Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Sanningen är inte ett heltal - studenters utvecklingsfaser och anpassning av undervisningen till dessa

  • Martin Andersson
  • Per Augustsson
  • Carl Grenvall
  • Andreas Nilsson
  • Petra Stelling
Submitted
January 29, 2013
Published
2013-01-29

Abstract

Länge ansågs det att lärande bara var att lyssna och inta information av en lärare eller auktoritet. Fokus låg då enbart på kunskapen i sig själv och att studenten skulle ta till sig det som berättades av en lärare. Huruvida studenten tyckte det var ett bra sätt att lära sig på eller uppfattade informationen var inte viktigt. På 50- och 60-talet började man dock intressera sig för hur studenterna lärde sig och hur de tog emot kunskapen. Det visade sig att studenterna över lag var mycket olika, men att det kunde urskiljas ett mönster i lärandet och den store pionjären i ämnet var William Perry, verksam vid Harvard. Detta arbete syftar till att diskutera studenters mognad och utvecklingsfaser med utgångspunkt från observerade studentreaktioner på en kurs, i grundläggande logistik, med praktikfallsundervisning vid LTH.