
Översikter och meddelanden 

Sveriges Radios yttrande till Radionämnden över 
Jörgen Westerståhls undersökning 

Metoden 

I Westerståhls undersökning används i törsta hand en 
"systematisk metod byggd på generellt definierade kate­
gorier". Metoden är enligt Westerståhl avsedd att mot­
verka subjektivitet i kategoriseringen av mediernas in­
nehåll och möjliggöra mera strikta jämförelser mellan 
medierna. 

Ljudradions rapportering har också granskats på me­
ra konventionellt sätt genom analys av främst språkbruk 
och kommentarer. 

Det metodiskt mest diskutabla i Westerståhls under­
sökning är utnyttjandet av perspektivmetoden. Denna 
har tidigare utsatts för stark kritik också från Sveriges 
Radios sida. 

När det gäller avgränsningen av parter förefaller Wes­
terståhls kategorisering rimlig men en viss reservation 
måste framföras. Det är förståeligt att man av praktiska 
skäl väljer att begränsa antalet parter men det är uppen­
bart att detta måste ske på bekostnad av klarheten. Så 
kan t ex knappast MFA karaktäriseras som en enhetlig 
part. Organisatoriskt har MFA aldrig varit ett enhetligt 
begrepp och dessutom ökade uppsplittringen och polari­
seringen mellan olika fraktioner inom MFA t ex Antu-
nesgruppen och Goncalvisterna under undersöknings­
perioden. Parten "regeringen" kan inte heller sägas vara 
ett enhetligt begrepp under hela undersökningsperioden 
eftersom socialistpartiet och senare PPD avgick ur den 
provisoriska regeringen. 

Valet av sakområden medför uppenbarligen problem. 
Av praktiska skäl är det naturligtvis önskvärt att begrän­
sa sakområdena till några få stora, i det här fallet fem 
plus "övrigt". Risken är att det uppstår svårigheter att 
på ett rimligt sätt fördela de många skilda händelserna 

Frågan om det s k Ponomarev-dokumentet haft nå­
gon betydelse för ockupationen av República tas upp 
av Johan Schück i ett inslag i Obsl-Kulturkvarten 
den 6 maj 1976. Enligt Schück var dokumentet inte 
känt vid tiden för tidningsockupationen. 

på de stora sakområdena. Svårigheten illustreras redan 
av det faktum att ett stort antal händelser kommit att 
kodas under "övrigt", men den grova samområdesindel­
ningen har också andra, för undersökningen allvarligare 
konsekvenser till vilka Sveriges Radio skall återkomma. 

Nyhetsurvalet 

Av Westerståhls rapport framgår att ljudradion redovi­
sat fler nyhetsmeddelanden totalt sett än någon av de 
undersökta tidningarna. Vid en genomgång nyhet för 
nyhet inom sakområdena finner Westerståhl att det i 
"det alldeles övervägande antalet fall" inte finns under­
lag för kritik mot ljudradion för att ha försummat några 
väsentliga nyheter. 

Dock stannar Westerståhl inför två händelser, det s k 
Ponomarevdokumentet och den italienska journalisten 
Oriana Fallacis intervju med Portugals kommunistleda­
re Alvaro Cunhal. Dokumentet behandlas inte alls i 
ljudradion medan intervjun endast omnämns i tidnings­
krönikan samt i ett referat i Obs!-Kulturkvarten ca en 
månad efter publiceringen. 

Det s k Ponomarev-dokumentet sades vara en skrivel­
se från Moskva till kommunistpartierna i Västeuropa 
med instruktioner om hur de skulle överta makten. Det 
var då República skulle publicera detta dokument som 
ockupationen av tidningen inleddes.1 I Lunchekot den 
20 maj 1975 nämns att typograferna vägrade trycka ett 
dokument från kommunistpartiet som skulle hållits 
hemligt. Då dokumentet trycktes i Paris den 23 juni 1975 
i República tog man i Eko-sändningarna inte upp saken. 
Orsaken härtill var att Eko-redaktionen bedömde det 
som mycket troligt att dokumentet var falskt. Av saklig­
hetsskäl fann man det därför bäst att handskas försiktigt 
med "nyheten". Överhuvudtaget var ryktesfloran i Por­
tugal vid denna tid mycket omfattande och i de rena 
nyhetsprogrammen sökte man så vitt möjligt undvika 
spekulationer kring de olika rykten som cirkulerade. 
Det blev också mycket snabbt tyst om Ponomarev-doku­
mentet och vad Westerståhl inte nämner i sin rapport är 
att tidningen Le Monde också kom till slutsatsen att det 



272 Översikter och meddelanden 

föregivna hemliga dokumentet var ett falsifikat.1 Möt 
denna bakgrund är det knappast troligt att en rapporte­
ring kring dokumentet ens i en första omgång fått en klar 
slagsida till socialisternas förmån och till kommunister­
nas nackdel, som Westerståhl hävdar. 

I Oriana Fallacis intervju med Alvaro Cunhal skulle 
den portugisiska kommunistledaren bl a ha sagt att det i 
Portugal inte längre fanns några förutsättningar för de­
mokrati i västeuropeisk mening. Denna nyhet uppmärk­
sammades under lång tid endast parentetiskt i ljudra­
dion. Orsaken var att man på de olika redaktionerna 
ansåg sig ha anledning att ifrågasätta intervjuutalande-
nas äkthet. Fallacis intervjuer är alltid omstridda. I det 
läge som rådde bedömde man det som osannolikt att 
Cunhal skulle ha uttryckt sig så som Fallaci gjorde gäl­
lande. Medan man på ljudradion sökte kontrollera in­
tervjuns äkthet förnekade Cunhal att han uttalade sig så 
som Fallaci återgivit. På Eko-redaktionen ansåg man att 
starka skäl talade för att Cunhals dementi var trovärdig 
och bedömde intervjuns nyhetsvärde därefter.2 

Westerståhl jämför i sin rapport också den vikt de 
olika undersökta medierna lagt vid olika sakområden. 
Här finner han skillnader av intresse när det gäller två 
sakområden, nämligen folkkommittéerna och Repúbli­
ca. Ljudradion har väsentligt mer om folkkommittéerna 
än någon av de undersökta tidningarna. "Beträffande 
tidningen República är läget omvänt: 35 procent i Arbe­
tet mot 25 procent för ljudradion totalt och enbart 21 
procent för Ekot", 3 skriver Westerståhl. 

Av tabell 2 i rapporten framgår att Arbetet är den 
tidning som har utan jämförelse mest om just República. 
Svenska Dagbladet har exakt samma procenttal som 
ljudradion, 25 procent, Dagens Nyheter har 28 procent 
och The Guardian 19 procent. Genomsnittet för de un­
dersökta tidningarna kan beräknas till ca 28 procent. 
Enligt Sveriges Radios uppfattning kan man inte finna 
en sådan signifikant skillnad mellan ljudradions och de 
undersökta tidningarnas bevakning av Republica-affä-
ren som Westerståhl genom att göra jämförelsen med 

Det s k Ponomarev-dokumentet visade sig vara ett 
sammandrag av en längre artikel av Boris Ponoma-
rev, som i juni 1974 publicerats i tidskriften Fredens 
och socialismens problem och som huvudsakligen 
handlade om Chile. 
Det kan vara av intresse att notera att Fallaci-inter-
vjun inte alls omnämns i Utrikespolitiska Institutets 
kalendarium för perioden. 

Då Westerståhl talar om "Ekot" är det att märka att 
han undantar telegramdelen. Även om det är Cent­
ralredaktionen som står för telegramavsnitten utgör 
dessa enligt Sveriges Radios (och troligen publikens) 
sätt att se en till Eko-programmen direkt knuten del. 

Arbetet söker göra gällande. Däremot är det uppenbart 
att vad Westerståhl hänför till sakområdet folkkommit­
téerna bevakats intesivare av ljudradion än av de under­
sökta tidningarna, men också här är att märka att Wes­
terståhl jämför ljudradions utbud med Arbetets. Arbe­
tet har här den lägsta siffran av undersökta svenska 
tidningar. 

Westerståhl spaltar i sin undersöking upp Eko-utbu­
det på olika reportrar och finner då att när det gäller den 
höga siffran för folkkommittéerna och den låga för Re­
pública är det framför allt Mats Sundgrens rapportering 
som ger utslag. Sundgren svarar enligt Westerståhl för 
närmare hälften av Ekots hela nyhetsmaterial, medan 
övriga reportrar endast bidrar i mindre mån. Innehållet 
av dessa señares bidrag blir därför i hög grad beroende 
av den tidpunkt då de medverkat. Westerståhl påpekar 
att också för Sundgren kan sådana tillfälligheter spela in 
och det föreligger en lucka i hans rapportering under 
senare delen av juni. Trots denna reservation skriver 
Westerståhl bl a: 

"Det stora intresse Mats Sundgren ägnar folkkommit­
téerna och den däremot svarande nedtoningen av Re-
publica-affären syns också direkt kunna ledas tillbaka till 
hans bedömning av vad som var väsentligt för den fort­
satta utvecklingen i Portugal" (ovan s. 257). 

I detta sammanhang vill Sveriges Radio närmare gå in 
på rapporterade händelsers fördelning på de två här 
aktuella sakområdena: República och Folkkommittéer­
na. En genomgång av den förteckning över rapportera­
de händelser, som gjorts i samband med Westerståhls 
undersökning, visar att de händelser som förts samman 
under sakområdet República i mycket stor utsträckning 
är konkret knutna till tidningsaffärens olika faser. Går 
man vidare till händelserna under Folkkommitéerna stö­
ter man genast på svårigheter att konkret koppla majori­
teten av de förtecknade händelserna till folkkommitté­
erna. En närmare granskning ger vid handen att man till 
detta sakområde fört en lång rad händelser som är kopp­
lade till socialisternas mobiliseringskampanj, regerings­
avgången, de stora demonstrationerna i samband med 
regeringsavgången och det allmänt spända politiska lä­
get. En del av dessa händelser kan ses som en följd av 
beslutet att inrätta folkkommittéer, men de flesta har en 
mera komplicerad koppling til tidigare händelser (och 
förefaller med lika stor rätt ha kunnat föras till sakområ­
det Regeringskrisen), och en del tycks inte ha någon 
anknytning alls till folkkommittéerna. Det är också att 
märka att i förteckningen över rapporterade händelser 
har detta sakområde fått rubriken "Folkkommittéer 
m m " . I Rapporten har det förtydligande "m m" inte 
alls kommit med. Läsaren leds alltså att tro att vad som 
döljer sig bakom sakområdet Folkkommittéer enbart är 
just händelser som berör dessa kommittéer, och inte 



Översikter och meddelanden 273 

som faktiskt är fallet en lång rad disparata händelser som 
i tiden väl sammanfaller med den intensivaste perioden i 
Sundgrens Portugalrapportering. 

Då tidningen República ockuperades den 19 maj 1975 
var Sundgren allmänreporter på Eko-redaktionen. Vid 
tre tillfällen under perioden 9 maj t o m 1 juni ombads 
Sundgren av redaktionsledningen att kommentera hän­
delserna i Portugal, i övrigt svarade främst Knut Ståhl-
berg för Portugal-rapporteringen. Man kan också notera 
att vid den tidpunkt då República skulle ha öppnats igen 
(16 juni 1975) sköttes rapporteringen inte av Sundgren 
utan av Jan-Olof Pettersson. Förklaringarna till att en­
dast 11 procent av Sundgrens redovisade händelser och 
återgivna uttalanden rör República är att han endast i 
ringa omfattning stod för rapporteringen om händelser­
na i Portugal vid de tillfällen då Republica-affären var 
som mest aktuell samtidigt som han totalt sett bidrog 
med ett mycket stort antal rapporter. Westerståhl har 
valt att redovisa materialet i procenttal. Vid en omräk­
ning av tabell 2 till absoluta tal får Sundgren 39 omnäm­
nanden vilket är mer än både Ståhlberg (34) och Petters­
son (31). För hela Ekot blir summan i absoluta tal 179 
mot 164 för hela Arbetet. 

Då det gäller Sundgrens bevakning av folkkommitté­
erna måste man således först konstatera att det bakom 
denna sakområdesrubrik utöver händelser som direkt 
berör kommittéerna också döljer sig en lång rad händel­
ser som antingen bara indirekt eller inte alls har att göra 
med kommittéerna. Man måste också konstatera att 
dessa disparata händelser i tiden väl sammanfaller med 
den intensivaste perioden i Sundgrens Portugalrappor­
tering. Ingenting av detta nämner Westerståhl i rap­
porten. 

Sveriges Radio finner det i hög grad anmärkningsvärt 
att Westerståhl på grundval av det i tabell 2 redovisade 
materialet ansett sig kunna dra slutsatser om Sundgrens 
relevansbedömning vad gäller Republica-affären och 
folkkommittéerna. Westerståhl måste för att dra sådana 
slutsatser dels helt bortse från vad som faktiskt döljer sig 
bakom sakområdesrubrikerna República och Folkkom­
mittéerna, dels förutsätta att Sundgren avsiktligt avstår 
från att rapportera om República och i stället föredrar 
att rapportera om folkkommittéerna. Verkligheten är 
en annan. 

