
		  173

Statsvetenskaplig tidskrift · Årgång 125 · 2023 / 1

Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola.
E-post: gunnar.nygren@sh.se

Rysk journalistik mellan makt 
och professionalism1  
Gunnar Nygren

Russian journalism between power and professionalism
Russian journalism has always existed in the tension between political power 
and a more or less independent intelligentia. This was the case during the old 
czar regime as well as during different periods of the Soviet Union era. At the 
end of the Cold War liberalization followed, which offered Russian journalism a 
kind of freedom it had never known. However, despite an increased indepen-
dence, journalism continued to be used as a political tool and what autonomy 
that had been achieved by journalists as  a professional group remained limited. 
At the same time and despite exposing themselves to great risks there were 
Russian journalists who maintained their autonomy and continued to challenge 
the regime.

 Since Putin came to power, the room of maneuver for independent journalism 
has gradually diminished. As a result, Russian journalism and independent media 
institutions develop and carry out their work in exile mimicking a pattern of a 19th 
century tradition. The regime tries to control various information flows but finds 
it increasingly difficult to do so with global digital networks and VPN-services that 
circumvent any blocking. 

Det är bara drygt tio år sedan, april 2012. Oleg Sjtjedrov visade runt mig på 
redaktionen för RIA Novosti i Moskva, en gammal nyhetsbyrå som förvand-
lats till ett modernt medieföretag som publicerade sig både på webb och i 
papperstidning.

– Tiden är ute för en traditionell nyhetsbyrå förklarade Oleg Sjtjedrov som 
tidigare arbetat 15 år på Reuters kontor i Moskva. Istället experimenterar vi med 
idéer om det 21 århundradets mediebolag där man kan välja kanaler.

1	� Stort tack till Elena Johansson vid Göteborgs universitet och Liudmila Voronova vid Södertörns högskola 
samt till de ryska forskare och journalister jag mött genom åren.



174	 Gunnar Nygren

Det fanns 700 journalister på RIA Novosti utspridda över hela landet. Några 
av dem satt vid den stora centraldesken där bilder flimrade förbi på skärmar 
i taken, koncentrerade framför sina datorer. Som på vilken modern redaktion 
som helst. Men det var också något som bekymrade Oleg Sjtjedrov. Som erfaren 
journalist hade han hand om interutbildningen. Efter 1990-talet då journali
stiken definierades av att man skulle vara mot sovjeteran så kom Putin. Och nu 
var folk trötta på politik, trodde Sjtjedrov.

– Det har inte skapats någon riktig professionell identitet efter det. Enligt 
traditionen är man för eller mot Putin, men det är inte journalistik som jag 
förstår det som en ”mission of fair and balanced reporting”... Min uppgift som 
utbildare är att lära dem att inte ta ställning. Men förändringen går sakta, om 
tio år kanske vi har en ny generation journalister. Nu är identiteten mycket 
politiserad, och det är en förklaring till det minskade förtroendet för medierna.

På redaktionen träffade jag Aleksandr Kuprinskij som utvecklade den 
regionala journalistiken för RIA. Han berättade om de nya team ute i landet 
som skulle utmana regionala medier som styrdes av lokala makthavare. En 
särskild sajt skulle engagera läsarna under devisen ”Du är reportern”, målet 
var att uppåt tusen läsare skulle dras in i projektet.

Jag lämnade RIA Novosti full av optimism. Visserligen skulle Putin just 
komma tillbaka som president och protesterna mot valfusk hade slagits ner 
vid Bolotnajatorget i Moskva. Men medierna hade ändå rapporterat om det, 
även RIA Novosti som lade ut bilder för att visa hur stora folkmassorna var. 
Den nya generationen journalister skulle inte nöja sig med att vara maktens 
propagandister. Trots att RIA Novosti är en statlig nyhetsbyrå, så var deras 
journalistik relativt oberoende 2012.

Tio år senare ligger mediemörkret tungt över Ryssland. Kriget i Ukraina 
pågår och oberoende medier har stängts ner. Flera oberoende medier arbetar nu 
från redaktioner i väst, och tillgången för den ryska publiken begränsas genom 
försök till blockering av mediesajter. Informationen ska kontrolleras samtidigt 
som de statliga tv-kanalerna fylls av ett narrativ som utmålar Ryssland som 
angripet av Nato och USAs ”nazistiska hantlangare” i Kiev. Den statliga medie-
myndigheten Roskomnadzor kräver att alla medier (såväl statliga som privata) 
bara använder ryska officiella militära källor när de berättar om det som inte 
får omnämnas som krig, ”den speciella militära operationen”.

Hur kunde det bli så? I den här artikeln försöker jag beskriva något av 
den postsovjetiska journalistikens utveckling, mellan politisk makt och 
professionell makt. Vad är politisk och kulturell kontinuitet, och hur har 
journalistiken och dess villkor förändrats? Formen är essän – ett sökande som 
utgår från egen forskning om rysk journalistik under femton år och möten 
med ryska forskare och journalister, men också från den rika forskning 
som finns inom den ryska akademiska sfären och internationell jämförande 
journalistikforskning.



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 175

En feodal medierelation
Den första ryska tidningen startades av tsar Peter den store 1703. Tidningen 
Vedomosti kom ut oregelbundet med tsaren som medarbetare för att föra 
ut officiell information, från den styrande eliten till den stora statliga byrå-
kratin som skulle genomföra besluten. De ryska medierna uppstod som ett 
statligt initiativ, och har fortsatt som privat-statligt företagande, skriver Anna 
Trakhtenberg vid den ryska vetenskapsakademins avdelning i Jekaterinburg i 
en artikel under rubriken ”Transformation without change” (2007). Mediernas 
uppgift har varit att hjälpa de styrande, både med att föra ut den ”sanning” 
som definierats av de styrande och med att samtidigt vara en mellanhand som 
informerar de styrande om vad som pågår i samhället. Tidningarna hade från 
början en slags feodal relation till staten och sina beskyddare, de tog tacksamt 
emot information som de kunde sprida, skriver Trakhtenberg och fortsätter 
med att jämföra med den västliga liberala mediemodellen:

The Anglo-American mass media are supposed to inform society 
about the processes going on in the official structures; it is vice 
versa with the Russian mass media, their role is to inform the 
state about lawlessness and vice in society, which are the direct 
results of misdeeds or of the state officials in action. Their second 
function is to show – on behalf of the state – the ways and means 
to right a wrong (2007:125).

