Audiologiutbildningen: Utveckling över en 15-årsperiod (1998-2013) - utifrån dokumentation och studentinflytande
Audionomprogrammet (Projektkurs) 2013-12-18
Nyckelord:
utbildningsprogram, utveckling, nyckelhändelser, studentinflytande, audiologi, kvalitetsarbeteAbstract
Att leda ett utbildningsprogram innebär att projektera, bygga, förändra (renovera) och förvalta. I föreliggande projekt beskriver och analyserar vi utvecklingen av ett program som började projekteras 1996, startade 1998 och som nu har funnits i femton år.
Vi belyser programmets utveckling från start genom ”nyckelhändelser” utifrån befintlig dokumentation (Bil. 1, 2). Med ”nyckelhändelser” menar vi för programmet centrala händelser vid en viss tidpunkt, alltifrån externa påbud och regelverk till interna förändringar, reformer och aktiviteter.
Vi beskriver och analyserar också studenternas bedömning av utbildningen, främst vid ett speciellt tillfälle i den s.k. mittutbildningsutvärderingen termin 4 (Bil. 3) men även via annan utvärderingsdokumentation.
Vi analyserar nyckelhändelsernas påverkan på utbildningen och studenternas bedömningar och dess påverkan på utbildningen.
Vi förväntar oss att öka vår egen kunskap om hur programmet har förändrats över tid och vilka faktorer som påverkat utvecklingen. Vi hoppas att andra utbildningsansvariga i utveckling av nya program kan ha glädje av den beskrivna utvecklingsprocessen.