Händelserna under de båda sakområdena tilldrar sig 
huvudsakligen under skilda delar av undersökningspe-

1 Det kan också ifrågasättas om Westerståhls läsning 
av tabellen är korrekt. Sakområdet República är 
nämligen inte det mest "underrepresenterade" i 
Ekot jämfört med pressen. Avvikelserna mellan 
Ekot och pressen är relativt sett större för de båda 
sakområdena (angreppen på) Kommunistpartiets 
lokaler och Övrigt än för República. 

rioden. I den löpande nyhetsrapporteringen kan det 
endast undantagsvis ha varit fråga om att prioritera det 
ena sakområdets händelser framför det andras.1 Huvud­
delen av Sundgrens rapportering faller inom den period 
då de skilda händelserna under sakområdesrubriken 
Folkkommittéer var aktuella och relevanta att rapporte­
ra och Sundgren har, trots att uppdraget att rapportera 
om República av redaktionsledningen huvudsakligen la­
des på andra reportrar, en hel del República-material 
med i sin rapportering. 

Sveriges Radio vänder sig också med skärpa mot det 
sätt Westerståhl med hjälp av lösryckta citat ur program/ 
programinslag och värderande kommentarer presente­
rar sina illa underbyggda slutsatser om den relevansbe­
dömning som skulle ha styrt Sundgrens rapportering 
(ovan s. 257). 

Det kan i detta sammanhang vara av intrese att notera 
vilket utrymme folkkommittéerna som sådana faktiskt 
får i Sundgrens rapportering, som totalt omfattar ca 40 
rapporter eller inslag. Tre så gott som hela inslag ägnas 
folkkommittéerna. Det första, i Lunchekot den 9 juli, 
beskriver MFA:s generalförsamlings beslut att rekom­
mendera revolutionsrådet att folkkommittéer bildas. 
Det andra, i Lunchekot den 10 juli, redogör för främst 
socialistpartiets men också i någon mån för kommunist­
partiets reaktion på förslaget och det tredje i Kvällsekot 
samma dag tar upp två demonstrationer, en för och en 
mot förslaget. I övrigt ägnar Sundgren folkkommittéer­
na en eller två meningar i sammanlagt åtta olika Eko­
inslag. Då de omnämns är det genomgående för att 
illustrera varför någon av de politiska parterna reagerar 
eller handlar si eller så. 

En genomgång av dessa inslag visar enligt Sveriges 
Radios uppfattning att omnämnandet av folkkommitté­
erna i samtliga fall varit relevant. Något personligt ställ­
ningstagande från reporterns sida för folkkommittéerna 
kan inte heller utläsas av dessa inslag. 

Sammanfattningsvis anser Sveriges Radio att den förhål­
landevis höga siffran för ljudradion under sakområdes-
rubriken Folkkommittéerna helt förklaras av intensite­
ten i bevakningen av utvecklingen i Portugal under den 
period då de händelser som sammanförts under rubriken 
var aktuella. Den 18 juli t ex sände Eko-redaktionen sex 
delvis olika inslag om Portugal och tre olika inslag per 
dag under perioden är inte ovanligt. 

Belysningen av berörda parter 

Enligt Westerståhl är det vid prövning av frågan om 
partiskhet vid belysning av olika aktörer av speciellt 
intresse att utröna frekvensen referat/citat (återgivna 
uttalanden) av de berörda parterna. 



274 Översikter och meddelanden 

I tabell 3 redovisas frekvensen av återgivna uttalanden 
per part i de olika undersökta programmen och tidning­
arna. En jämförelse visar att skillnaderna är mycket 
måttliga. (Norrskensflamman är den enda som mera 
påtagligt skiljer sig.) Westerståhl konstaterar den stora 
överensstämmelsen och framhåller att det väsentliga in­
trycket av redovisningen i tabell 3 blir att åtminstone 
huvudparten fått komma till tals i en utsträckning som 
"ger utrymme för en saklig och opartisk framställning", 
(ovan s. 259) 

Sveriges Radio ställer sig mycket tveksam till om man 
av de i tabell 3 redovisade resultaten kan dra några 
slutsatser om hur ljudradions rapportering om händel­
serna i Portugal förhållit sig till radiolagens och avtalets 
krav på opartiskhet. För att dra några sådana slutsatser 
måste man enligt Sveriges Radios uppfattning också veta 
vad de refererade/citerade uttalandena faktiskt innehål­
ler, men om detta ger rapporten inte något besked. Än 
mera frågande ställer sig Sveriges Radio till Westerståhls 
slutsatser att åtminstone huvudparterna får komma till 
tals i en utsträckning som ger utrymme för en saklig och 
opartisk framställning. Att utan närmare specifikation 
relatera frekvensen återgivna uttalanden per part till 
saklighetskravet finner Sveriges Radio gåtfullt. 

Westerståhl övergår härefter till att använda vad han 
kallar "det mest känsliga men också det mest vanskliga 
instrumentet när det gäller att spåra inverkan av eventu­
ell partiskhet i rapporteringen, nämligen förekomman­
de positiva respektive negativa aspekter på de berörda 
parterna". 1 (ovan s. 259) 

Westerståhl framför tre reservationer beträffande me­
toden: själva instrumentet eller mätningen lider 
oundvikligen av en viss osäkerhet, förekommande mar­
keringar beror på såväl ordval som på faktiska händel­
sers art och den övervägande delen av materialet har 
karaktäriserats som neutralt, d v s har inte givit upphov 
till perspektivmarkeringar. 

1 Perspektivmetoden har endast använts på ljudra­
dion och de fyra svenska tidningarna. I själva upp­
draget, som Sveriges Radio uppfattar det, förutsätts 
en jämförelse mellan ljudradions Portugal-rapporte­
ring och motsvarande rapportering inom såväl 
svensk som internationell press. I undersökningens 
första del är två utländska tidningar, Le Monde och 
The Guardian, medtagna men då det gäller belys­
ningen av berörda parter förekommer ingen jämfö­
relse med någon utländsk tidning. Westerståhl moti­
verar uteslutningen av de två utländska tidningarna 
då det gäller återgivna uttalanden per part med att 
bilden i varje fall för Le Monde blir missvisande. 
Enligt Sveriges Radios uppfattning hade det varit av 
intresse att just när det gäller belysningen av berörda 
parter kunna göra jämförelser med internationell 
press. 

Sveriges Radio anser att perspektivmetoden så som 
den utformats och utnyttjats av Westerståhl lider av 
allvarliga brister. Som Westerståhl själv framhåller är 
instrumentet i sig, d v s kodningen av positiva respekti­
ve negativa perspektiv, osäkert. Redan en ytlig gransk­
ning av de förtecknade perspektiven visar också hur 
vanskligt det är att avgöra om ett perspektiv faktiskt är 
positivt, neutralt eller negativt. 

Den övervägande majoriteten av koderna har varit 
neutrala men dessa redovisas inte i rapporten. Rappor­
ten ger sålunda inte någon uppfattning om i vilket förhål­
lande de positiva respektive negativa perspektiven står 
till de neutrala per part i de olika medierna. Av positiva 
och negativa perspektiv i referat/citat av uttalanden in­
går endast de negativa i redogörelsen. Sveriges Radio 
finner det svårt att förstå motiven härtill eftersom upple­
velsen av en framställning i lika hög grad måste bero av 
förekommande positiva perspektiv i citat/referat som av 
negativa. 

I de positiva och negativa perspektiven har ingen 
åtskillnad gjorts mellan sådana som förorsakats av 
ordval och sådana som förorsakats av faktiska händel­
sers karaktär. Enligt Sveriges Radios uppfattning vore 
det önskvärt att perspektiv som uppkommit genom 
ordval i redovisningen skildes från dem som uppkommit 
genom faktiska händelsers art. Också perspektiv som 
förekommer i citat/referat av uttalanden borde föras till 
en grupp för sig. 

För en klarare kartläggning av hur rapporteringen i de 
olika medierna tett sig skulle det enligt Sveriges Radios 
uppfattning varit värdefullt om positiva, neutrala och 
negativa perspektiv - uppdelade enligt ovan - också 
redovisats för de olika sakområdena. 

Av tabell 4 framgår att ljudradion genomgående har 
flera redovisade perspektiv än någon av de undersökta 
tidningarna. Ljudradion har också när det gäller parter­
na, MFA och kommunisterna, haft en något jämnare 
fördelning mellan positiva och negativa perspektiv än 
tidningarna. Då det gäller socialisterna skiljer sig ljudra­
dion från de tre undersökta storstadstidningarna genom 
att ha fler negativa än positiva perspektiv registrerade. 
(För Norrskensflamman redovisas inte något positivt 
perspektiv för socialisterna.) 

I tabellen bil 3:5 redovisas positiva och negativa per­
spektiv i rapporteringen exklusive negativa perspektiv i 
citat/referat av uttalanden. Eftersom Westerståhl i tabell 
4 inte medräknat positiva pespektiv i citat/referat ger 
tabellen 3:5 enligt Sveriges Radios uppfattning en mera 
rättvisande men också mera begränsad bild av hur rap­
porteringen tett sig. Också av 3:5 framgår att ljudradion 
har flera registrerade perspektiv än någon av de under­
sökta tidningarna. 

Vad gäller fördelningen mellan positiva och negativa 



Översikter och meddelanden 275 

perspektiv för de tre viktigare parterna visar denna ta­
bell en mycket tydlig skillnad mellan ljudradion och de 
olika tidningarna. I ljudradion är fördelningen markant 
jämnare än i någon av tidningarna En intressant skillnad 
i förhållande till utfallet i tabell 4 är att ljudradion och 
också Ekot för sig i denna tabell får flera positiva än 
negativa perspektiv för socialisterna. 

Om man jämför summan av ljudradions negativa per­
spektiv i tabell 4 (381) med motsvarande i 3:5 (215) 
finner man att av de negativa perspektiven i ljudradion 
har 166 st kommit från citat/referat av uttalanden. Av 
tabell 3 framgår att det förekommer totalt 534 citat/ 
referat av uttalanden i ljudradion. 368 citat/referat i 
ljudradion har alltså varit antingen neutrala eller positi­
va. Det är därför rimligt att anta att utfallet för ljudra­
dion i tabell 4 skulle blivit väsentligt annorlunda om 
positiva perspektiv i citat/referat också medtagits. 

I undersökningen särredovisas konsekvent Mats 
Sundgrens rapportering i Eko-sändningarna. Med hän­
syn till pressdebatten kan det i och för sig vara förståeligt 
att Sundgrens rapportering bedöms vara av särskilt in­
tresse men Sveriges Radio har ändå principiella invänd­
ningar mot förfaringssättet. Som tidigare framgått av 
detta yttrande avgör den enskilde reportern inte själv 
vad han/hon vill rapportera om och när. Det är redak­
tionsledningen som fördelar de olika rapporteringsupp­
gifterna. Inte heller är reportern helt herre över sitt eget 
material. Förkortningar och annan redigering av materi­
alet kan göras utan reporterns medverkan och det är 
slutligen redaktionsledningen som godkänner material 
för sändning. 

Även om självfallet den enskilde reportern är skyldig 
att i sina inslag följa radiolagens och avtalets bestämmel­
ser måste det vara redaktionsledningens uppgift att tillse 
att balansen i redaktionens utbud i stort är rimlig. Däref­
ter är det enhetsledningens och ytterst radiochefens upp­
gift att tillse att radiolagens och avtalets föreskrifter 
följs, bl a att det finns en skälig balans i utbudet i stort. 

När Westerståhl sedan går vidare (ovan s 259) och 
begagnar resultatet av särredovisningen av Sundgrens 
rapportering till att göra jämförelser med resultaten för 
undersökta enheter i övrigt, hamnar han enligt Sveriges 
Radios uppfattning i en orimlig situation. En enskild 
reporter, vars rapportering inte ens täcker hela under­
sökningsperioden, får sin rapportering jämförd med den 
samlade rapporteringen (telegram och reportage) i hela 
tidningar! Det är svårt att förstå vilket värde sådana 
jämförelser kan ha praktiskt och vetenskapligt. 

Westerståhl påpekar att den positiva bilden av soci­
alisterna i flertalet undersökta enheter främst är ett re­
sultat av att man anlägger allmänna demokratiska per­
spektiv: respekt för folkviljan uttryckt i val och stöd för 
pressfriheten. Den övervägande delen av positiva mar­

keringar för socialisterna i alla medier kommer från 
sådana perspektiv och orsaken till att Sundgrens bild av 
socialisterna avviker är en följd av att han i liten ut­
sträckning aktualiserat denna typ av perspektiv. "För 
svensk publik", fortsätter Westerståhl, "kan det sägas 
vara av ett legitimt och väsentligt intresse att få veta vad 
som sker med de demokratiska värdena i olika länder". 
Därefter pekar han på risken av att en nyhetsrapporte­
ring som har sin utgångspunkt i demokratiska värdering­
ar leder till ensidighet (ovan s 261). 

Vad Westerståhl tycks mena är att information om 
vad som händer de demokratiska värdena i andra länder 
är relevant för den svenska publiken. Frågan om Sveri­
ges Radio i tillräcklig omfattning givit sådan relevant 
information bör dock enligt Westerståhls egen definition 
av saklighetsbegreppet föras till detta. Det utgör alltså ett 
helt annat problem än det perspektivmetoden är avsedd 
för - nämligen att utröna eventuell partiskhet i rappor­
teringen. 