Till detta kommer den ryska journalistikens litterära tradition. Det är ingen 
slump att det hänger ett stort porträtt av Anton Tjechov på väggen i den stora 
hörsalen på journalistiska fakulteten vid Moskvas universitet. De stora ryska 
författarna var alla också journalister i den mening att de skrev för tidningar 
och tidskrifter. Författarna (och därmed journalisterna) var en del av den ”intel-
ligentia” som växte fram på 1800-talet som en social grupp mellan makten och 
folket med den självpåtagna uppdraget att förbättra samhället. Där växte den 
ryska journalistiken fram – i de litterära tidskrifterna och den litterära kritiken. 
Rysk litteratur har varit också central i journalistutbildningen ända sedan dess 
start 1921 (Vartanova 2012).

En glipa i historien
I november 1989 besökte jag journalistikfakulteten vid Moskvauniversitetet första 
gången. I Prag pågick demonstrationer, rapporterade Izvestia och veckan efter 
skulle Berlinmuren falla. Även i Moskva föll det murar, mentala murar som stängt 
inne samhället i decennier. Jag togs emot av Yassen Zassourskij, chefen för fakul-
teten och tillsatt redan under Chrustjev 1964. Han öppnade för nya samarbeten 
och skulle komma att leda fakulteten ända in i Putineran. På redaktionen för en 
av Sovjetunionens största tidningar, Argumenty i Fakty, kunde journalisterna 



176	 Gunnar Nygren

äntligen beskriva den historia som varit dold av politiska skäl. Entusiastiskt berät-
tade de om den nya friheten och om hur läsarna hungrade efter mer. Fortfarande 
kunde det gamla systemet garantera tidningens ekonomi, det var innan medi-
erna utsattes för marknadens hårdhänta behandling. I denna glipa mellan olika 
samhällssystem kunde journalisterna ta makten över medieinnehållet.

Denna gyllene tid för den ryska journalistiken fortsatte några år in på 1990-
talet. Den statliga kontrollen monterades ner. Nya fristående tv-kanaler startades 
som NTV och TV-6, nya tidningar som affärstidningen Kommersant och den 
fristående Novaja Gazeta kom till. I hela landet uppstod en mängd regionala 
och lokala medier. Journalistiken blomstrade i en tro på frihet och demokrati.

Utvecklingen därefter är väldokumenterad av forskningen (t.ex. Pasti 2005, 
Khvostunova & Voinova 2009, Vartanova 2012, Schimpfössl & Yablokov 2017). 
Medieägandet koncentrerades till allt färre händer där Vladimir Gusinskijs 
Media-Most blev den största koncernen. En annan av oligarkerna var Boris 
Berezovskij som ägde den största tv-kanalen Pervyj Kanal. Medierna kom att 
användas av de politiska eliterna i den post-sovjetiska maktkampen, t.ex. i 
presidentvalet 1996.

Det gällde även många liberala journalister som 1996 slöt upp bakom Boris 
Jeltsin för att förhindra att kommunisten Ziuganov kom till makten. Journa-
listiken blev åter ett redskap i maktens händer när väljarna skulle övertalas att 
rösta på Jeltsin. Man skapade till och med en kampanjtidning med namnet Ne 
daj bog (på svenska ”gud förbjude”) som gick ut i 10 miljoner exemplar. En av 
de ledande journalisterna Anna Kachkaeva (som senare blev medieforskare), 
säger i en intervju om vad som hände 1996:

The media changed ideas about freedom of speech. Rejecting 
basic standards of journalism as independence and distance, 
they opened Pandoras box. The oligarchs realized that with the 
media, they could convert their money into political capital and 
vice versa (Khvostunova & Voinova 2009:189).

Nästa steg i utvecklingen var statens återkomst. När Putin tog över 2000, var 
några av hans första åtgärder att ta makten över medierna. Gusinskij förlorade 
sitt medieimperium och tv-kanalen NTV som stått för mycket av kritiken mot 
kriget i Tjetjenien kom under Kremls kontroll. Berezovskij tvingades i exil och 
statliga Gazprom blev den största medieägaren utanför det direkt statliga ägan-
det. Tv-kanalerna blev en del i maktvertikalen och användes för att skapa en 
”ny nationell idé” (Vartanova 2012) (om maktens vertikal, se vidare Petersson 
i detta nummer).

Det ryska mediesystemet kan i början av 2000-talet beskrivas som en 
”euroasiatisk” modell, skriver Elena Vartanova som efterträdde Zassourskij som 
chef för fakulteten i Moskva (2007). Efter kommunismens fall importerades 
västliga modeller, och medierna skulle verka på marknadsmässiga villkor. 



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 177

Den nya medielagen 1991 avskaffade censuren och slog fast principen om 
pressfrihet. Men samtidigt betonar Vartanova att nya lagar och regler kom i 
konflikt med gamla normer och rådande praxis från sovjettiden. När det gällde 
mediernas roll i offentligheten som en fjärde statsmakt och journalister som 
en självständig profession, så misslyckades den västliga importen. Istället fick 
Ryssland ett mediesystem där staten har en stark roll och medvetet använder 
medierna på samma sätt som i den auktoritära ryska traditionen – som en länk 
mellan eliterna och folket. De politiska målen är viktigare än de marknadsmäs-
siga och de politiska eliterna definierar målen. Vartanova skriver:

… elements as a lack of media market transparency, elements of 
bribery and corruption of journalists by politicians, suppressed 
commercial motives in media companies activity and instrumen-
tal use of media by state-market complex (power elites/clans) evi-
dent media clientelism put forward the service function of media 
instead of content production (2007:117).

Var fanns då journalisterna i denna utveckling? Schimpfössl och Yablokov 
(2017) skriver att de ryska journalisterna föll offer för självbedrägeri. Ledande 
företrädare för yrket lyckades aldrig skapa professionella organisationer 
som kunde upprätthålla en slags distans till Kreml. Etiska regler fick aldrig 
genomslag och skillnader mellan journalistik och PR suddades ut. ”Dzjinsa” 
blev ett vanligt sätt på 1990-talet för journalister att dryga ut den magra lönen 
– att ta emot pengar under bordet från dem man skriver om i sina artiklar. 
Underordning gentemot ägare i kombination med professionalism i utföran-
det blev normen inom journalistiken. Men under 1990-talet fanns det i alla 
fall olika ägare att välja på, både bland olika oligarker och skiftande politiska 
intressen (Nygren & Degtereva 2012).

