Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Att inspirera högpresterande studenter (med diskussioner) bortom kursmålet

  • Matthias Burza
  • Ivan Carlsson
  • Marcus Dahlström
  • Helgi Fridriksson
  • Per Hansson
Inskickad
29 januari 2013
Publicerad
2013-01-29

Abstract

Det finns flera orsaker till att studenter med utmärkta förutsättningar inte utvecklas till sin
fulla potential under en kurs eller under individuella kursmoment. Den vanligaste anledningen
till detta är brist på utmaning då kursmål ofta sänks för att garantera hög genomströmning av
studenter. Detta kan leda till att studenter tappar intresset för ämnet och upplever det som
trivialt eller oinspirerande. En annan anledning till avtrubbande av studentintresse kan
uppkomma i den omvända situationen: då kursmålen är alltför överväldigande eller oklara.
Detta påverkar primärt de svaga studenterna, men i vissa situationer kan även högpresterande
studenters inlärning bromsas. För att belysa denna paradoxala situation beskriver vi en
upplevd situation.