Om man går till rapportens perspektivförteckning fin­
ner man att en stor del av de för socialisterna positiva 
demokratiperspektiven består av hänvisningar till valre­
sultat. Det kan — främst under undersökningsperiodens 
tidigare del — anses ha varit relevant att i vissa samman­
hang för publiken närmare definiera de olika agerande 
parterna i termer som hänvisar till valutgången. Den 
intensiva bevakningen av händelserna i Portugal under 
undersökningsperioden måste efterhand förutsättas ha 
inneburit en ökad kännedom hos publiken av de olika 
parterna, varför hänvisningar till valresultaten och lik­
nande inte är av samma betydelse under senare delen av 
undersökningsperioden. 

Man kan också ur andra synvinklar mera allmänt dis­
kutera det relevanta i att i nyhetsrapporteringen anlägga 
svenska demokratiska perspektiv på utvecklingen i Por­
tugal. Det kan här nämnas att den form av demokrati 
man ville sträva efter i Portugal enligt bl a socialistleda­
ren Soarés inte var den gängse västerländska. "Och 
Mario Soarés han säger rätt ofta, att vi kan inte peka på 
någon modell, för ett socialistiskt samhälle har inte ska­
pats någonstans i världen ännu och man vill skapa ett 
socialistiskt samhälle utav Portugal. Vad vi uppnått hit­
tills i Sverige är inte en modell för framtidens Portugal." 
(Dagens Eko 17/6 - 26/7 -75 s 112.) 

De kodade demokratiperspektiven kan grovt indelas i 
två grupper, dels mera parentetiska hänvisningar till 
parters politiska styrka sådan den kommit till uttryck i 
valresultatet, dels sådana där demokratiska värden (en­
ligt svensk uppfattning) explicit åberopas till förmån 
eller nackdel för någon part. Risken för att den andra 
gruppen av perspektiv kan utnyttjas i propagandistiskt 
syfte är uppenbar. 

Det bör också påpekas att varje hänvisning till demo-



276 Översikter och meddelanden 

kratiska värden inte kodats som antingen positivt eller 
negativt. Såvitt man kan döma av rapportens perspektiv­
förteckning har t ex inte Sundgrens redogörelse för "so­
cialistpartiets princip" i Morgonekots första och andra 
upplaga den 18 juli 1975 (Dagens Eko 17/6 - 26/7 -75 
s 85) givit upphov till någon markering, liksom inte hel­
ler hänvisningar till att PPD och socialisterna var de två 
partier som fick mest röster i valet och liknande. 1 

I konsekvens med övrig perspektivkodning har positi­
va demokratiperspektiv i citat/referat uteslutits. Sådana 
perspektiv förekommer i Sundgrens rapportering. 

Av vad som anförts framgår bl a att de demokratiska 
perspektiven kan vara diskutabla ur relevanssynpunkt 
liksom att de kan innebära en risk för opartiskheten 
vilket Westerståhl själv är medveten om. Trots osäker­
heten om vad demokratiperspektiven faktiskt innebär 
för relevansen och för opartiskheten tycks Westerståhl 
mena att Sundgrens ringa utnyttjande av demokratipers­
pektiv skulle innebära en brist (ovan s 261) i förhållande 
till just opartiskhetskravet. 

Sveriges Radio ställer sig frågande till möjligheten att 
dra sådana slutsatser på grundval av den genomförda 
undersökningen. 

Det torde ovan ha framgått att det finns allvarliga in­
vändningar att göra såväl mot perspektivmetoden som 
sådan som mot det sätt Westerståhl utnyttjat resultaten. 

Den första fråga man måste ställa sig är om det fak­
tiskt är rimligt att dela upp en löpande framställning i 
mycket små enheter som perspektivmarkeras, varefter 
perspektiven summeras och resultatet antas ge en före­
ställning om hur hela framställningen tett sig. 

Ett annat grundläggande problem gäller själva kod­
ningen av små bitar av rapporteringen i positiva och 
negativa perspektiv. Även om tillförlitligheten i kod­
ningen enligt Westerståhl är tillfredsställande2 förutsät­
ter metoden att auditoriet är homogent och har uppfat­
tat det som rapporterats på samma sätt som kodarna. 

1 Det kan också nämnas att två under sakområdet 
Folkkommittéer förtecknade positiva perspektiv för 
socialisterna (303 det sista och 304 det första i per­
spektivförteckning s 5) är att hänföra till Sundgren 
(Dagens Eko 17/6 - 26/7 -75 s 80 och 91) men att han 
i tabellerna 4 och 3:5 krediterats för ett. Upptäckten 
av ovanstående är en tillfällighet och inte resultatet 
av en systematisk granskning. Någon sådan har Sve­
riges Radio inte haft möjlighet att genomföra. 

2 En mera utförlig redogörelse för hur tillförlitlighets­
kontrollen genomförts hade enligt Sveriges Radios 
uppfattning varit önskvärd. Man vet således bl a inte 
om de båda ursprungskodarna stått för kontrollen 
genom provkodning av varandras material eller om 
fristående kodare använts för kontrollen. 

Ännu en svårighet är, att man genom den glidning 
mellan relevans- och opartiskhetsbegreppet som Wes­
terståhl gör i resonemanget om demokratiperspektiven, 
måste ställa sig frågande till vad det är som perspektiven 
faktiskt mäter. Ett rimligt krav är att Westerståhl i rap­
porten hade tagit upp perspektivmetodens validitet till 
diskussion. 

Andra invändningar som i det föregående riktas mot 
metoden kan sammanfattas som inkonsekvens i marke­
ringarna för perspektiv i citat/referat av uttalande, bris­
tande fördelning av perspektiven efter deras innehåll 
(t ex faktiska händelser och ordval), frånvaron av redo­
visning av neutrala perspektiv och av perspektiv fördela­
de på sakområden. 

Vad en utveckling av metoden enligt närmast ovanstå­
ende skulle kunna leda till är endast ett förtydligande av 
den bild av rapporteringen som basmetoden ger. Förde­
len med ett sådant förtydligande skulle vara att det 
underlättade jämförelsen mellan undersökningens re­
sultat och vad som verkligen förekommit. 

Vilka jämförelser man än gör mellan olika material 
som framtagits med den av Westerståhl utnyttjade per­
spektivmetoden, måste man ha fullständigt klart för sig 
att resultaten av jämförelserna ingenting säger om vil­
ken rapportering som varit mest opartiskt och/eller sak­
lig i radiolagens och avtalets mening. En orsak härtill är 
de vitt skilda valörer de olika perspektiven har: en baga-
tellartad företeelse som ger upphov till en positiv marke­
ring kan i redovisningen "balanseras" av en negativ 
markering som förorsakats av en för samma part mycket 
viktig händelse. 

Positiva och negativa perspektiv kodas också utan 
hänsyn till om det som kodas är sant eller inte, och de 
olika perspektiven räknas samman utan hänsyn till om 
det gällt en faktisk händelses karaktär, en värderande 
kommentar eller en hänvisning till demokratiska vär­
den. En osaklig positiv kommentar och en för parten 
positiv hänvisning till demokratiska värden kan alltså 
"balanseras" av två för samma part negativa händelser. 

Westerståhl karaktäriserar perspektivmetoden som 
"det mest känsliga men också mest vanskliga instrumen­
tet när det gäller att spåra inverkan av eventuell partisk­
het i rapporteringen". Enligt Sveriges Radios uppfatt­
ning är metoden ett långt mera vanskligt än känsligt 
instrument. 

Westerståhls teknik att genomgående särredovisa en 
reporter och att göra jämförelser mellan dennes och 
t. ex. hela tidningars rapportering är av skäl som ovan 
redovisats inacceptabel enligt Sveriges Radios uppfatt­
ning. 

Vad som också förefaller Sveriges Radio oacceptabelt 
är det sätt på vilket Westerståhl genomför jämförelserna 



Översikter och meddelanden 277 

och kommenterar dem. Ett exempel utöver vad som 
tidigare nämnts: ". . . också för Sundgren (gäller) att en 
stor del av rapporteringen ej perspektivmarkerats, dvs. 
bedömts som neutral", (ovan s 261). "Det förhållan­
det att Mats Sundgren endast i mycket liten utsträck­
ning aktualiserar dessa perspektiv (demokratiperspek­
tiv) förklarar varför hans bild av socialisterna avviker." 
(ovan s 261), ". . . en individuell insats (Sundgrens) 
som beträffande socialisterna framträder som ganska 
(Sveriges Radios kursivering) ensidig. . ."(ovans 261), 
"Däremot framträder hos Sundgren i registrerade 
perspektiv och i vissa kommentarer . . . en ensidigt ne­
gativ syn på det socialistiska partiet i Portugal." (ovan 
s 264) Den sista meningen återfinns i sammanfatt­
ningen. Även om Westerståhl några rader längre ner 
påpekar att kritiken endast gäller vissa inslag, måste 
man inför det kategoriskt utformade omdömet fråga sig 
var de tre av Westerståhl tidigare framförda reservatio­
nerna mot perspektivmetoden som sådan och mot en 
nyhetsförmedling styrd av "demokratiska perspektiv" 
tagit vägen och varför det tidigare använda ordet "gan­
ska" framför "ensidig" fallit bort. 

Neutral presentation och demokratiska värden 

Westerståhl gör också en konventionell granskning av 
några av främst Sundgrens Eko-rapporter för att utröna 
om reportern presenterat sitt material på ett neutralt 
sätt. Den neutrala presentationen betraktas som ett ut­
flöde av opartiskhetskravet. 

De första inslag som närmare granskas är Lunchekot 
den 20 maj och Dagens Eko den 8 juni 1975. Den 20 maj 
redogör Sundgren för ett besök på tidningen República i 
april månad samma år då han bl a intervjuade chefre­
daktören Raul Rego. Han redovisar Regos syn på den 
dåvarande situationen men också missnöje bland de 
anställda och vad dessa angav för orsaker för sitt missnö­
je. "På måndagen så kom alltså urladdningen mellan 
den socialistiska ledningen och den huvudsakligen kom­
munistiska personalen", fortsätter Sundgrens rapport 
och redogör därefter för vad som hänt på tidningen. I 
inslaget den 8 juni, som behandlar ockupationen av den 
katolska radiostationen Renascenca gör Sundgren jäm­
förelser mellan radioockupationen och ockupationen av 
República. Det tycks, menar han, i båda fallen vara 
fråga om en konflikt mellan ägare och de anställda. 

Framställningen av händelserna på República strider 
mot den beskrivning av sakläget som i övrigt framkom 
menar Westerståhl. Det skulle alltså här vara fråga om 
rena sakfel i Sundgrens framställning inte om bristande 
neutralitet i presentationen. Endast om man tolkar in en 
avsikt hos reportern att medvetet välja sakuppgifter för 
att stödja eller misskreditera någon part kan man kom­
ma någonstans i närheten av brott mot kravet på neutral 
presentation. 

Enligt Sveriges Radios uppfattning saknas all grund för 
ett sådant antagande. 

Vad gäller själva sakfrågan kan man konstatera att 
den ännu är omstridd. De första nyhetstelegrammen, 
som bl a låg till grund för Sundgrens inslag vid lunchtid 
den 20 maj, handlade enbart om en maktkamp mellan 
socialister på redaktionen och kommunister bland den 
tekniska personalen. Därefer följer nyhetsbyråerna i 
Lissabon länge socialistpartiets version av händelserna, 
nämligen att Republica-ockupationen var kommunist­
partiets verk. Men uppgifter har framkommit som gör 
att man kan betvivla att ockupationen av tidningen var 
en av kommunistpartiet styrd aktion. Så fanns det t ex 
bland den tekniska personalen inte bara kommunister 
utan också socialister och framför allt mycket aktiva 
representanter för gruppen inom den yttersta vänstern. 
När República började komma ut igen under ledning av 
ett arbetarutskott framförde den åsikter som ofta var 
lika kritiska mot kommunistpartiet som mot socialister­
na. Under sommaren och hösten 1975 var República ett 
organ för den yttersta vänstern. 

En annan uppgift i Dagens Eko den 8 juni, som Wes­
terståhl tycks tolka som bristande opartiskhet är att 
Republica-affären "förstorades", liksom uppgifter i 
Kvällsekot den 11 juli om att tidningsaffären "tagits som 
en motivering för att lämna regeringen just nu". Wester­
ståhl vänder sig också mot uppgiften att socialisternas 
avgång ur regeringen skulle förorsakats av att de eventu­
ellt ville "slippa ta ansvar" för väntade hårda ekonomis­
ka åtstramningsåtgärder, (ovan s 262) 

Det är självfallet ingen svårighet att om man som 
Westerståhl plockar ut ett ord här och en del av en 
mening där finna belägg för nära nog vad som helst söm 
man vill bevisa. Går man till utskrifterna (Dagens Eko 
19/5 - 14/6 -75 etc s 48 f och Dagens Eko 17/6 - 26/7 -75 
s 58 ff) blir det genast svårare att utläsa någon bristande 
neutralitet i presentationen. 

I inslaget den 8 juni gör Sundgren vissa jämförelser 
mellan fallet República och ockupationen av den katol­
ska radiostationen Renascenca. Sundgren står fast vid 
uppfattningen att Republica-affären från början var en 
intern konflikt (han hade en självupplevd erfarenhet av 
detta) men den "förstorades till att gälla en kamp mellan 
socialistpartiet å ena sidan och de styrande militärerna 
och kommunistpartiet å den andra". Ordet "förstora­
des" är här alltså synonymt med uttrycket "växte ut till". 
Radioockupationen tycks, enligt Sundgren, bli inled­
ningen till en öppen kamp mellan kyrkan och MFA- dvs. 
en ny politisk konfrontation. 

