Är skillnaden mellan svenska och internationella studenters syn på plagiering och otillåtet samarbete statistiskt signifikant?

Authors

  • Christian Sohl
  • Markus Törmänen

Abstract

Studien undersöker huruvida en eventuell skillnad mellan svenska och internationella studenters syn på plagiering och otillåtet samarbete är statistiskt signifikant. Den pedagogiska frågeställningen som behandlas är hur man med utgångspunkt i studien bör utforma informationen till de båda grupperna för att motverka akademisk ohederlighet. Studien har genomförts i form av en enkätundersökning med graderade svarsalternativ. Ett statistiskt test används för att testa nollhypotesen att det på en given fråga är lika sannolikt att en på måfå utvald svensk student svarar högre eller lägre än en på måfå utvald internationell student. Resultatet visar att grupperna skiljer sig åt på 95%-nivån i 6 frågor av 16 möjliga, bland annat i synen på vad som anses vara otillåtet samarbete. Pedagogiska konsekvenser av studien diskuteras.

Published

2013-10-10