Denna underordning formulerades ovanligt tydligt av biträdande ministern 
för kommunikation Aleksej Volin när han besökte faktulteten för journalistik 
vid Moskvauniversitetet i februari 2013 vid den årliga nationella konferensen 
Journalistika. Volin var ansvarig för den nya statliga mediepolicyn 2012, och gav 
lärare och studenter en uppsträckning enligt referatet i Echo Moskvy:

Man måste lära dagens journalister att lyssna till den som beta-
lar… journalistiken har ingen mission, journalisten är bizniz. Unga 
journalister måste veta att de ska komma att skriva om det som 
deras herre säger, deras husbonde. Om ni inte lär dem det, så gör 
ni något brottsligt.

När någon frågade om han tänkte på reaktionerna på vad han sa, svarade Volin 
utan att darra på stämman:

Jag pissar på era reaktioner.



178	 Gunnar Nygren

Journalistik som ett steg i karriären
På 2010-talet hade Kreml kopplat greppet om medieägandet, samtidigt som 
det ändå fanns medier som närmade sig en västlig liberal syn på journalisti-
kens roll. Det gällde också de journalister jag mötte på RIA Novosti den där 
aprildagen 2012. Men hur såg den journalistkår ut som åtminstone i teorin 
skulle kunna skaffa sig en stark professionell identitet och som skulle kunna 
utvecklas till att bli en fjärde statsmakt?

Forskningen om de ryska journalisterna började på 1970-talet. Studier 
visade journalister som var väl anpassade till den sovjetiska ideologin, som 
inte såg som sin uppgift att uttrycka den allmänna opinionen. Det var först på 
1990-talet som frågor började ställas om professionell självständighet. Då sva-
rade fortfarande bara var femte journalist att de kände sig ganska självständiga 
i sitt arbete (Anikina 2012).

Många ideal var ändå ganska lika dem som rådde i väst. I en stor enkät 1992 
jämfördes ryska journalister med kollegor i USA, och i båda länderna ansåg 
man att ideal som hänger ihop med rollen att vara en informationsspridare var 
viktigast (t.ex. sprida information snabbt och kolla fakta). Men det fanns också 
skillnader; de ryska journalisterna hade en betydligt svagare uppfattning om 
värdet av granskning av myndigheter och en starkare tro på journalistikens 
uppgift att sätta den politiska agendan. Kanske en återspegling av de gamla 
idealen från den ryska intelligentian och journalistikens nära koppling till 
politiken (Wu et al 1996).

En av de mer omfattande studierna av de ryska journalisterna gjordes 2012 
inom projektet ”Journalism in change” vid Södertörns högskola. Tillsammans 
med ryska och polska forskare undersöktes journalistisk kultur och graden 
av professionalisering i Sverige, Ryssland och Polen. Det gjordes enkäter med 
500 journalister i varje land som kompletterades med ett 20-tal djupintervjuer. 
Enkäten gjordes med ett kvoturval för att garantera att alla typer av medier 
i hela landet fanns representerade i svaren. De fullständiga resultaten finns 
redovisade i en antologi med jämförande analyser på olika områden (Nygren 
& Dobek-Ostrowska 2015).

Studien ger en bild av den ryska journalistkåren för tio år sedan, både av 
vilka som var journalister och hur de såg på sitt yrke och ställning i samhället:

• �Den ryska journalistkåren var ung, 69 procent var under 35 år och tre av 
fyra hade en akademisk utbildning i journalistik. Det var också en stark 
dominans av kvinnor, särskilt bland de yngre där sju av tio var kvinnor. 
Bara bland de över 50 år var könsbalansen mer neutral.

• �Den professionella identiteten var svag. Bara knappt var fjärde journalist 
var med i någon professionell organisation som fackföreningen. Bland 
de yngre ännu färre, och bara bland de äldre var en majoritet fackligt 
anslutna. En tredjedel arbetade också bara deltid med journalistik och 



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 179

fyllde ut med inkomster från andra områden. För en tredjedel var journa-
listiken bara ett steg i karriären till andra områden och var fjärde trodde 
att de arbetade med något annat om fem år.

• �Många av yrkesidealen var liknande som i Sverige och Polen, t.ex. när 
det gäller att vara en neutral reporter och att vara oberoende. Men det 
fanns också tydliga skillnader med en svagare betoning av granskning 
av myndigheter och journalistikens roll för att mobilisera människor att 
påverka. Stödet för etiska regler inom medieföretaget var betydligt svagare 
än i Polen och Sverige, bara sex av tio ryska journalister ansåg att gemen-
samma etiska regler att var viktigt.

• �De professionella gränserna var betydligt svagare än bland svenska jour-
nalister. 30 procent svarade att det är inget problem om journalister också 
arbetar med PR och lika många ansåg att det det är OK för journalister att 
ta emot gåvor från källorna. En tredjedel ansåg att journalister kan vara 
politiskt aktiva samtidigt som de utövar sitt yrke.

• �Även i relation till den politiska sfären fanns tydliga skillnader. Hälften av 
de ryska journalisterna kunde tänka sig att vara politiskt aktiva, även om 
det politiska intresset i sig var betydligt svagare än i Sverige och Polen. En 
förklaring kan vara att ryska journalister såg politik som en del av kar-
riären. Samtidigt svarade hälften av de ryska journalisterna att politiska 
påtryckningar utifrån eller från ägarna är ett hinder för publicering.

• �Pessimismen var stor när det gällde pressfrihet – nästan hälften svarade att 
den hade minskat de senaste fem åren och 30 procent sa att det politiska 
inflytandet hade ökat (många svarade inte på denna fråga).

Studien ger en bild av en svag yrkesgrupp, en profession med otydliga gränser 
och en låg grad av autonomi. Samma bild framträder hos den rysk-finske fors-
karen Svetlana Pasti. Hon har definierat den ryska journalistiken som en ”social 
hiss” för många av de unga yrkesutövarna. Med 5-10 år i journalistiken kan de 
gå vidare till andra områden som PR och/eller politik för att göra karriär. Pasti 
har följt journalister i Sankt Petersburg under den post-sovjetiska tiden med 
ett stort antal intervjuer. Hon urskiljer tre olika grupper av ryska journalister 
(Pasti 2010):

• �De gamla journalisterna från sovjettiden där idealen kretsade runt sam-
hällsnytta och folkbildning. Men också av samarbete med makthavarna. 
Mycket få av dessa finns kvar i yrket.

• �Den postsovjetiska generationen som kom in i yrket under 1990-talet och 
början av 2000-talet. Det är en heterogen grupp: journalister på oberoende 
medier försökte utveckla nya etiska normer, medan det för andra inte 



180	 Gunnar Nygren

fanns några gränser mot PR och politik. Mycket handlade om sensation 
och underhållning och den egna karriären. Men också en stor grad av 
frihet.

