Ett annat syfte var att undersöka om det hos studenter som inte haft den typen av utbildning fanns en förväntan om att IPE skulle kunna öka kunskapsnivån och om tandläkar- och läkarstudenter skiljer sig åt i dessa uppfattningar.

Downloads

Publicerad

2011-01-27