Vad inslaget den 8 juni ger är en bild av en tilltagande 
politisk spänning i Portugal och i den bilden har både 
händelserna i Republica-affären och radioockupationen 
en given plats. Socialistpartiet framställs inte på något 
sätt negativt i inslaget. 



278 Översikter och meddelanden 

Inslaget den 11 juli utgår från en av Soarés hållen 
presskonferens vid vilken han motiverade partiets av­
gång ur regeringen. Westerståhls citerade, lösryckta me­
ningsdelar ger en märklig bild av vad som faktiskt sägs i 
inslaget. Så lyder t ex hela meningen om motiveringen 
för regeringsavgången: "Soarés presskonferens på fre­
dagskvällen gav ett intryck av att han och socialistpartiet 
har tagit Republica-affären som en motivering för att 
lämna regeringen just nu." Inslaget fortsätter: "Enligt 
bedömare här i Lissabon så är Republica-affären icke 
den viktigaste orsaken . . ." 

Vad gäller ansvaret för de ekonomiska åtstramnings-
åtgärderna lyder hela meningen: "Men det finns också 
tecken som tyder på att socialistpartiet vill lämna rege­
ringen nu för att slippa ta ansvar för dom hårda, ekono­
miska åtstramningsåtgärder, som kommer att bli nöd­
vändiga i Portugal mycket snart." Inslaget fortsätter: 
"Soarés skyllde nämligen på sin presskonferens den eko­
nomiska krisen i landet på MFA och kommunisterna och 
avsvor sig och socialisterna allt ansvar för den." Vad 
Sundgren gör är att på grundval av vad som sades på 
presskonferensen och vad bedömare i Lissabon ansåg, 
söka i någon mån analysera orsakerna till socialisternas 
avgång. 

Westerståhl framför en tolkning av socialisternas syfte 
med sin avgång, men det framgår inte om han menar att 
en presentation av detta syfte skulle ha givit en neutrala­
re eller en sannare bild av läget än den redogörelse för 
tänkbara och angivna orsaker som lämnas. 

Även om en viss kritik kan riktas mot ordvalet i någon 
mening ger inte inslaget som helhet, enligt Sveriges Ra­
dios uppfattning, en ensidigt negativ bild av socialis­
terna. 

Det finns enligt Westerståhl en serie rapporter från 
själva slutfasen i den aktuella utvecklingen som bör 
uppmärksammas, det gäller Morgonekot den 14 juli, 
Dagens Eko den 18, 20 och 21 juli (ovan s 262). 

Morgonekot den 14 juli behandlar med utgångspunkt 
i en av katolska kyrkan anordnad demonstration den 
tilltagande oppositionen mot "den starka vänsterlinjen i 
den portugisiska revolutionen". (Dagens Eko 16/6 — 
27/7 -75 s 66.) Det är i detta sammanhang Sundgren 
nämner att motståndet mot utvecklingen formeras just 
kring socialisterna och den katolska kyrkan. 

Det är svårt att förstå vad Westerståhl menar vara 
brister i neutral presentation i detta avsnitt. Ser han 
"den starka vänsterlinjen i den portugisiska revolutio­
nen" som positiv och därmed socialisternas opposition 
som samlar anhängare såsom någonting negativt eller är 
det själva det faktum att socialisterna nämns i samma 
mening som katolikerna som en grupp kring vilken 
oppositionen formeras? 

Sveriges Radio kan inte finna att det i inslaget finns 
någonting som kan tolkas som en tendens möt socialis­
terna eller, mera specifikt, som brister i kravet på neu­
tral presentation. 

I Dagens Eko den 18 juli överväger rösterna från 
socialisternas kritiker inför de väntade socialistmötena, 
hävdar Westerståhl. 

Eko-sändningarna den 18 juli har många inslag som 
berör Portugal. I Morgonekots första upplaga redogör 
Sundgren bl a för socialistpartiets principer: flerparti-
system och åsiktsfrihet t ex i tidningarna. I Morgonekots 
andra upplaga repriseras detta inslag och dessutom re­
dogör en annan reporter för Soarés agerande i samband 
med EG-mötet i Bryssel. I Lunchekot och Nyhetsstu­
dion finns i stort överensstämmande rapporter av Sund­
gren om stämningen i Portugal och om innehållet i en 
kampanj mot socialisterna som drevs av bl a Intersindi-
cal. Också inslaget i Dagens Eko behandlar denna kam­
panj och i Kvällsekot samma dag redogör Sundgren för 
de olika parternas politiska motiv i det spända läget. 

Varken ur inslaget i Dagens Eko eller andra av Sund­
grens inslag samma dag kan Sveriges Radio utläsa bris­
tande neutralitet i presentationen. Inte heller kan Sveri­
ges Radio finna att de mot socialisterna kritiska rösterna 
på något anmärkningsvärt sätt dominerar Dagens Eko­
inslaget. 

I Lunchekot den 20 juli ger Sundgren en beskrivning 
av det stora socialistmötet i Lissabon kvällen före. Enligt 
Westerståhl framhävs starkt den emotionella stämning­
en vid mötet. 

I den ögonvittnesskildring Sundgren ger talas i och för 
sig en hel del om känslor, men det är svårt att tolka den 
bild äv förbittring och indignation bland socialisterna 
mot bl a MFA och kommunistpartiet som någonting för 
socialistpartiet negativt eller som mindre väsentligt i det 
aktuella politiska läget. 

Dagens Eko samma dag innehåller ytterligare en rap­
port av Sundgren där denne söker analysera effekterna 
av socialistmötet och dess stämningar. I slutet av rappor­
ten nämns att det i radion under dagen lästs upp en rad 
uttalanden som alla fördömer Soarés kritik av premiär­
ministern Vasco Goncalves vid socialistmötet samt att 
premiärministern stöds i dessa uttalanden. Här omnäm-
nes också en kommuniké från femte armédivisionen som 
är starkt kritisk mot Soarés och socialistpartiet. 

Den 21 juli i ett inslag i Dagens Eko meddelar Sund­
gren att Vasco Goncalves är dagens namn (inte dagens 
man som Westerståhl uppger) i Portugal. Hans porträtt 
finns på första sidan i de flesta av dagens tidningar. Vad 
Westerståhl vänder sig mot är att Sundgren i inslagen 
inte erinrar om massmediesituationen. 

Sveriges Radio anser att det i och för sig kunde ha varit 



Översikter och meddelanden 279 

motiverat ur informationssynpunkt att i de båda inslagen 
erinra om massmediesituationen i Portugal. Det är dock 
enligt Sveriges Radios uppfattning rimligt att förutsätta 
att publiken vid denna tidpunkt kände till förhållandena 
inom denna sektor. Av vikt är dock att Sundgren då han 
beskriver presskampanjen för Goncalves gör det på ett 
sådant sätt att kampanjens propagandistiska drag klart 
framträder (Dagens Eko 17/6 - 26/7 -75 s 108). 

"På liknande sätt har Sundgren infört en lång intervju 
med chefen för den portugisiska radion, som presenteras 
som en auktoritet och som får bemöta kritiken mot 
kommunistdominans inom massmedierna utan att hans 
egen position i denna konflikt berörs." (ovan s 262). 

Sveriges Radio finner det märkligt att Westerståhl 
uttrycker sig på detta sätt. Det är självfallet inte Sund­
gren som infört intervjun. Sundgren var helt enkelt den 
som av redaktionsledningen sattes att göra intervjun. 
Att intervjun skulle göras och sändas var alltså redak­
tionsledningens bedömning, inte Sundgrens. 

Enligt Sveriges Radios uppfattning var redaktionsled­
ningens relevansbedömning helt riktig. Det måste anses 
ha varit av intresse för den svenska publiken att få veta 
hur chefen för Portugals radio, Galvao Borges, bedöm­
de massmediesituationen i sitt land, och hur han såg på 
Republica-affären. 

Det är inte alldeles lätt att veta vad Westerståhl menar 
när han kritiserar Sundgren för att Borges egen position i 
denna konflikt (massmediekonflikten) inte berörs. Av 
intervjun (jfr Dagens Eko 19 maj — 14 juni 1975 s 40 f) 
framgår att Borges är MFA-officer liksom hans position 
på radion. Vad som inte framgår men var känt av Eko­
redaktionen är att han politiskt stod närmare socialist­
partiet än kommunistpartiet. Detta i kombination med 
Borges ställning bidrog naturligt nog till bedömningen 
att hans uppfattning om just Republica-affären hade 
intresse för den svenska publiken. 

Borges bild av Republica-affären och av massmediesi­
tuationen i Portugal överensstämmer inte med den bild 
som dominerade svenska massmedier vid denna tid, 
men av vad som senare framkommit förefaller det som 
om hans bedömning av Republica-konfliktens bakgrund 
varit riktigare än den då i Sverige gängse uppfattningen. 
Vad gäller hans bild av pressituationen måste den i stort 
beaktas som korrekt. Det fanns vid tillfället flera icke-
kommunistdominerade tidningar. República hade fak­
tiskt inte varit den sista fria tidningen i Portugal och inte 
ens i Lissabon. 

Westerståhl menar att det är svårt att undgå intrycket 
att det är en mot socialistpartiet riktad tendens som 
framgår av de citerade exemplen. Som ovan framgått 
delar Sveriges Radio inte denna uppfattning. Vad Sveri­
ges Radio främst vänder sig mot i detta avsnitt av rappor­
ten är Westerståhls metod. Liksom då det gäller per­
spektivmetoden delar Westerståhl upp materialet i små 

delar utan hänsyn till delarnas sanningshalt eller rele­
vans i sammanhanget i stort. En sådan metod leder lätt 
till subjektivitet i urvalet och speglar i och för sig mera 
undersökarens inställning till vad som borde rapporteras 
och hur, än till hur inslaget faktiskt förhållit sig till kravet 
på opartiskhet. En bedömning av opartiskheten och 
därmed neutraliteten i presentationen kan enligt Sveri­
ges Radios uppfattning inte göras på grundval av ut­
plockade delar av ett inslag utan bedömningen måste 
göras utifrån inslaget i dess helhet och självfallet med 
hänsyn till vad som vid tillfället skäligen kan bedömas 
väsentligt. Relevanta uppgifter kan vara fördelaktiga för 
en part och mindre fördelaktiga för en annan. Det kan 
inte vara en radioreporters uppgift att, t ex i en löpande 
nyhetsrapportering, vara så neutral i sin presentation att 
en vid rapporteringstillfället för en part mindre fördelak­
tig relevant nyhet balanseras genom t ex åberopande av 
någonting vid tillfället mindre relevant men positivt för 
samma part. 

Det bör också i detta sammanhang ånyo påpekas att 
huvuddelen av Sundgrens rapportering infaller under 
senare delen av undersökningsperioden då det fanns 
anledning att förutsätta att publiken var någorlunda för­
trogen med förhållandena i stort i Portugal och med de 
olika parternas ställning. Viktigt är också att detta skede 
av utvecklingen i Portugal utmärks av hårdnande mot­
sättningar mellan olika parter: socialistpartiet går till 
öppen attack och utsätts för stark kritik. 

Westerståhl avslutar sin kritik mot vissa av Sundgrens 
inslag med några dunkelt formulerade meningar: "An­
tagligen är det riktigt att säga att i vissa andra reportrars 
inlägg snarast kan spåras en motsatt tendens ( d v s posi­
tiv för socialisterna). Det ligger emellertid enklare till 
för dem, eftersom de bara behöver anknyta till gängse 
demokratiska perspektiv för att socialisterna skall få en 
positiv framtoning." (ovan s 262) 

Vad Westerståhl menar med att det skulle vara enklare 
för andra reportrar än Sundgren att knyta an till gängse 
demokratiska perspektiv är inte lätt att förstå. Mot bak­
grund av rapportens innehåll i övrigt kan meningen 
emellertid tolkas så att det för Sundgren inte finns några 
gängse demokratiska perspektiv att knyta an till. 

Efter granskningen av delar av särskilda inslag går 
Westerståhl över till begreppet demokrati och språkbru­
ket i ljudradion i detta hänseende. Språkbruket i ljudra­
dion, påpekar han, är mycket växlande. Ibland följer 
man det vanliga svenska språkbruket som också socialis­
terna i Portugal i huvudsak ansluter sig till, ibland finner 
man inslag av ett delvis annat språkbruk, som enligt vad 
läsaren kan förstå är besläktat med den portugisiska 
kommunistledaren Cunhals demokratibegrepp. Ome­
delbart efter detta ger Westerståhl några exempel på 
uttalanden av Sundgren. Sveriges Radio har svårt att 



280 Översikter och meddelanden 

förstå det samband mellan Cunhal och Sundgren som 
här indirekt antyds. 

Sveriges Radio kan inte finna någonting att anmärka 
på Sundgrens försök att i för publiken begripliga demo­
kratitermer beskriva olika portugisiska partiers skiftan­
de strävanden efter ett politiskt system. 

