Examensarbetet - med fokus på målrelaterat lärande
Abstract
Vi har valt att fokusera vår rapport på examensarbetet som verktyg för att nå målen angående defärdigheter och förmågor man ska lära sig utöver den tekniska fördjupningen. Vi har fokuserat på hur
målen kommuniceras och uppfattas av studenter i olika stadier av utbildningen, samt hur väl det
stämmer in med handledare och examinatorers syn. Vår undersökning har gjorts genom att skicka ut
enkäter till tre grupper; studenter som ska påbörja examensarbetet inom en snar framtid, studenter som
nyligen avslutat sitt examensarbete, och till handledare och examinatorer. Vi har sedan analyserat
resultaten av enkäterna i förhållande till målen med examensarbetet, och de definierade syftet i
kursplanen, samt högskoleförordningen och de kommande fokus på målrelaterat lärande. På LTH har
även en enkätundersökning genomförts under läsåret 2009/2010 bland de studenter som avslutat sina
examensarbeten, och vi ämnar relatera vår undersökning till de svaren som kom fram under den
undersökningen. Syftet med vårt arbete är alltså att undersöka: 1) Hur väl de formulerade målen för
examensarbetet kommuniceras till studenterna; 2) Hur väl dessa mål har uppnåtts efter avslutat
examensarbete, samt 3) hur väl de kontrolleras vid examinationen.
Downloads
Published
2013-01-31
Issue
Section
Articles