Alvén, Fredrik, 2017. Tänka rätt och tycka lämpligt. Historieämnet i skärningspunkten mellan att fostra kulturbärare och förbereda kulturbyggare. Malmö: Fakulteten för lärande och samhälle.
Abstract
Tänka rätt och tycka lämpligt lades fram som doktorsavhandling i historia vid Malmö högskola i oktober 2017. Den tar sin utgångpunkt i ett dilemma som enligt författaren kännetecknar skolans historieundervisning: ämnet har ett dubbelt syfte. Å ena sidan ska det göra eleverna till kritiskt tänkande kulturbyggare, och å andra sidan fostra dem till bärare av ett kulturarv. Oftast är detta dubbla uppdrag oproblematiskt, men i vissa fall tänjer elevernas kritiska tänkande på gränserna för det som kan tyckas lämpligt utifrån de värden skolan ska förmedla, menar Alvén. Vid bedömningen av sådana yttranden håller vissa lärare fast vid skolans kunskapskrav, medan andra tar hänsyn till moraliska rikt- linjer såsom skolans värdegrund. De berörda eleverna utsätts därmed för en icke-likvärdig bedömning. Analysen leder författaren fram till rekommendationen att öka elevernas medvetenhet om vikten av att inte bara tänka rätt utan också lämpligt, genom att komplet- tera kunskapskraven i läroplanen med etiska riktlinjer för historieämnet.