Frågan om folkkommittéerna och arbetarråden skall 
beskrivas i termer som "en mera direkt demokrati" eller 
"ett steg mot direkt demokrati" kan naturligtvis diskute­
ras. Ursprungligen tycks uttrycket "direkt demokrati" i 
detta sammanhang ha lanserats av det portugisiska mili­
tärrådet. Det har dock använts tidigare i många olika 
sammanhang - också svenska - och i samband med 
händelserna i Portugal återfinner man det t ex såväl i 
Utrikespolitiska Institutets kalendarium som i ett utta­
lande av utrikesminister Sven Andersson i Rapport 
TV 2 den 16 juli (inslag i Rapport 19 maj - 26 juli 1975 
s 47 ff). Det är också att märka att när Sundgren använ­
der uttrycket följs det av en ganska detaljerad redogörel­
se för vilka uppgifter dessa kommittéer och råd skulle ha 
enligt MFA:s beslut. 

Westerståhl ser uttryck av typen "som man säger" och 
"som det hette" i samband med demokratiska begrepp 
som en markering av att språkbruket ifråga om demo­
krati växlar. Här har Westerståhl uppenbarligen vilse-
letts genom att han endast läst, inte lyssnat till inslagen. 
De citerade uttrycken är enbart avsedda för att markera 
att reportern citerar/refererar uttalanden. 

För att skapa enhetlighet i terminologin när det gäller 
demokratibegreppet föreslår Westerståhl att man som 
utgångspunkt skall ta den svenska terminologin, sådan 
den kommer till uttryck i Regeringsformen 1 kap 1 §. 
Westerståhl ser en lösning efter de linjer han skisserar 
som en tillämpning på nyhetsområdet av kravet på Sveri­
ges Radio att hävda de demokratiska värdena. 

I kapitlet Frågeställningar skriver Westerståhl att det 
principiellt vid flera tillfällen har uttalats att Sveriges 
Radios skyldighet att hävda de demokratiska värdena 
inte bör influera på nyhetsförmedlingen och hänvisar till 
ett citat hämtat ur radionämndens beslut rörande Sveri­
ges Radios bevakning av EM-tävlingarna i Aten 1969. 
Citatet lyder: 

"I gängse nyhetsvärdering ingår uppenbarligen inte att 
ta hänsyn till sådana omständigheter som den påverkan 

1 Andrén, Gunnar m fl: Från objektivitet till ökad 
genomsnittlighet. Hälften för kritiska studier 6 -7 / 
1972. Furhoff, Lars: Att mäta objektivitet. Statsvet. 
Tidskrift 2/1970. Hermerén, Göran: Kvantitativ 
objektivitetsmätning. Statsvet. tidskrift 3/1973. 
Himmelstrand, Ulf: Objektivitet i nyhetsförmed­
lingen. Världspolitikens dagsfrågor 4/1972. Åsard, 
Erik i programmet Obs! 27/4 1976. (Åsards kritik 
gäller Portugal-undersökningen.) 

på opinionsbildningen till förmån för den odemokratisk 
regim i ett främmande land som nyhetsförmedlingen kan 
befaras få eller de officiella svenska ståndpunktstagan-
dena till en sådan regim. Inte heller innehåller radiola­
gen eller avtalet något som berättigar Sveriges Radio att 
i nyhetsurvalet ta hänsyn till sådan art . . . skyldigheten 
för Sveriges Radio att i programverksamheten hävda de 
grundläggande demokratiska värdena ger närmast stöd 
för att hänsyn av nyssnämnd art inte får påverka urvalet; 
till de grundläggande demokratiska värdena hör en fri 
nyhetsförmedling, som syftar till att ge allmän tillgång 
till sakligt riktiga upplysningar som grundval för debatt 
och ståndpunktstaganden." (Staffan Vängby, Opartisk­
het och saklighet, Stockholm 1971, sid 206.) 

Westerståhl återkommer inte någonstans i rapporten till 
radionämndens uttalande. Läsaren får alltså inte klart 
för sig om han ser något samband eller någon motsats 
mellan radionämndens uttalande och sina egna demo­
kratiterminologiska synpunkter och sitt sätt att använda 
de s k demokratiska perspektiven. 

Sveriges Radio ser inte frågan om hur man i nyhets­
program söker klargöra olika politiska system i demo­
kratitermer som i första hand relaterat till kravet att 
hävda de grundläggande demokratiska värdena. För 
Sveriges Radio är problemet främst en informationsfrå­
ga. Det gäller för nyhetsjournalisterna att på ett för 
publiken begripligt sätt förklara vad som händer i olika 
länder. Angelägnast måste då vara att ställa vad som 
händer i ett land i relation till det landets förutsättningar. 
I vissa fall kan det naturligtvis vara befogat att relatera 
också till svenska förhållanden. Men ju längre bort man 
kommer från svenska och västerländska förhållanden 
desto märkligare blir värderingar som legitimeras ge­
nom hänvisningar till den svenska demokratin. 

Enligt Sveriges Radios uppfattning skulle en termino­
logi av den typ Westerståhl eftersträvar i nyhetsrappor­
teringen kunna leda till ställningstaganden som enligt 
Sveriges Radios tolkning av radionämndens ovan citera­
de uttalande inte har något stöd i demokratiparagrafen. 

Sammanfattning av ljudradions Portugal­
bevakning 

Enligt Sveriges Radios uppfattning kan den av Wester­
ståhl gjorda undersökningen inte läggas till grund för en 
bedömning av om ljudradions rapportering om händel­
seutvecklingen i Portugal under perioden 19 maj - 26 
juli 1975 varit i överensstämmelse med stadgandena i 
radiolagen och avtalet mellan staten och Sveriges Radio 
om programverksamheten. 

Vad Sveriges Radio främst vänder sig mot är utnytt­
jandet av perspektivmetoden. Westerståhls tidigare un­
dersökningar där han på liknande sätt använt perspek­
tivmetoden och bortsett från saklighetsaspekten har 
mött kritik från flera forskare. 1 En annan invändning 



Översikter och meddelanden 281 

gäller Westerståhls sätt att utifrån de statistiska resulta­
ten dra slutsatser utan hänsyn till verkligheten i form av 
t ex faktiska omständigheter. Det kanske mest anmärk­
ningsvärda i rapporten är enligt Sveriges Radios uppfatt­
ning det intryck den på olika sätt ger av att undersökaren 
inte förhållit sig helt opartisk till en av rapportörerna, 
nämligen Mats Sundgren. 

Sveriges Radio har på konventionellt sätt gått igenom 
ljudradions Portugal-rapportering under den aktuella 
perioden. 

Nyhetsprogrammen 

Genomgången visar vid en jämförelse med Utrikespoli­
tiska Institutets kalendarium för perioden att inga vikti­
gare händelser i Portugal under perioden saknas i Eko-
och Centralredaktionens sändningar. De viktigare hän­
delserna har enligt Sveriges Radios uppfattning också 
behandlats med tillfredsställande utförlighet i den myck­
et omfattande rapporteringen. Den av Westerståhl ef­
terlysta rapporteringen om det s k Ponomarev-doku-
mentet och Oriana Fallacis intervju med Alvaro Cunhal 
har tidigare behandlats i detta yttrande. 

Enligt Sveriges Radios bedömning har också de olika 
parterna i den portugisiska händelseutvecklingen fått 
sina uppfattningar och ställningstaganden belysta på ett 
sätt som måste anses stå i överensstämmelse med radio­
lagens och avtalets krav på opartiskhet. 

Sveriges Radio anser att genomgången av ljudradions 
nyhetsprogram inte ger några belägg för att nyhetsurva­
let skulle ha styrts av andra ambitioner än att förse 
lyssnarna med vad som vid rapporteringstillfället kunde 
bedömas vara relevant information. 

Vid varje efterhandsgranskning av en löpande nyhets­
rapportering från också mindre kaotiska händelseför­
lopp än det i Portugal torde det vara möjligt att påvisa att 
sakfel förekommit eller hävda att missbedömningar 
gjorts. Detta gäller naturligtvis också ljudradions Portu­
gal-bevakning. Under perioder som likt den här aktuella 
karaktäriseras av starka motsättningar och ständigt nya 
kriser är det naturligt att olika parter ger motstridiga 
uppgifter och att företeelser eller händelser som vid en 
tidpunkt förefaller viktiga visar sig vara av mindre intres­
se i ett längre tidsperspektiv. 

Enligt Sveriges Radios uppfattning har förekommit 
felaktigheter och missbedömningar i allt väsentligt kor­
rigerats i den löpande nyhetsrapporteringen så att något 
brott mot saklighetskravet inte kan anses föreligga. 

Övriga ljudradioprogram 

Världen och vi liksom Tidningskrönikan görs av Eko­
redaktionen och betraktas av Sveriges Radio som delar 
av Eko-sändningarna. I Världen och vi har den 31 maj 
1975 ges en tämligen fyllig redogörelse för den rådande 

situationen i Portugal och bakgrunden till den samt för 
Portugals ställning i NATO och olika NATO-länders 
reaktioner på utvecklingen i landet. 

Enligt Sveriges Radios uppfattning finns det inte i 
Världen och vi den 31 maj 1975 eller i de inslag om 
Portugal i Tidningskrönikan som förekommit under 
granskningsperioden någonting som kan anses strida 
mot radiolagen och avtalet med staen. 

I ljudradions programutbud i övrigt under gransk­
ningsperioden förekommer tre Tidsspegelprogram (24 
juni, 17 och 24 juli 1975), som direkt eller indirekt 
anknyter till utvecklingen i Portugal samt ett längre 
inslag i Öppen Kanal (23 maj 1975), och två inslag i 
Obs!-Kulturkvarten (9 juni och 23 juli 1975), som be­
handlar händelserna i Portugal. 

Tidsspegeln den 24 juni tar huvudsakligen upp situ­
ationen i Mocambique inför självständigheten och Tids­
spegeln den 17 juli behandlar frågor rörande Spaniens 
framtida utveckling. I båda dessa program berörs situ­
ationen i Portugal mera parentetiskt. 

I Tidsspegeln den 24 juli 1975 söker man med hjälp av 
en svensk samhällsvetare, Göran Hemberg, och repor­
tern Mats Sundgren från Eko-redaktionen, vilka båda 
befann sig i Lissabon, teckna en bild av läget i Portugal 
just då. Inledningsvis påpekar Sundgren hur förvirrat 
det politiska läget är och hur svårt det är att skaffa sig en 
riktig uppfattning om vad som faktiskt händer eftersom 
ryktesfloran är mycket omfattande och det mesta av den 
information som ges är politiskt färgad. 

Varken detta program, som alltså är ett försök till 
analys av stämningar och situationer i ett kaotiskt poli­
tiskt läge, eller de andra två Tidsspegel-programmen, 
innehåller enligt Sveriges Radios uppfattning någonting 
som kan anses strida mot stadgandena i radiolagen och 
avtalet. 

I inslaget i Öppen Kanal den 23 maj 1975 ger en 
representant för socialdemokratiska partiet och en för 
vänsterpartiet kommunisterna sina synpunkter på ut­
vecklingen i Portugal. Inslaget belyser bl a hur starkt 
man i olika svenska politiska partier engagerar sig för 
respektive broderparti i Portugal. Sveriges Radio anser 
inte att programinslaget strider mot radiolagen och avta­
let med staten. 

I Obsl-Kulturkvarten den 9 juni 1975 behandlas för­
fattarnas roll i Portugal med utgångspunkt i det portugi­
siska författarförbundets första kongress och den 23 juli 
1975 refereras Oriana Fallacis intervju med den portugi­
siska kommunistledaren Alvaro Cunhal. Enligt Sveriges 
Radios uppfattning står de båda Obs !-inslagen i överens­
stämmelse med radiolagen och avtalet med staten. 

Sammanfattningsvis anser Sveriges Radio att såväl ny­
hetsprogrammen som övriga program och programin-



282 Översikter och meddelanden 

slag i ljudradion som under granskningsperioden be­
handlat händelserna i Portugal står i överensstämmelse 
med stadgandena i radiolagen och avtalet mellan Sveri­
ges Radio och staten om programverksamheten. 

Stockholm 1976-06-03 
Otto Nordenskiöld 

Se även Karl Erik Rosengrens uppsats i Statsvetenskap­
lig Tidskritt 1977 s 203 ff. Red. 

Jörgen Westerståhls svar till Radionämnden 

Nämnden har i brev den 18 juni 1976 berett mig tillfälle 
att yttra mig över SR:s skrivelse till nämnden med anled­
ning av mitt utlåtande rörande ljudradions behandling 
av händelserna i Portugal den 19 maj — 26 juli 1975. På 
grund av utförligheten och mängden av detaljkommen­
tarer i SR:s skrivelse måste tyvärr mitt yttrande bli gan­
ska långt. Det disponeras huvudsakligen i anslutning till 
SR:s skrivelse. 

Inledningsvis kan det emellertid finnas skäl att all­
mänt erinra om vad frågan gäller och om förutsättning­
arna för den verkställda granskningen. Mitt utlåtande 
utmynnar i två huvudsakliga slutsatser: 

1. Ljudradion har en större bredd och en mer allsidig 
belysning av parterna än andra undersökta medier; nå­
gon väsentlig kritik riktas därför inte mot ljudradions 
Portugal-bevakning. 

2. En av Eko-redaktionens medarbetare, Mats Sund-
gren, ger en nyhetsbild som delvis avviker både från 
övriga Eko-medarbetares och de undersökta storstads­
tidningarnas. Han bidrar härigenom positivt till balan­
sen i ljudradions Portugal-bevakning men han kan också 
kritiseras för en i vissa sammanhang ensidigt negativ 
belysning av det socialistiska partiet i Portugal. 

