Att förebygga fusk genom färdighetsträning – projektarbete inom ramen för kursen "Akademisk hederlighet – studenter bortom plagiat"

Authors

  • Martin Wolgast

Abstract

Bakgrunden till föreliggande projektarbete är en diskussion som pågått på psykologprogrammet sedan lite mer än ett år tillbaka. Diskussionen har handlat om hur vi på bästa sätt informerar våra studenter om vad som är tillåtet och inte tillåtet i samband med examination samt hur vi kan erbjuda relevanta utbildningsinsatser med adekvat progression för att möjligöra att studenterna tillägnar sig nödvända kuskaper och färdigheter kring akademiskt skrivande. Efter det att rektor beslutade om "Riktlinjer och föreskrifter rörande plagiering och vilseledande plagiering inom utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vid Lunds Universitet" (Dnr LS 2010/722) intensifierades diskussionen och ledningsgruppen fattande beslut om att se över och samordna relevanta inslag i utbildningen kring dessa teman samt vid behov införa nya. Mitt projekt under kursen går därför ut på att, mot bakgrund av relevant högskolepedagogisk litteratur, utarbeta ett förslag på hur studenterna på ett effektivt och rättsäkert sätt 1) skall informeras om regler i samband med examination och 2) ska erhålla en god utbildning i akademiskt skrivande.

Published

2014-10-02