Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2003: Conference on Teaching and Learning - Proceedings

Kamratgranskning av rapporter i kursen Systemteknik

  • Johan Åkesson
  • Per Hagander
Submitted
May 29, 2013
Published
2013-05-29

Abstract

Traditionellt har examinationen av många kurser på LTH bestått av en skriftlig tentamen efter kursens avslutande. Detta instrument för att mäta och värdera studenternas kunskaper har ofta i stor utsträckning styrt studenternas studievanor, ofta med intensivt tentaläsande som följd. Kamratgranskning, eller "Peer Review", är en metod som kan användas som en del i en löpande examination under kursens gång. Metoden bygger på att studenterna utvärderar och ger synpunkter på varandras arbeten, vilket stimulerar till aktivitet och interaktion under en större del av kursen. På Institutionen för Reglerteknik har metoden med gott resultat tillämpats vid rapportskrivining i kursen Systemteknik som ges för tredjeårsstudenterna på Ekosystemteknikprogrammet. Erfarenheterna från det inledande försöket var mycket positiva, vilket lett till att kamratgranskning numera är ett permanent inslag i kursen.