Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2010: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Härifrån till färdigheten – uppfattningar om färdighetsmål inom D-programmet

  • Emma Söderberg
  • Niklas Borg
  • Johan Löfgren
  • Jörgen Svensson
Submitted
January 31, 2013
Published
2013-01-31

Abstract

Målsättningen och betydelsen av allmänna färdigheter är ofta oklar från studentens synvinkel men anses som en
viktig del för att lyckas i arbetslivet. De tre allmänna färdigheter som förväntas av färdigutbildade civilingenjörer
enligt högskoleförordningen och som bäst matchar negativa resultat från LTHs kursutvärderingssystem CEQ
undersöktes; (1) visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna
ramar, (2) visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och (3) visa förmåga att
i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra
för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa. En intervju
med studenter, kursansvariga och programansvariga genomfördes med avsikt att få en förtydligad bild utifrån hur
dessa tolkas och uppfattas samt hur de integreras längs utbildning och om möjligheten att uppnå målen. Bristande
medvetenhet hos studenter och lärare som inte varit involverade i programplanering samt att studenterna påpekar
brist på progression och återkoppling snarare än på färdighetsnivå noterades. Tolkningen av färdighetsmålen skiljer
sig mellan lärare och studenter samt mellan individer inom dessa grupper.