Bortsett från några allmänna metodiska spörsmål gäller 
praktiskt taget hela diskussionen punkt 2. Att Mats 
Sundgrens rapportering i vissa avseenden skiljer ut sig är 
uppenbart för var och en som med uppmärksamhet går 
igenom rapporteringen i olika medier. Detta kan också 
direkt åskådliggöras genom det i utlåtandet redovisade 
tabellmaterialet. Om man exempelvis i tabell 2 särredo-

* Även i min Vietnam-rapport till Radionämnden sär-
redovisades ett antal reportrars inslag med hänsyn till 
förekommande positiva och negativa perspektiv; i den 
senare tryckta versionen av rapporten har denna bilaga 
uteslutits. 

visar Ekot utan Sundgren blir andelen omnämnanden av 
händelser och uttalanden om tidningen República 28 
procent, mot 11 procent för enbart Sundgren, dvs. Ekot 
hamnar vid medeltalet för de svenska storstadstidning­
arna. Beträffande de händelser som sammanförts under 
beteckningen folkkommittéer blir andelen för Ekot utan 
Sundgren 30 procent, mot 34 procent för enbart Sund­
gren. 

På liknande sätt kan man i perspektivtabellerna (ta­
bell 4, jämte motsvarande bilagetabell) direkt avläsa 
effekten av att man tar bort Sundgrens perspektiv från 
Ekots. För alla större parter blir härigenom perspektiv­
fördelningen i Ekot mera lik den som förekommer i de 
tre undersökta storstadstidningarna. I tabell 3, angåen­
de omnämnda uttalanden per part, blir förändringarna i 
de flesta fall obetydliga. För socialisterna gäller dock att 
andelen omnämnda uttalanden i Ekot utan Sundgren 
närmar sig det högsta registrerade värdet, nämligen vär­
det för tidningen Arbetet (44 procent jämfört med 49 
procent i Arbetet). 

Sundgrens särskilda profil kan också åskådliggöras 
genom själva uttryckssättet. Som exempel kan väljas 
beskrivningen av situationen ifråga om tidningen Re-
publica, då den åter började utges efter ockupationen. 
På samma dag, den 11 juli, innehåller Ekot följande tre 
karakteristiker av situationen: "República togs från So­
cialistpartiet", när det igår stod klart "att typografer, 
anslutna till kommunistpartiet, övertagit República", 
"nu kontrolleras den (República) av arbetarna själva 
och de bestämmer vad som skall stå i den". - För den 
som uppmärksamt följt rapporteringen i Ekot är det fullt 
klart att Sundgren står för den sistnämnda formulering­
en men att han inte skulle ha valt de två andra, liksom att 
andra reportrar inte skulle ha valt Sundgrens formule­
ring. 

Man kan också ur undersökningsmaterialet utläsa 
andra egenskaper hos Sundgrens rapportering. I jämfö­
relse med övriga redovisar Sundgren flera särskilda hän­
delser, han refererar eller citerar i mindre utsträckning 
gjorda uttalanden och han upprepar sig mindre. Eventu­
ellt kan dessa egenskaper tolkas som journalistiska för­
tjänster: hans framställning är sakrik, mer analyserande 
etc. Eftersom mitt uppdrag inte innefattat en bedömning 
av den journalistiska insatsen, har det saknats skäl att 
beröra dessa förhållanden. Som jag vid tidigare tillfälle 
påpekat ligger det i objektivitetsbedömningens natur att 
den får en negativ slagsida i den meningen att vad som 
prövas i första hand är eventuella brister i objektivi­
teten. 

En förutsättning för att särredovisa resultaten för 
Mats Sundgren var att denne medverkat i sådan ut­
sträckning att underlag fanns för en mera generell karak­
teristik.* Härvid utgick jag från att, när det gäller ny-



Översikter och meddelanden 283 

hetsrapporteringen, varje enskild reporter är skyldig att 
följa radiolagens och avtalets bestämmelser, dvs. i ny­
hetsrapporteringen skapas inte, som i vissa andra pro­
gram, balans genom att olika personer framför olika 
parters synsätt. Ett speciellt skäl för särredovisningen 
var att Mats Sundgrens rapportering blivit föremål för en 
uppmärksammad, offentlig kritik. 

Vad ansvarsfrågan beträffar måste det enligt SR:s 
skrivelse, även om självfallet den enskilde reportern är 
skyldig att i sina inslag följa radiolagens och avtalets 
bestämmelser, vara redaktionsledningens uppgift att 
tillse att balansen i redaktionens utbud i stort är rimlig. 
Därefter är det enhetsledningarnas och ytterst radioche­
fens uppgift att tillse att radiolagens och avtalets före­
skrifter följs, bl a att det finns en skälig balans i utbudet i 
stort. I fråga om de ansvarsfrågor Radionämnden prövar 
gäller vidare, att de inte avser enskilda tjänstemän hos 
SR utan SR:s åtgärd att sända berörda program. Ur 
ansvarssynpunkt kan alltså en särredovisning av en viss 
reporters verksamhet endast ha för företaget internt 
intresse. 

Resultatet av den genomförda särredovisningen blev för 
Mats Sundgrens vidkommande att hans insats bedömdes 
ha positivt bidragit till balansen i Ekots rapportering. 
Samtidigt visades att det också fanns viss grund för kriti­
ken mot Sundgren. 

Nyhetsurvalet 

I enlighet med vad som i rapporten sägs om den väsentli­
ga betydelsen av att bedöma relevansen i ljudradions 
nyhetsförmedling i detta sammanhang, har i undersök­
ningen den ojämförligt största arbetsinsatsen lagts ned 
på att granska nyhetsurvalet. Det skedde genom för­
teckning av samtliga rapporterade händelser och utta­
landen - ca 900 delhändelser sammanförda under större 
rubriker — och kontroll av i vilken mån dessa händelser 
förekom eller inte förekom i vart och ett av de undersök­
ta medierna. 

Metoden är synnerligen arbetskrävande men jag kän­
ner inte till någon annan möjlighet att verkligen göra en 
strikt jämförande kontroll av nyhetsurvalet. Varje stör­
re händelse består nämligen av delhändelser och det är 
främst på denna nivå som urvalsproblematiken kommer 
in: delhändelserna belyser aktörerna på olika sätt. I en 
tidigare undersökning, av pressens behandling av FN-
aktionen i Katanga 1961, kunde vi använda "utgångar" 
dvs. stycken i telegram som enheter vid identifikationen 
av nyhetsmeddelanden, men där var läget enklare efter­
som nästan alla tidningar hade samma inkommande ma­
terial, nämligen nyhetsbyråernas telegram. Här är det i 
hög grad fråga om individuellt utformade direktrappor­
ter eller bearbetningar av nyhetsmaterial. Då måste de­

finitionen av händelser göras sådan att den blir beroende 
av mindre variationer i uttryckssättet men samtidigt kan 
garantera att "samma" händelse innehåller samma vä­
sentliga element (sakområde, part och, i förekommande 
fall, perspektiv på part). Händelsernas "storlek", i rader 
uttryckt, växlar från en till ett tiotal rader eller undan­
tagsvis mer med ett genomsnitt vid cirka tre rader per 
händelse. 

Med hjälp av denna teknik är det alltså möjligt att 
fastställa omfattningen av olika mediers nyhetstäckning, 
att i detalj ange vilka nyheter som tagits med eller ute­
lämnats och att redovisa eventuella skillnader i fördel­
ningen av uppmärksamheten på olika större grupper av 
händelser. 

Beträffande resultatet av detaljgranskningen argu­
menterar SR utförligt för att det var rimligt att ej be­
handla Ponomarev-dokumentet och intervjun med 
kommunistledaren Cunhal.Att.somjagocksåpepekar, 
dokumentens äkthet blev omstridd utgör ju i och för sig 
inget avgörande skäl mot att behandla dem i nyhetsrap­
porteringen, om meddelandet förses med erforderliga 
reservationer. Som så ofta när det gäller nyhetsvärde­
ring av delhändelser kan argument anföras för olika 
ståndpunkter. Ett flertal nyhetsredaktioner bedömde 
dessa dokument annorlunda än Eko-redaktionen. Frå­
gan är emellertid, som jag avslutningsvis säger, i ett 
större sammanhang av ringa betydelse. 

En huvudpunkt i SR:s argumentering under detta 
avsnitt gäller fördelningen av uppmärksamheten på två 
större händelser, Republica-affären och de s k folkkom­
mittéerna. Jag påpekar att Ekot har mindre om tidning­
en República än flertalet andra undersökta medier och 
väsentligt mer om folkkommittéerna än alla andra och 
förklarar att det här framför allt är Mats Sundgrens 
rapportering som ger utslag. Själva sakförhållandet som 
sådant kan inte bestridas — beträffande Republica-affä­
ren skiljer sig Ekot markant också från Centralredaktio­
nen - men SR hävdar att det inte är Sundgrens rappor­
tering som är förklaringen, eftersom huvuddelen av hans 
rapportering infaller under en tid då Republica-affären 
var föga aktuell men däremot folkkommittéerna stod i 
centrum för uppmärksamheten. 

För att närmare pröva hur härmed förhåller sig har jag 
i efterhand uppdelat det undersökta materialet i två 
tidsperioder, varvid gränsen lades vid den 11 juli, den 
dag då Mats Sundgren började sin direktrapportering 
från Portugal (trots den skeva tidsfördelningen skär det­
ta snitt det totala nyhetsmaterialet i Ekot nästan mitt itu, 
dvs. 455 respektive 397 omnämnda händelser och utta­
landen, varvid Mats Sundgren svarar för 25 procent 
under den första perioden respektive 62 procent under 
den andra). Provet ger emellertid inte något riktigt an­
vändbart utslag på grund av den ojämna fördelningen av 



284 Översikter och meddelanden 

.uppmärksamheten i Ekot på de båda aktuella områdena 
(134 respektive 45 omnämnanden av República och 117 
respektive 155 av folkkommittéerna under de två perio­
derna) i kombination med att också omfattningen av 
Mats Sundgrens medverkan växlat. När det gäller rap­
porteringen om República ligger Sundgren klart under 
genomsnittet för Ekot under båda perioderna (33 pro­
cent för Ekot utan Sundgren mot 17 procent för Sund­
gren under första perioden, medan motsvarande siffra 
för andra perioden är 16 respektive 8 procent). Som 
nämnts är det emellertid få händelser och uttalanden om 
República under den andra perioden. När det gäller 
folkkommittéerna svarar visserligen Sundgren för 92 
procent av alla särskilda händelser och uttalanden i Ekot 
under den senare perioden men endast för 33 procent 
under den första, beroende på hans begränsade medver­
kan under denna period. 

Vad som står fast är att Sundgren rapporterar väsent­
ligt mindre om República under hela undersökningspe­
rioden och mer om folkkommittéerna än Ekot exklusive 
Sundgren, men att den prövade perioduppdelningen in­
te ger någon avgörande ytterligare information om 
Sundgrens roll härvidlag. Vad särskilt den första perio­
den beträffar är det givetvis fullt möjligt att Sundgrens 
jämförelsevis begränsade rapportering om Republica-
affären var resultatet av att han tilldelades andra upp­
drag. 

I rapporten förklarar jag att Mats Sundgrens nyhets­
värdering direkt synes kunna ledas tillbaka till hans be­
dömning av vad som var väsentligt för den fortsatta 
utvecklingen i Portugal. Det framgår sålunda, säger jag, 
av flera uttalanden från denna tid att han tror pä folk­
kommittéernas framtid och en utveckling bort från ett 
parlamentariskt system byggt på partier, varvid jag hän­
visar bl a till ett stort inslag i Tidsspegeln. Om detta 
säger nu SR: 

Sveriges Radio vänder sig också med skärpa mot det sätt 
Westerståhl med hjälp av lösryckta citat ur program/ 
programinslag och värderande kommentarer presente­
rar sina illa underbyggda slutsatser om den relevansbe­
dömning som skulle ha styrt Sundgrens rapportering 
(ovan s 273). 

I nämnda Tidsspegel utgör folkkommittéerna ett huvud­
tema till vilket de deltagande flera gånger återkommer. 
Efter att ha utvecklat hur den linje som företräds av 

Gopcon, som Sundgren kallar den tredje kraften inom 
MFA, "växer sig starkare och starkare" säger han: ". . . 
för att komma tillbaka litet till de här folkliga organen, 
som nu växer upp, för jag tror nog, att det är rätt cent­
ralt, jag tror, att det är en linje, som den här tredje 
kraften inom MFA kommer att försöka utveckla i fort­
sättningen, så jag tror, att det skulle behövas för en 
svensk publik en beskrivning av - en mera konkret 
beskrivning av vad som är syftena med den här och hur 
det kommer att fungera rent konkret." (Därefter följer 
ungefär en sida med beskrivning av hur folkkommittéer­
na är organiserade och arbetar.) 

Sundgren ger här inte bara uttryck åt sin tro på folk­
kommittéernas framtid — det gör han flerstädes — utan 
han uttrycker verbalt just den relevansbedömning det är 
tal om: en beskrivning av folkkommittéerna "skulle be­
hövas för en svensk publik". — Jämför härmed SR:snyss 
återgivna uttalande. 