• �Putingenerationen av journalister som idag dominerar professionen helt 
och hållet. De är barn av konsumtionssamhället och föredrar ofarliga 
områden i journalistiken som kultur och underhållning. De kritiserar 
inte makten eftersom det skulle kunna skada den egna karriären, och 
tjänar därmed de nuvarande ordningen precis som sovjetjournalisterna. 
Samtidigt är det journalister från denna generation som också stått bakom 
de oberoende medier som ändå fanns.

Vilka måttstockar kan vi använda för att förstå denna utveckling för den 
ryska journalistiken, vilka teorier kan hjälpa oss att förklara? Den vanligaste 
utgångspunkten i jämförande medieforskning har de senaste åren varit Hallin 
och Mancinis ”Comparing Media Systems” (2004). Hallin är medieforskare och 
Mancini statsvetare, och tillsammans har de byggt en modell för att beskriva 
olika mediesystem. Denna modell utgår från fyra olika dimensioner: med-
iemarknadens utveckling, till vilken grad medierna är knutna till politiska 
krafter, journalistikens professionalisering och statens roll i mediesystemet.

När det gäller journalisterna utgår Hallin och Mancini från forskning om 
professioner. Där är den centrala frågan om man har makten över att styra sitt 
eget arbete, dvs. autonomin både för professionen som yrkesgrupp och för den 
enskilde yrkesutövaren. För att upprätthålla denna autonomi sätter profes-
sionen upp egna etiska regler och en yrkesstandard växer fram; professionella 
organisationer bildas för att försvara yrket och tydliga gränser dras för att 
definiera yrket (även Freidson 2001). En profession arbetar också utifrån ideal 
om allmännytta, inte bara ekonomisk vinning.

Men går Hallin och Mancinis fyra dimensioner att använda utanför västliga 
demokratier? I uppföljaren ”Comparing media systems beyond the western 
world” (2012) är Elena Vartanova tveksam. Hon pekar på statens starka roll 
i Ryssland, på kombinationen av marknadslogik och ett auktoritärt styre där 
medierna underordnas den politiska makten:

Leading journalists and media have been integrated into the state 
and therefore have been included in the process of social manage-
ment. The traditional paternal character of the media-state rela-
tionship in which the media still play the role of an innocent and 
obedient child remains central to the Russian system (Vartanova 
2012:142).

Inte heller Hallin och Mancini ser att deras modell går att tillämpa mekaniskt 
utanför de 18 västliga demokratier som den bygger på. De ser ett ökat globalt 
inflytande för professionella normer i den anglo-amerikanska journalistiken, 



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 181

men betonar att det inte betyder en liberalisering. Istället ser de hybridfor-
mer av mediesystem där importerade normer anpassas till lokala politiska 
strukturer och praktiker. De betonar också historiens roll för att förstå sociala 
formationer som mediesystem och journalistik – det hjälpte inte att många 
postkommunistiska länder antog liberala medielagar importerade från väst 
när de politiska eliterna ändå fortsätter att använda medier som redskap i 
politiken. Den politiska kulturen var starkare än de nya lagarna, konstaterade 
Paolo Mancini vid en konferens i Polen 2018 (se även Hallin & Mancini 2012 
och 2017).

En annan sida av rysk journalistik
Det är lätt att se skillnaderna mellan rysk journalistik och den som dominerar 
i västliga demokratier. Men det är inte hela bilden, det är lätt att glömma bort 
att det ändå finns många ryska journalister som inte är korrumperade, som 
försöker stå emot politiska påtryckningar och som försöker granska viktiga 
samhällsområden i sitt dagliga arbete. I ett mediesystem med 150 000 jour-
nalister finns det också många som utgår från ideal och professionella normer 
som utmanar makten.

Jag har flera gånger mött Nadezjda Azjgichina som åren 2003-2017 var 
sekreterare i det ryska journalistförbundet och nu är ordförande för PEN i 
Moskva. Hon har drivit frågor om våld och hot mot journalister med stor 
intensitet. Det ryska förbundet skapade i samarbete med internationella 
journalistfederationen (IFJ) en databas över 330 journalister som dödats i sitt 
arbete. Mest känd är Anna Politkovskaja, reporter på oberoende Novaja Gazeta 
i Moskva som sköts vid sitt hem av okända män 2006. Fem andra reportrar på 
samma tidning har också mördats.

Men de flesta journalister som mördas finns utanför storstäderna, lokala och 
regionala journalister som utmanar lokala makthavare i sin granskning. Den 
internationella Committe to protect journalists (CPJ) listar uppåt hundra ryska 
journalister som dödats med direkt koppling till arbetet.2 till exempel Michail 
Beketov som var chefredaktör på lokaltidningen Chimkinskaja Pravda utanför 
Moskva. Han överfölls av okända män 2008 när han rapporterade kritiskt om 
att borgmästaren tagit mutor i samband med bygget av en motorväg genom 
den populära Chimskiskogen. Några av de senaste fallen är reportern Maksim 
Borodin i Jekaterinburg som rapporterade om lokal korruption och om lego-
soldater som sändes till Syrien; han hittades död på gatan efter ett fall från sin 
lägenhet i april 2018. Ett annat exempel är Dmitrij Popkov i Krasnojarsk som 
sköts ihjäl i maj 2017. Han var chefredaktör för en tidning som rapporterade om 
korruption inom polisen.

2	� Cpj.org.



182	 Gunnar Nygren

Det digitala köksbordet
Den sovjetiska intelligentian diskuterade politik i trånga kök, medan offentlig-
heten var partikontrollerad. Köksbordet blev till en metafor för den intensiva 
men begränsade diskussionen om politik under sovjetepoken. Med Internets 
genombrott har köksbordet återkommit i digital form – platser på nätet där 
politik kan diskuteras och som kan vara alternativ till de statliga medierna.

Ryssland har länge varit ett tv-land. De tre stora statligt styrda kanalerna – 
Pervyj Kanal, Rossija 1 och NTV – når en majoritet av ryssarna varje dag. När 
en opinionsundersökning 2009 frågade vilken typ av medium som är viktigast 
för att sätta den politiska agendan och skapa den politiska diskursen, så svarade 
79 procent att det är televisionen. Radio var viktigast ansåg 23 procent, medan 
bara 16 procent svarade tidningar (Anikina 2012).

