Pedagogik och politik: En introduktion
Abstract
Vi är nog många som då och då funderar på olika undervisningsrelaterade frå- gor. Ska kurslitteraturen ändras? Hur fungerade den där nya boken på littera- turlistan? Hur ska jag få seminariegruppen att prata mer? Vad ska jag säga för att få studenten att förstå vad jag menar när jag handleder? I institutionernas korridorer diskuterar vi hur vi ska hinna med undervisning av hög kvalitet samtidigt som vi ska publicera och meritera oss forskningsmässigt. Ibland ger vi kanske uttryck för den frustration det innebär att väga olika arbetsuppgif- ter mot varandra: universitetet vore en fantastisk plats, om det inte vore för studenterna, som det kan heta. Förutsättningarna för en livaktig pedagogisk diskussion och ett långsiktigt pedagogiskt arbete i akademin har kanske aldrig varit de bästa, givet den låga status som undervisning länge har haft i relation till forskning. Men frågan är om inte utvecklingen under de senaste decen- nierna snarast har försämrat villkoren för det högskolepedagogiska arbetet.