Hela denna fråga om SR:s nyhetsvärdering och om 
Sundgrens särskilda roll är dock av minst sagt måttligt 
intresse eftersom det, som jag säger, kan anföras sakliga 
skäl för den gjorda relevansbedömningen. Att vi nu 
efteråt, när vi sitter med facit i hand, vet att folkkommit­
téerna inte blev det instrument varigenom revolutionen i 
Portugal skulle vidareutvecklas, kan ju inte läggas till 
grund för en kritik av SR:s nyhetsvärdering. Man måste 
utgå från läget sådant det tedde sig vid det aktuella 
tillfället och då var det ingalunda någon orimlig tanke att 
vad Sundgren kallar den tredje kraften inom MFA skul­
le avgå med segern. — Det är endast om man uppställer 
ett ofelbarhetskrav på SR:s medarbetare som en argu­
mentation kring denna fråga kan te sig motiverad. 

Belysning av berörda parter 

Jag har registrerat "perspektiv" på parter i ett flertal 
undersökningar. I den på Radionämndens uppdrag ut­
förda granskningen av SR:s Vietnam-nyheter byggde 
sålunda den väsentliga slutsatsen på ett stadium av per­
spektivbalansen i ingående och utgående nyhetsmaterial 
i SR och vissa tidningar. I föreliggande undersökning 
spelar perspektivregistreringen en mindre central roll. 
Eftersom SR i sitt svar utförligt uppehåller sig i denna 
fråga och perspektivregistreringen överhuvudtaget har. 
föranlett åtskilliga missförstånd, synes det bäst att börja 
med några exempel för att belysa vad det hela gäller. 



Översikter och meddelanden 285 

Om de militära vägspärrarna inför det stora socialistmötet i Lissabon 

De många soldaterna som leds av den kände vänsterre­
volutionären, majoren Dinis Diameida, är mycket all­
varliga. De arbetar snabbt och effektivt och uppträder 
fullständigt korrekt. De vägrar intervjuer till journalis­
ter säger bara helt kort att de har funnit en del intressan­
ta saker men inga vapen i bilarna. Bakom soldaterna står 
två stora pansarvagnar hotfullt uppställda men deras 
funktion i hettan är framför allt att tjäna som upplag­
ringsplats för läsk, öl och kex. 
(Mats Sundgren 19/7) 

Om stämningen vid del stora socialistmötet i Lissabon 

Hur bittra stämningarna i själva verket är inom socialist­
partiet mot militärorganisationen MFA framgick när en 
lastbil med soldater kom körande bredvid parken där 
mötet pågick. De mellan 50 000 och 100 000 mötesdelta­
garna formligen visslade och buade ut soldaterna och 
mötesledarna fick mana till lugn och besinning. Överhu­
vudtaget var denna massa av folket ett kokande hav av 
känslor denna lördag kväll då socialistpartiets kampanj 
för mobilisering av sina medlemmar nådde sin kulmen. I 
synnerhet så blossade känslorna upp, när någon talare 
nämnde de barrikader som under lördagen hade satts 
upp runt hela Lissabon för att förhindra att vapen forsla­
des in i staden, men där många socialister från andra 
delar av Portugal som hade kommit till Lissabon med bil 
eller buss hade fått sitta fast länge. Och känslorna svalla­
de nästan över när ett meddelande kom om att bilar 
tillhörande socialistpartimedlemmar hade attackerats 
med Molotov-Cocktail i en stad strax nord-ost om Lissa­
bon, något som för övrigt inte har gått att bekräfta än. 
Då skrek mötesdeltagarna: mördare, mördare. 
(Mats Sundgren 20/7) 

Om premiärministern efter socialistmötet 

Dagens namn i Portugal är Vasco Goncalves, premiär­
ministern som det buades kraftigt åt under socialistpar­
tiets många möten i förra veckan. På första sidan av de 
flesta av dagens tidningar finns stora porträtt av honom. 
Han framställs som landsfadern och som den ende som 
kan garantera en fortsatt utveckling mot socialism ge­
nom alliansen folket MFA. I en tidning är han avritad 
som trädgårdsmästaren som ömt vårdar det spirande 
socialistiska trädet och försvarar det mot maskarna, ka­
pitalet och reaktionen. 
(Mats Sundgren 21/7) 

Vid Lissabons infarter trummar soldaterna nervöst på 
sina automatvapen. 
(Arbetet 20/7) 

De röda fanorna med den knutna socialistnäven smatt­
rade i kvällsvinden. De kom från alla gator, marscheran­
de, i familjer och ensamma. De kom i ett ögonblick av 
fruktan. 
(Arbetet 20/7) 

Portugals regeringschef general Vasco dos Santos Gon­
calves är i dag en isolerad militärpolitiker. Hans försök 
att bilda ett nytt kabinett har hittills varit resultatlöst. 
(Arbetet 21/7) 

De anförda exemplen - där Sundgren citeras i full 
skala och inte "lösryckt" - avser alltså endast att illu­
strera vad som menas med perspektiv på parter. Det är 
skillnader av detta slag som har registrerats. Att den bild 
som presenteras på vänsterspalten klart avviker från den 
på högerspalten torde för alla vara uppenbart. Man 
märker också hur liten roll sanningsfrågan spelar här: Vi 
har anledning att tro att det både fanns soldater som 

nervöst trummade på sina automatvapen och sådana 
som medverkade vid läskedrycksdistribution etc. 

Vissa händelser är av det slaget att de omedelbart ger 
en positiv eller negativ belysning av berörd part och här 
fordras en verklig insats, om vederbörande rapportör 
vill vrida perspektivet i annan riktning (och det sker som 
regel inte i västerländska medier). Men ofta, som de 
givna exemplen visar, råder valfrihet. Vad som i stort 



286 Översikter och meddelanden 

kan kallas för "samma" händelse eller situation kan 
belysas på helt olika sätt. 

För varje enskilt perspektivval kan vederbörande re­
porter säkert, vid behov, anföra argument som gäller 
den sakliga vikten av den aktuella aspekten, och det är 
svårt att föra en dylik diskussion till ett entydigt slut. Kan 
man däremot visa att en rapportör i femtio valsituationer 
nästan undantagslöst väljer perspektiv som är förmånli­
ga respektive oförmånliga för en viss part, finns det skäl 
att misstänka partiskhet och argumenten kring det en­
skilda perspektivvalet förlorar i intresse. Det är detta 
som är perspektivregistreringens styrka. 

Metoden förutsätter alltså en riklig tillgång på per­
spektiv också av det skälet att de gränsfall vid klassifice­
ringen som normalt förekommer — den allmänna princi­
pen är givetvis att tveksamma fall skall karaktäriseras 
som neutrala - inte i någon väsentlig mån skall påverka 
totalresultatet. Vidare krävs att reliabiliteten eller till­
förlitligheten i klassificeringen kan bringas upp på en 
tillfredsställande nivå. Härefter återstår frågan om vali-
diteten: Mäter metoden det den avser att mäta? För att 
svara på den frågan behöver man ha möjlighet till jämfö­
relser med andra undersökningar eller kända förhållan­
den (jämför t ex Jörgen Westerståhl, Objektiv nyhets­
förmedling, sid 70 f). I detta fall kan t ex konstateras att 
den perspektivprofil Norrskensflamman uppvisar tycks 
stämma med vad man rimligen kunde förutsätta angåen­
de tidningens inställning till berörda huvudaktörer. 

I föreliggande fall var perspektivtätheten i kommenta­
rerna inte helt tillfredsställande, dvs det var jämförelse­
vis stor del av texten som varken fick positiv eller negativ 
perspektivmarkering. Sannolikt berodde detta på att 
situationen i Portugal var komplicerad, bl a när det gäll­
de bedömningen av militärens roll (ur perspektivsyn­
punkt var den inte lika enkel som t ex när det har gällt 
svenska massmediers perspektiv på militärregimerna i 
Grekland eller Chile). Jag beslöt därför att i första hand 
redovisa i vilken utsträckning parterna själva fick kom­
ma till tals i citat eller referat (tabell 3), utgående från att 
det som regel är förmånligt för en part att få sina uttalan­
den återgivna. I andra hand redovisades kommentar­
perspektiven, förstärkta med återgivna negativa uttalan­
den av en part angående en annan part (tabell 4). En mot 
viss part kritisk kommentar kan nämligen ofta ersättas 
med ett kritiskt uttalande av en annan part om ifrågava­
rande part. (Positiva uttalanden av part om annan part 
förekommer här i mycket liten utsträckning.) I samman­
fattningen av detta avsnitt (ovan s. 261) presente­
ras båda resultaten parallellt och själva slutsatsen om 
perspektivmätningen innehåller ingenting om Mats 

* Meddelande till författaren från Svenska ambassaden 
i Lissabon, ambassadrådet Kaj Falkman. 

Sundgren (det är först när vissa resultat av perspektiv­
mätningen bekräftas genom en mera konventionell 
granskningsmetod som uttalandet om Sundgren på den­
na punkt något skärps och tas med i slutsammanfatt­
ningen). 

Vad de speciella demokratiperspektiven angår som bl a 
bestod i hänvisningar till valresultaten skriver SR (ovan 
s 275): Den intensiva bevakningen av händelserna i Por­
tugal under undersökningsperioden måste efter hand 
förutsättas ha inneburit en ökad kännedom hos publiken 
av de olika parterna, varför hänvisningar till valresulta­
ten och liknande inte är av samma betydelse under sena­
re delen av undersökningsperioden. 

Det förhåller sig inte så. Hänvisningar till dessa per­
spektiv var aktuella under hela perioden — samma dag 
Sundgrens intensivbevakning i Lissabon börjar eller den 
11 juli förekom t ex fem sådana hänvisningar i Ekot 
(påannonser medtagna) av andra reportrar — av det 
skälet att de gav en information som också användes för 
att legitimera socialisternas krav på inflytande. 

Neutral presentation och demokratiska värden 

I min rapport till nämnden ägnas två sidor åt den första 
punkten i rubriken samt tre och en halv sidor på den 
sista. SR:s yttrande omfattar sex och en halv sidor, varav 
fem ägnas den första punkten. Mitt svar måste därför när 
det gäller den neutrala presentationen bli ganska utför­
ligt. 

Min första kritiska punkt gäller beskrivningen av parter­
na i konflikten om tidningen República. När journalister 
och typografer förs samman i en grupp och striden sägs 
stå mellan "ledningen" eller "ägarna" och "de anställ­
da", ger det en sakligt otillfredsställande bild av journa­
listernas ställning i konflikten. Enligt andra rapporter 
förde t ex militären ut journalister och tryckeripersonal 
på olika vägar ur tidningslokalerna, vid ett senare tillfäl­
le försökte journalisterna att genom att bilda kedja för­
hindra tryckeripersonalen att komma in i lokalerna etc. 
Tillgängliga uppgifter tyder på att journalisternas majo­
ritet stod på ägarens sida, även om exakta uppgifter om 
majoritetsförhållandena ej varit möjliga att få.* 

SR diskuterar inte Sundgrens partsbeskrivning utan 
argumenterar istället mot tolkningen av ockupationen 
av tidningen som en kommuniststyrd aktion, en tolkning 
som jag också ifrågasätter i utlåtandet (s 262). Vad har 
då dessa mindre förskjutningar i beskrivningen av sak­
förhållandena för intresse ur opartiskhetssynpunkt? 
Svaret är att om det varit riktigt att beskriva konflikten 
på República som en enkel konflikt mellan ägare och 
anställda, kunde den inpassas i det allmänna mönstret 
för hur förhållandena på arbetsplatserna utvecklade sig 



Översikter och meddelanden 287 

vid denna tid i Portugal. - Detta har jag bedömt som ett 
för ockupanterna förmånligt och för det socialistiska 
partiet oförmånligt perspektiv. 

Ett annat sådant negativt perspektiv på socialisternas 
agerande i samband med Republica-affären var att den 
gavs för stora proportioner. Den "förstorades upp" en­
ligt den portugisiske radiochefen Borges och Cunhal 
betecknar socialisternas påstående om att kommunister­
na stod bakom aktionen som "hysteriskt" (Dagens Eko 
den 3/7) och Norrskensflamman (27/5) talar om de "dra­
matiska ordalag" Soarés använder då han på sina press­
konferenser talar om Republica-affären. Även Sund­
gren talar om att affären "förstorades" till att gälla en 
kamp mellan socialistiska partiet å ena sidan och de 
styrande militärerna och kommunistpartiet å den andra. 
SR förklarar nu att förstora här betyder "växa ut till", 
dvs förstoringen är inte resultatet av en medveten aktivi­
tet utan det bara blev så. Eftersom partier här är aktörer 
tycker jag att den första läsarten, dvs att förstora betyder 
göra större, är den naturliga. Det är den Borges ger 
uttryck åt och den stämmer bra med Sundgrens senare 
formulering om att Republica-affären "tagits som en 
motivering för att lämna regeringen just nu". Sistnämn­
da uttryck måste väl tolkas så att affären inte i sig var 
tillräckligt allvarlig för att motivera detta steg. 

Vad beträffar Sundgrens förklaring att socialisterna 
"vill slippa ta ansvar" för de hårda ekonomiska åtstram­
ningsåtgärderna, ifrågasätter jag denna förklaring där­
för att den inte tycks stämma överens med de maktper­
spektiv som ljudradion och Sundgren i övrigt anlägger 
på situationen: kämpar socialisterna för större inflytan­
de får de väl också vara beredda att ta större ansvar. 
Förklaringen att socialisterna drar sig tillbaka från rege­
ringen för att, så att säga, slippa betala räkningen är en 
helt ny och för socialisterna starkt negativ tolkning. 