Men det finns en generationsklyfta, och den är kanske större i Ryssland 
än i många andra länder. Bland dem som är äldre än 55 år är det över 80 
procent som ser på tv varje dag. För dem mellan 12-24 är siffran bara är 35 
procent och i åldersgruppen 25-35 år3 är det bara drygt hälften som ser på tv 
varje dag. Istället är det nätet som blivit den primära informationskällan för 
den yngre generationen. På nätet finns många både ryska och internationella 
källor tillgängliga. Myndigheten för kommunikation Roskomnadzor försöker 
nu under kriget mot Ukraina blockera vissa nyhetssajter och sociala medier 
som Facebook, men någon generell ”mur” mot omvärlden finns inte som i till 
exempel Kina. Det är också möjligt att gå runt denna blockering med så kallade 
VPN-tjänster (virtual private network).

Internet har förändrat kommunikationssystemet i grunden också i Ryssland. 
Putins makt bygger på det som brukar kallas ”maktvertikalen” (jfr Petersson 
i detta nummer), att makten utgår från Kreml som utser lojala medarbetare 
som guvernörer och vidare nedåt (White 2011). För detta system passar ett 
enkelriktat medium som television bra, ett medium där information sprids 
utåt från ett centrum som behåller kontrollen. Internet bygger på ett i grunden 
mer horisontellt system med många olika noder. Internet är mycket svårare 
att kontrollera då det ger alla möjlighet att publicera sig på både bloggar och 
sociala medier. Internet bygger på interaktion och ständig tillgänglighet på 
information. Begrepp som tidlöshet och platslöshet beskriver motsatsen till ett 
centralstyrt och tablåstyrt tv-system (Castells 1998).

För de ryska journalisterna har Internet inneburit nya möjligheter. I den 
stora enkäten från 2012 säger sex av tio ryska journalister att de läser bloggar 
och en av fyra skriver själv i en blogg, många av dem på den stora portalen 
Livejournal. Dessutom är ryska journalister mycket aktiva på sociala medier, 
både Facebook och den ryska plattformen Vkontakte. De ryska journalisterna 
använder sociala medier i samma syften som andra – att hitta idéer och källor, 

3	� Statista.com: Russia; Mediascope; September 1, 2020 to August 31, 2021.



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 183

att ha dialog med publiken och marknadsföra sitt arbete. Men för de ryska jour-
nalisterna tillkommer andra syften som är viktiga: att publicera sig vid sidan 
om det ordinarie arbetet och att diskutera socio-politiska frågor (Johansson & 
Nygren 2014).

Så här berättar en journalist på tidningen Kommersant:

Jag började blogga bara för att det finns frågor som inte bevakas av 
Kommersant och jag känner det som nödvändigt att ha en offen-
tlig diskussion om dessa frågor… När jag lyfter ett problem och 
publicerar vissa fakta lägger jag ut en post på Livejournal. I 90 
procent av fallen hamnar den i topp och blir diskuterad i vida 
kretsar… Det är tydligt att regionala och lokala myndigheter följer 
informationsflödet, ja även Kreml håller ett öga på det (citerad i 
Johansson & Nygren 2014:286).

För en del ryska journalister blev till och med bloggen på Livejournal ett sätt 

att försörja sig, en plattform för professionell journalistik. En 35-årig frilansare 

berättar att de stora medierna ofta tar upp hans blogginlägg:

Jag har skapat min egen informationskanal med journalistik 
utan någon mellanhand, pengar direkt från läsarna kan ge mig 
försörjning om jag arbetar och skriver bra (citerad i Johansson 
och Nygren 2014:286).

Att som journalist använda bloggar eller sociala medier som plattform ankny-

ter till den litterära traditionen i rysk journalistik. Man kan skriva långt och 

formen är viktig, det kan bli en direkt kontakt med läsarna och journalisten 

griper in i aktuella samhällsfrågor. Den litterära traditionen innehåller också 

tydliga ställningstaganden och en aktivistisk journalistik som vill förändra och 

förbättra samhället – precis som under den klassiska ryska intelligentians tid.

Internet ger också civilsamhället och opposition egna mediekanaler. En av 

de största Youtubekanalerna är Alexej Navalnys kanal med 6,4 miljoner följare. 

Där läggs ut videos som beskriver den korrupta makten. En film kan få uppåt 

tio miljoner visningar. Mest fick filmen om Putins palats vid Svarta havet med 

124 milj visningar.4 Även andra oppositionspolitiker har egna kanaler, t.ex. Ilja 

Jasjin som sommaren 2022 greps för sin kritik mot kriget i Ukraina. Han har 

1,7 milj följare.

Men är detta journalistik? Gränserna är flytande, och det finns även Youtu-

bers som mer liknar ”barfotajournalister” än de välkända oppositionspoliti-

kerna. Ett exempel är en 21-årig IT-kille från Moskva, Daniil Orain som 2019 

startade en egen Youtubekanal under namnet 14205. Han har 325 000 följare 

4	� https://www.youtube.com/watch?v=ipAnwilMncI/.

5	� https://www.youtube.com/c/1420channel/featured/.



184	 Gunnar Nygren

och de mest populära filmerna har två-tre miljoner visningar. I korta filmsek-

venser om 5-10 minuter går Orain ut på Moskvas gator och ställer raka och 

osminkade frågor till människor utan att lägga till egna kommentarer: Kommer 
du ihåg vad vi gör i Ukraina? Vet du hur många av våra soldater som har dött? 
Vilka är nazister och var finns dem? Varför har vissa länder diktatur? Vad tycker 
du om de miljoner ryssar som lämnat landet? Ska vi ta tillbaka Alaska från 
USA?

Människor svarar uppriktigt och många uttrycker en öppen kritik mot 

Putins politik. Som när Orain visar bilder på förstörda ukrainska städer och 
frågar hur människor reagerar, är det ”fake news” och kan det bli så att vanliga 
ryssar får betala för återuppbyggnaden? Filmen hade bara några veckor efter 
att den lades ut 1,4 milj visningar.

Det är svårt att överskatta den förändring som Internet innebär för ett auk-
toritärt samhälle som Ryssland. Samtidigt har makthavarna i Kreml arbetat 
hårt de senaste tio åren för att hantera den digitala sfären – både genom direkt 
kontroll av plattformar och genom spridning av Kremls narrativ i nätets oänd-
liga flöde av information.

Den största ryska sociala medieplattformen är Vkontakte som skapades 
2007 av bröderna Nikolaj och Pavel Durov. Den brukar kallas ”ryska Facebook” 
och används av tre av fyra ryssar på nätet.6 Men när VDn Pavel Durov 2014 
nekade säkerhetstjänsten tillgång till plattformens användaruppgifter fick han 
sparken av de nya ägarna som stod Kreml nära. Nu ägs Vkontakte av statliga 
Gazprom och FSB har full insyn. Bröderna Durov emigrerade och startade 
den nya plattformen Telegram baserad i Dubai. Telegram har på kort tid blivit 
mycket populär i postkommunistiska länder samt i länder som Iran eftersom 
plattformen erbjuder möjligheter till kryptering och anonymitet, samtidigt 
som den erbjuder både direkt kommunikation i meddelanden och kanaler som 
fungerar som massmedier.

