Vägen till ett entreprenöriellt universitet
Abstract
En forskargrupp i Durham, UK har lagt fram ett förslag med tio punkter som hjälper tillatt skapa en entreprenöriell kultur på universitet och högskolor. De tio punkterna är:
1. Universitetet ansvarar för att skapa en kultur kring entreprenörskap.
2. Universitetet bör vara vägvisare och berätta om möjliga karriärvägar.
3. Entreprenörskap bör vara en del av alla studier oavsett ämne.
4. Alla universitet bör ha ett center för entreprenörskap.
5. All undervisning skall utgå från aktivt lärande för att stimulera det entreprenöriella
lärandet.
6. Studenterna ska få möjlighet att utveckla sin entreprenöriella ådra.
7. Universitetet ska ge studenterna faktakunskaper samt stimulera det kritiska tänkandet.
Detta är grunden till idé-generering och utveckling.
8. Bra förebilder är viktiga.
9. Hög flexibilitet hos lärarna och universitetet är en grundförutsättning.
10. Rekrytering av de bästa studenterna med entusiasm och hög motivation är viktigt.
Universiteten ska inte tvinga in någon i entreprenörskap utan hela omgivningen ska stimulera
studenternas egna drivkrafter, förmågor och fantasi för att utveckla sitt entreprenöriella
tänkande.
Några av punkterna ovan ( t.ex. 1, 2 och 4) behandlar universitetens inställning till
entreprenörskap, och pekar på att universiteten i högre grad måste ta rollen som ambassadörer
för entreprenörskap. Utbildningsinstitutionerna måste förmedla synen att entreprenörskap är
viktigt för en god utveckling av svenskt näringsliv och en alternativ karriärväg för
studenterna. Man kan i olika sammanhang uppmärksamma entreprenörskap, samarbeta med
innovationssystemet runt universitetet och bjuda in entreprenörer som goda förebilder. Några
av de andra punkterna berör begreppet entreprenöriellt lärande, en läroform som hos
studenterna stimulerar och uppmuntrar ett entreprenöriellt tankesätt. Det entreprenöriella
lärandet diskuteras i det följande avsnittet.
Downloads
Published
2013-01-29
Issue
Section
Articles