SR antyder i sitt svar, att om jag givit ett fullständigt 
referat och talat om att detta var Sundgrens kommentar 
till en socialistisk presskonferens skulle bilden blivit en 
annan. Eftersom Soarés självfallet inte själv sagt att han 
ville slippa ta ansvar eller att han tog Republica-affären 
som en "motivering" för att avgå ur regeringen, skärps 

* I det här aktuella inslaget förlöj ligas först den katolska 
demonstrationen, "Jag vet inte varför jag är här. Det var 
prästen som sa till mig att jag skulle åka hit. Så svarade 
en demonstrant igår när hon intervjuades i den portugi­
siska radion på frågan om varför hon deltog i en de­
monstration", varefter det avslutningsvis sägs att egent­
ligen "är det mer som en bas för en gerilla som befolk­
ningen i norra Portugal utgör ett hot mot MFA, den 
gerilla som, enligt uppgift, byggs upp i Spanien nu, 
skulle kunna operera i norra Portugal med befolkning­
ens och prästernas stöd". 

väl snarare intrycket av att Sundgren här valt ut för 
socialisterna negativa perspektiv trots den tillgång på 
positiva perspektiv presskonferensen gav. 

I ett inslag som bl a behandlar en katolsk demonstra­
tion betraktas denna som ett tecken på "en allt tydligare 
reaktion (inte 'opposition' som SR skriver) mot den 
starka vänsterlinjen i den portugisiska revolutionen". 
Denna linje belyses genom att MFA givit efter för arbe­
tare som ockuperat en katolsk radiostation och tidning­
en República. Därefter följer det av mig påtalade ut­
trycket att "det är just kring socialisterna och katolska 
kyrkan som motståndet mot utvecklingen här i landet nu 
formeras". SR säger nu att man inte förstår vad jag anser 
vara en brist i den neutrala presentationen: "Ser han 
'den starka vänsterlinjen i den portugisiska revolutio­
nen' som positiv och därmed socialisternas opposition 
som samlar anhängare såsom någonting negativt eller är 
det själva det faktum att socialisterna nämns i samma 
mening som katolikerna som en grupp kring vilken 
oppositionen formeras?" 

Vad som här är av intresse är väl knappast vad jag utan 
vad Sundgren menar. Som jag redan nämnt är det enligt 
Sundgren vid denna tid ganska tydligt vart den revolutio­
nära utvecklingen i Portugal är på väg. Beträffande 
Sundgrens syn på det katolska prästerskapet har han i 
tidigare inslag t ex givit följande karakteristik: "Präster­
nas roll har varit och är fortfarande konserverande. 
Deras budskap var antikommunistiskt och antidemokra­
tiskt. Diktatorn Salazar, brukar det sägas, han behövde 
ingen Goebbels, han hade kyrkan". (Dagens Eko i pre­
sentationen av radioockupationen den 8/6.)* - Att göra 
motstånd mot utvecklingen i sällskap med Goebbels 
portugisiska motsvarigheter har jag uppfattat som ett 
negativt perspektiv på socialisternas verksamhet, vilket 
här presenteras som ett objektivt förhållande utan angi­
vande av källa. Att beskriva socialisterna som reaktio­
nens verktyg tillsammans med det katolska prästerska­
pet var nämligen vid denna tid ett genomgående tema i 
agitationen mot partiet. 

När Mats Sundgren beskriver läget inför det väntade 
socialistiska mötet framhåller jag att han låter de kritiska 
rösterna överväga — SR anser att de inte överväger "på 
något anmärkningsvärt sätt" — att mötet i Lissabon 
skildras med starkt framhävande av den emotionella 
stämningen (jämför sid 262) - SR anser inte att detta är 
något negativt eller mindre väsentligt, medan utgångs­
punkten för mig varit att man kunde anlägga andra och 
för socialisterna mer positiva perspektiv om man så ön­
skat (jämför det korta citatet från Arbetet sid 285). 
Därefter påpekar jag att Sundgren efter mötet rapporte­
rar att medierna är fyllda av kritik av socialisterna och att 
den av socialisterna kritiserade Goncalves är dagens 
"namn" (felskrift rättad) i tidningarna utan erinran om 
massmediesituationen i Portugal. 



288 Översikter och meddelanden 

SR säger att det i och för sig hade varit motiverat att 
nämna massmediesituationen ur informationssynpunkt 
men tillägger att det var rimligt att förutsätta att publi­
ken vid denna tidpunkt kände till förhållandena inom 
denna sektor. 

Genom ljudradion hade emellertid ingen översiktlig 
bild av dessa förhållanden givits, de hade endast blivit 
glimtvis belysta. Därtill kommer att en upplysning om 
massmediesituationen hade förändrat förutsättningarna 
för rapporten. Om man exempelvis meddelat att i de av 
socialistiska partiets motståndare dominerade massme­
dierna i Portugal redovisas stark kritik av socialistiska 
partiet och hyllningar av den av socialisterna angripne 
Goncalves, blir ju hela meddelandet sakligt sett av minst 
sagt måttligt intresse samtidigt som det mister sin anti-
socialistiska udd. 

En sista punkt gäller en intervju med dåvarande radio­
chefen i Portugal, Galvao Borges. Eftersom jag inte kan 
veta något om vem som tog initiativet till intervjun, 
borde jag inte ha skrivit att den "införts" av Sundgren 
utan t ex att den utförts av honom. SR anför att det för 
Eko-redaktionen var känt att Borges stod närmare soci­
alistpartiet än kommunistpartiet och att detta bidrog till 
att en intervju med honom om Republica-affären fick ett 
speciellt intresse för svensk publik samt att Borges bild 
av affären och massmediesituationen måste betraktas 
som i stort sett korrekt. 

Jag känner inte till Borges politiska hemvist.* Efter­
som han i den korta intervjun tog fram tre för socialister­
na oförmånliga perspektiv och ingenting annat — affären 
hade förstorats, den gällde ursprungligen en konflikt 
mellan personal och redaktionsledning, kommunistpar­
tiet låg inte bakom — utgick jag från att han inte var 
anhängare av socialistpartiet utan kritisk mot dess age-

* Enligt meddelande till mig från svenska ambassaden, 
ambassadrådet Kaj Falkman, är Borges politiska posi­
tion inte officiellt känd; han anses inte tillhöra något 
parti utan placeras "någonstans mellan socialistpartiet 
och kommunistpartiet". Han är inte längre radiochef 
utan uppges för närvarande vara verksam inom informa­
tionssektorn i flygvapnet. - Allmänt gäller, enligt sam­
ma källa, att efter den 25 november 1975 ersttes de 
dominerande vänsterelementen i massmedierna av PS-
och PPD-sympatiserande journalister. 

* * Vid perspektivanalysen utgår man från att den talande 
vänder sig till ett genomsnittsauditorium i Sverige. Skul­
le man däremot ha ett speciellt vänsterauditorium i sik­
te, för vilket ord sådana som "revolution", "socialism", 
"vänster", "arbetare", "mobilisering av massorna" har 
en given positiv värdeladdning och t ex "reaktion" en 
given negativ värdeladdning, skulle den bild Sundgren 
ger av det socialistiska partiets agerande bli väsentligt 
mera negativ. 

rande. Någon annan slutsats kan man inte gärna dra. 
Vad Borges beskrivning av massmediesituationen be­
träffar var den korrekt i den meningen att han genom 
intervjuaren gavs tillfälle att bestrida riktigheten av en 
förenklad karakteristik, nämligen att "kommunistpar­
tiet nu har tagit över hela pressen i landet". Den i 
sammanhanget väsentliga informationen att pressen lik­
som etermedierna dominerades av personer som stod till 
vänster om socialistiska partiet och som kritiserade par­
tiets agerande i samband med Republica-affären fram­
kom däremot inte genom intervjun. 

Sammanfattningsvis anser jag mig kunna konstatera att 
denna mer omständliga genomgång av de i utlåtandet 
berörda särskilda programinslagen knappast ändrar hu­
vudintrycket; vad som skett är väl närmast en viss preci­
sering och därmed ett slags formell skärpning av kritiken 
som emellertid ej innebär någon förändring i bedöm­
ningen. I något fall har kritiken gällt korrektheten i 
sakframställningen, i ett par fall utelämnad information 
och mera generellt underlåtenheten att framställa de 
mot socialistpartiet kritiska perspektiven som formule­
rade av partiets motståndare. Sundgreri skulle alltså 
kunnat undgå kritik ur här aktuella synpunkter om han 
sagt att han redovisat t ex kommunistiska partiets per­
spektiv på socialisterna. Vad som kvarstått hade då varit 
balansproblematiken. 

I detta sammanhang må också parentetiskt beröras en 
sak som SR inte säger sig förstå, nämligen mitt uttalande 
att det ligger enklare till för reportrar hos vilka snarast 
kan spåras en motsatt tendens än för Sundgren, eftersom 
de bara behöver anknyta till gängse demokratiperspek­
tiv för att socialisterna skall få en positiv framtoning. 
Härmed menas att de demokratiska perspektiven är 
enkla och väl kända för ett svenskt auditorium, medan 
de mot socialisterna negativa perspektiven är mer spe­
ciella och dessutom för flertalet förlorar i kraft om deras 
ursprung anges vara exempelvis det kommunistiska par­
tiet i Portugal. 

De givna exemplen på brister i den neutrala presenta­
tionen är vart och ett för sig inte speciellt grova. Inte 
heller finns det skäl att i föreliggande sammanhang fästa 
avseende vid något enstaka tveksamt uttalande. Det är 
först när exemplen läggs samman - och det är fråga om 
exempel — som man kan säga att de bekräftar den bild av 
en viss ensidigt negativ syn på det socialistiska partiet i 
Portugal som den formaliserade perspektivmätningen 
gav.** 

Det finns skäl att åter erinra om att kritiken endast 
gäller vissa inslag i Mats Sundgrens rapportering; mot 
andra inslag kan kritik inte riktas. Positiva perspektiv på 
socialistiska partiet kommer fram i referat av vad par­
tiets talesmän säger. Däremot saknas de i stort sett i 



Översikter och meddelanden 289 

Sundgrens kommentarer och några särskilda ansträng­
ningar för att få fram positiva perspektiv görs icke. 

I ett sammanfattande omdöme säger SR att det mest 
anmärkningsvärda med rapporten är det intryck den på 
olika sätt ger av att undersökaren inte förhållit sig helt 
opartisk till en av rapportörerna, nämligen Mats Sund­
gren. Jag kan här endast uttrycka den förhoppningen att 
den som utan speciellt engagemang läser mitt utlåtande 
inte skall få det intryck SR redovisar. 

Jag har också i utlåtandet givit en terminologisk rekom­
mendation i fråga om användningen av begreppet demo­
krati. 

Först må dock ett påpekande rörande en detalj göras: 
SR framhåller gentemot mig att uttryck av typen "som 
man säger" eller "som det hette" enbart är avsedda att 
markera att reportern citerar eller refererar uttalandet. 
Det är givetvis riktigt att dessa uttryck har den angivna 
innebörden - vare sig de finns i skriven text eller man 
lyssnar till dem — men dessutom markerar de ofta ett 
slags distans i förhållande till det återgivna, dvs det anges 
att den citerade själv får svara för ordvalet. Därför an­
vänds dylika uttryck regelbundet när man t ex återger 
särskilt skarpt formulerad kritik av en part mot en an­
nan. När dessa uttryck förekommer i korta referat, som 
här är fallet, torde de praktiskt taget alltid innebära en 
sådan markering. Man rapporterar t ex inte att statsmi­
nister Palme framhöll att folkrörelserna utgjorde en 
hörnsten i, "som han sade", den svenska demokratin -
om man inte menar att detta är en beteckning på det 
svenska statsskicket som vederbörande får stå för själv. 

Efter att ha belyst hur terminologin när det gäller 
begreppet demokrati växlar inom SR — liksom i andra 

medier - föreslog jag att man bör sträva efter en mera 
enhetlig terminologi och att man därvid naturligen bör 
utgå från den svenska terminologin sådan den t ex kom­
mer till uttryck i RF 1 kap 1 §. Det förefaller mig svårt att 
hävda motsatsen - dvs att man skall ha en mångtydig 
terminologi eller anknyta till icke-svenska förebilder — 
och det gör inte heller SR. 

Däremot framhåller SR vikten av att när det gäller vad 
som händer i ett land ställa detta i relation till landets 
förutsättningar och inte bara överföra svenska värde­
ringar på förhållanden som starkt avviker från våra. 
Detta är ett stort och ständigt aktuellt problem som 
berör hela utlandsrapporteringen, men det har knappast 
att göra med frågan om terminologisk klarhet eller val av 
terminologi, ett val som givetvis inte skall leda till ett 
fördöljande av att det finns andra demokratiuppfatt­
ningar. 

SR uttrycker också bekymmer för att den föreslagna 
terminologin skulle leda till ställningstaganden som ej 
har stöd i demokratiparagrafen. Som jag framhåller i 
utlåtandet skall givetvis terminologin inte påverka ny­
hetsurvalet och förslaget står därför inte i strid med det 
uttalande av Radionämnden som jag inledningsvis åter­
givit. Genom att den förordade terminologin skulle ge 
ökad klarhet och konkretion åt de demokratiska värde­
na kan det betraktas som en tillämpning av kravet att 
hävda dessa värden. Men man kan också beskriva en 
någorlunda klar terminologi med anknytning till svenska 
förhållanden som en förutsättning för att dessa värden 
skall kunna tillgodoses. 

Jörgen Westerståhl 