Den största sökmotorn i Ryssland, Yandex, gick samma väg som Vkontakte. 
2019 gick plattformen officiellt med på att ge FSB insyn i sina användardata, 
men redan 2016 följde sökmotorn direktiven från Kreml om vilka som var 
de viktigaste nyheterna, enligt en granskning av nyhetstjänsten Meduza. Idag 
är det Kremlkontrollerade Vkontakte som äger Yandex. Både Vkontakte och 
Yandex förbjöds 2017 i Ukraina på grund av de nära relationerna med den ryska 
säkerhetstjänsten.

Youtube är den mest populära videoplattformen i Ryssland; runt 40 procent 
av alla ryssar använder Youtube, mellan 70-80 miljoner. Ett försök att skapa en 
rysk motsvarighet har inte lyckats särskilt bra – den ryska Rutube som ägs av 

6	� Statistiken över användning av sociala medier i Ryssland är motsägelsefull. Det här avsnittet bygger 
på siffror från Statista.com tredje kvartalet 2021, samt för Youtube siffror från augusti 2022. Sedan 
våren 2022 har Facebook, Twitter och Instagram blockerats av ryska myndigheter och användningen av 
Vkontakte och Telegram ökar.



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 185

statliga Gazprom har bara en tiondel av Youtubes användare. Den stora popula-
riteten för Youtube är troligen förklaringen till att de ryska myndigheterna inte 
försöker stänga ner tjänsten som man gjort med Facebook, Instagram och Twitter.

Kontroll är bara den ena sidan av Kremls digitala politik. Den andra är att 
använda de digitala kanalerna för att sprida Kremls narrartiv. De ”trollfabriker” 
som ägnat sig åt att påverka till exempel valen i USA är väldokumenterade (Seib 
2021). Men kanske ännu viktigare är användningen av sociala medier på hem-
maplan och i relation t.ex. till Ukraina. Det har till exempel dokumenterats hur 
den ryska invasionsarmén startade 120 lokala Telegramkanaler i ockuperade 
delar av Ukraina i samband med invasionen. Den breda användningen av digi-
tala plattformar beskrivs väl i t.ex. journalisten Peter Pomerantsevs bok ”Det 
här är inte propaganda” (2020).

Ukraina 2014 och snävare ramar
Sommaren 2014 pågick kriget för fullt i Donbass mellan ukrainsk militär och 
ryskstödda separatister. Information och nyhetsförmedling blev en viktig 
del av krigföringen, något som undersöktes i ännu ett forskningsprojekt vid 
Södertörns högskola. I projektet samarbetade medieforskare från Sverige, 
Polen, Ukraina och Ryssland för att undersöka mediebevakningen av kriget. 
Bevakningen i tre stora medier i varje land analyserades och journalister vid 
medierna intervjuades (Nygren & Hök 2016). Resultaten av den ryska analysen 
ger en tydlig bild av allt snävare ramar för journalisterna och en rapportering 
som formulerade det ryska narrativ som blivit ännu starkare under den stor-
skaliga invasionen 2022 (Kiria & Shpyntova 2016).

Kriget sommaren 2014 var en stor nyhet i de ryska medierna. De tre medier 
som undersöktes var tv-kanalen Pervyj Kanal och tidningarna Komsomolskaja 
Pravda och Kommersant och alla tre gestaltade kriget som en intern ukrainsk 
konflikt. De breda medierna dominerades av ett starkt stöd för den ryska reger-
ingen, medan affärstidningen Kommersant hade en mer neutral rapportering. 
Ordvalen var viktiga i alla medier – i ryska medier kallades separatisterna för 
”folkmilis”, i de ukrainska var benämningen ”terrorister”. I tabloiden Kom-
somolskaja Pravda gjordes upprepade kopplingar till fascism och nazism när 
man beskrev de styrande i Ukraina (”Kievjuntan”). Kriget beskrevs som en 
konflikt mellan Ryssland och västvärlden under ledning av USA och denna 
konflikt pågick inom Ukrainas gränser. Detta blev tydligt i bevakningen av ned-
skjutningen av MH17, det passagerarplan som träffades av en robot. Vanligast 
var att inte ta upp frågan om vem som avlossade roboten eller att det inte går att 
säga – eller att det var ukrainsk militär och USA som var ansvariga. I efterhand 
är skuldfrågan klarlagd, och i november 2022 dömdes fyra män som stred för 
separatisterna i en holländsk domstol för att ha avlossat den robot de fått från 
Ryssland.



186	 Gunnar Nygren

Intervjuerna ger inblickar i journalisternas balansgång i bevakningen. På 
de stora medierna ville journalisterna inte bli intervjuade, istället intervjua-
des journalister på andra medier. En redaktör på den statsägda nyhetssajten 
Vzglyad förklarar i en intervju:

Det är ingen från Kreml som ringer och säger åt oss vad vi ska 
göra och inte göra. Men i vårt medieföretag finns det en slags 
journalistisk konsensus om våra strategier att bevaka politiska 
nyheter. Vi försöker bygga en positiv bild av regeringen. Varje 
redaktör och reporter vet det och följer det (citerad i Kiria & 
Shpyntova 2016:124).

Affärstidningen Kommersant riktar sig till mer av en elitpublik, och hade en 
mer neutral bevakning av kriget. Men redaktören där förklarade i intervjun 
att även om de inte hade några order från Kreml så förstod de att vissa frågor 
var känsliga. Det gällde till exempel frågan om reguljära ryska soldater deltog i 
kriget. En av journalisterna beskrev detta i en nyhetstext:

Min artikel om ryska trupper i Ukraina som fanns på webbsidan 
togs bort. Redaktören sa till mig att artikeln var dålig. Men kanske 
ville han inte ha en konflikt med någon ”ovanför oss” (citerad i 
Kiria & Shpyntova 2016:125).

De ryska forskarna som står bakom analysen konstaterar att bevakningen 
av kriget 2014 speglade den rådande politiska situationen. De skriver att det 
journalistiska arbetets principer som gäller i västliga mediesystem omvandlas 
inom det ryska auktoritära sammanhanget. Men samtidigt fanns det skillnader 
mellan medier, och på kvalitetstidningar som Kommersant försökte journalis-
terna hålla på yrkesidealen.

Den statligt organiserade lögnen togs till nya nivåer under kriget 2014. Falska 
nyheter iscensattes och spreds i de stora tv-kanalerna men kanske främst i sociala 
medier och på nätets alla fora. Både Ukraina och Ryssland anklagade varandra 
för desinformation, och information var ett viktigt vapen i kriget för båda parter 
(Nygren 2016). Helt dominerande när det gäller vilseledning och rena förfalsk-
ningar var Ryssland, något som blev tydligt i bevakningen av det nedskjutna 
passagerarplanet MH17. Även ryska journalister konstaterar detta i studien. En 
reporter på Kommersant konstaterade resignerat i en intervju med forskarna:

I bevakningen av MH17-ämnet var jag tvungen att kontrollera 
samtliga fakta från alla källor. Sanningsproblemet var mycket all-
varligt. Alla ljög (citerad i Kiria & Shpyntova 2016:121).



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 187

Mörkret lägger sig
I november 2016 var jag än en gång tillbaka i Moskva. Fakulteten på universite-
tet hade sin årliga internationella konferens ”Moscow Readings”, men inslaget 
av internationella forskare var betydligt mindre än tidigare år. Jag blev hastigt 
ombedd att hålla en av föreläsningarna i plenum och jag fick omarbeta min 
presentation om faktakoll och journalisters attityder till verifiering av nyhe-
ter. Det var bilder på fejknyheter från valrörelsen i USA och från konflikten 
i Ukraina. Efteråt sa en av de äldre ryska kollegorna att det var det enda talet 
som tog upp värderingar i journalistiken, inte bara teknik och marknad. Det 
finns ett stort gap mellan idealen och den dagliga verkligheten i den ryska 
journalistiken, konstaterade han och berättade om journalister som inte bryr 
sig om de etiska regler som finns.

I ett seminarium diskuterades forskningen om den ryska journalistiken. 
En av de yngre ryska forskarna beskrev den utifrån historien: historiskt 
dominerades den av en textcentrerad forskning runt den litterära traditionen. 
Under 1990-talet introducerades västerländska koncept i rysk journalistik, 
amerikanska värderingar som sedan anpassades till de ryska förhållandena. 
I det tredje steget har det utvecklats nya nationella koncept efter 2000; de 
utländska teorierna har omvärderats utifrån ryska erfarenheter. Analogin var 
tydlig med den Putinska historieskrivningen – den västliga chockterapin under 
1990-talet och sedan ett nationellt uppvaknande där det västliga inflytandet 
omvärderades.

De engelskspråkiga seminarierna fortsatte med modefotografi och Insta-
grambilder – okontroversiella ämnen – som lades fram av unga doktorander 
på oklanderlig engelska. I ett av de ryskspråkiga seminarierna i de mindre 
rummen var stämningen mer förtätad, rummet var fullsatt och folk stod 
längs väggarna. Utanför programmet lade Dmitrij Gavra, en av de äldre ryska 
professorerna från Sankt Petersburg, fram en kritisk analys av mediesystemet 
som han karakteriserade som HAMS – ett ”hybrid-auktoritärt mediesystem”: 
ett system som lägger till vissa demokratiska tecken och procedurer till ett i 
grunden auktoritärt system. Det är inte totalitärt som det var under sovjettiden 
– det är flexibelt och innovativt och bygger på kommunikativa strategier som 
ska legitimera systemet.

Professorn läste intensivt och bestämt upp sin analys, och visade en kari-
katyr på en lärare som säger till sina elever: ”Jag förväntar mig att alla ska vara 
oberoende och kritiskt tänkande och göra som jag säger.” Det finns två sidor i 
detta HAMS, förklarade professorn: en retorisk bekännelse till en fri press som 
ger vissa mindre medier ett visst utrymme, samtidigt som staten har en strikt 
kontroll över tv och de stora medierna. Ett system som också innehåller ett stort 
mått av institutionaliserad självcensur.

Jag lämnade fakulteten och gick under gatan fram till Manegen, den gamla 
exercisbyggnad från 1800-talet som byggts om till utställningshall. Där pågick 



188	 Gunnar Nygren

utställningen ”Min historia 1945-2016” som gav en rysk version av nutidshisto-
rien. Budskapet var tydligt: det är västvärlden som är hotet mot Ryssland. Först 
under Sovjettiden när USA planerade kärnvapenkrig mot Ryssland, när man 
betalade dissidenter som undergrävde landet och stödde terroristerna i Afghanis-
tan. I ett av de centrala rummen visades en kort film om Sovjetunionens upplös-
ning 1991 – det var Boris Jeltsin som genomförde denna kupp i samförstånd med 
USAs president George Bush. Dokument med upptecknade telefonsamtal visades 
fram där Jeltsin ber om stöd för sina kupplaner mot Gorbatjov.

Sovjetunionen beskrevs i ett nostalgiskt skimmer, även om det också 
förekom varubrist och problem. Där fanns gamla filmer och artister som Bulat 
Okudzjava och Alla Pugatjova, propagandaaffischer som blir till sovjetkitsch. 
Allt blev sämre på 1990-talet då den västliga chockterapin plundrade landet på 
tillgångar, oligarkerna skodde sig och pensionärerna fick svälta. Men nu hade 
utvecklingen vänt, och citaten under stora bilder av Vladimir Putin beskrev 
framsteg på alla områden: Krim har återgått till fosterlandet, krigsmakten 
rustats upp och landet försvaras mot de västliga angriparna som sätter igång 
”färgrevolutioner” i den postsovjetiska sfären.

Det var i denna beskrivning av den ryska nutidshistorien som journalisterna 
skulle försöka navigera.

En journalistik som emigrerar
Det finns ett före och ett efter 24 februari 2022 också i den ryska journalistiken. 
Den fullskaliga ryska invasionen i Ukraina gjorde att det utrymme som funnits 
för medier kritiska till Kreml snabbt försvann. De stora statliga tv-kanalerna 
fylldes av propaganda för ”den speciella militära operationen”, det ryska nar-
rativ som varit synligt redan 2014 blev nu helt dominerande: Ryssland försvarar 
moderlandet mot aggressionen från USA och Nato som agerar med den ”nazis-
tiska juntan i Kiev” som ombud.

Propagandan i tv-kanalerna har inget med etik eller journalistik att göra, 
den är full av aggression, konstaterade Nadezjda Azjgichina som 2017 fick sluta 
på det ryska journalistförbundet sedan hela ledningen bytts ut – men som fort-
farande leder PEN-avdelningen i Moskva.7 Journalisterna har bidragit mycket 
till upptrappningen, redaktörerna har tryckt på för att använda ett alltmer 
aggressivt språk, säger hon i en intervju en vecka efter den ryska invasionen.

Oberoende Novaja Gazeta med nobelpristagaren Dmitrij Muratov som 
chefredaktör försökte fortsätta i det längsta. Man avstod från att bevaka själva 
kriget, och protesterna beskrevs i ordalag som för tankarna till Harry Potter. 
Som 6 mars då tidningen skrev:

7	� https://europeanjournalists.org/blog/2022/03/02/interview-with-nadia/.



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 189

Omkring hundra personer protesterade på det centrala torget i 
Vladivostok mot det som inte får nämnas. Ett möte för specialop-
erationen ägde också rum… Några personer hade på sina kläder 
band i två färger som vi inte kan nämna. Några stod med plakat 
vars innehåll vi inte har rätt att återge.8

Den 22 mars fick tidningen upphöra med utgivningen efter varningar från 
myndigheterna. I april flyttade redaktionen till Riga, och nu utkommer den 
som en webbtidning under namnet Novaya Gazeta Europe.9 Den riktar sig till 
den ryska publik som söker annan information och som lärt sig att använda 
VPN-tjänster för att gå runt myndigheternas blockering av vissa utländska 
sajter. Men den riktar sig också med en engelsk version till icke ryskspråkiga 
som söker oberoende rysk journalistik. Dessutom har redaktionen startat ett 
nytt magasin som våren 2022 utkom i Ryssland under det korta namnet ”No”, 
ett magasin med längre reportage och i linje med den litterära traditionen i 
rysk journalistik. Men i augusti 2022 blockerades magasinets webbsida av 
myndigheterna och sidan dateras inte längre upp.

Den ryska journalistiken har längre blomstrat utanför Ryssland. Det klas-
siska exemplet är tidningen Kolokol, (Klockan) som gavs ut av Alexandr Herzen 
och Nikolaj Ogarjov under tio år i mitten av 1800-talet. Kolokol var den första 
ocensurerade ryska tidningen tack vare att den publicerades i London och 
Genève. Den utkom i några få tusen exemplar, men letade sig in i Ryssland och 
fick ett stort inflytande bland intellektuella.

Idag finns det uppåt hundra miljoner rysktalande utanför Ryssland. De 
består av två olika grupper: de som emigrerat från Ryssland i olika vågor 
under 1900-talet från revolutionen 1917 och framåt och de ryssar som efter 
Sovjetunionens upplösning fann sig leva i ett annat land. Forskningen defi-
nierar dessa som ”far abroad” och ”near abroad”. Det beräknas finnas ca 3 500 
ryskspråkiga medier i 80 länder för alla dessa publiker. En del av dessa är med 
i WARP, en världsomspännande organisation som ska understödja rysk press 
utanför Ryssland (Voronova m.fl. 2019).

Dessa ryska ”diasporamedier” skiljer sig på olika sätt. Innehållsanalyser 
visar att de som riktar sig till ryssar ”far abroad” domineras av kultur och 
underhållning – de präglas av både etnisk tolerans och mångfald. De ryska 
medier som finns i det ”nära utlandet” (fd Sovjetrepubliker) är mer allmänna 
nyhetstidningar som domineras av politisk och sociala frågor. De tar ställning 
i den nationella politiken och konkurrerar med nationella medier. De kan vara 
både för och emot Putins politik och gör sin stämma hörd i konflikter som rör 
den ryska minoriteten (a.a. sid 264).

8	� Novayagazeta.ru/03/06/bliny-rosgvardia-i-kovid/.

9	� https://novayagazeta.eu/.



190	 Gunnar Nygren

Det hårdnande trycket i Putins Ryssland har gjort emigration till ett alterna-
tiv för ryska journalister. Redan 2014 grundades nyhetssajten Meduza i Riga av 
chefredaktören Galina Timtjenko på den stora nyhetssajten Lenta.ru. Hon tog 
med sig journalister därifrån och byggde upp en redaktion som skulle föra ut 
de nyheter som inte längre var möjliga att publicera i Ryssland. Meduza finns 
både i en rysk och en engelsk version, och man uppger själva att sajten har 
sju miljoner unika läsare varje månad.10 Det är inte bara Novaja Gazeta som 
flyttat utomlands efter 24 februari. Tv-kanalen Dozjd som grundades 2010 
fick i juni 2022 licens att sända i Lettland. Den ska också sända på nätet från 
länder i Västeuropa. Radiokanalen Echo Moskvy drabbades dubbelt efter 24 
februari. Myndigheterna stoppade den i mars pga rapporteringen om kriget, 
men eftersom kanalen ägdes av ryska Gazprom, så innebar sanktionerna mot 
Ryssland också att Youtube stoppade kanalen. När kanalen stängde hade den 
två miljoner lyssnare i hela Ryssland. Nu har den mångårige chefredaktören 
Aleksej Venediktov startat en ny radiokanal via Youtube.

Efter invasionen i Ukraina har många ryska journalister lämnat landet. 
Hur många går inte att säga, men när jag pratar med ryska kollegor säger de 
att många gamla studenter nu finns i till exempel Georgien, Turkiet och i de 
baltiska staterna. Några exempel är krigsreportern Arkadij Babtjenko som flyt-
tade till Ukraina för flera år sedan och nu bor i något av de baltiska länderna, 
dokumentärfilmaren Andrej Losjak och tv-journalisten Aleksandr Nevzorov 
som lämnade Ryssland våren 2022 under hot om 15 års fängelse för att han 
tagit ställning mot kriget i sin Youtube-kanal med 1,9 miljoner följare.

Youtube har blivit en viktig plattform för oberoende journalistik även för 
journalister som stannat kvar i Ryssland. Några exempel är den tidigare jour-
nalisten på tv-kanalen NTV Alexandr Pivovarov som har 3,3 miljoner följare 
på sitt nyhetsprogram som sänds varje vecka. Hans kollega från NTV Ekaterina 
Gordeeva, har också en miljonpublik för sitt personliga program “Gordeevas 
berättelser”, ett vanligt avsnitt har två-tre miljoner tittare. Båda dessa har fått 
stämpeln ”utländsk agent” och varje avsnitt i deras program måste inledas 
med en skylt som berättar om detta, enligt myndigheternas regler. Detta gäller 
även Rysslands mest kända youtuber Jurij Dud (tio miljoner följare) som i sin 
talkshow intervjuar ryska kändisar inom nöje och sport. Han har också liksom 
de andra öppet tagit ställning mot kriget i Ukraina.

Youtube stoppas ännu inte (januari 2023) av de ryska myndigheterna. Men 
de exilmedier som tagit ställning mot kriget, sociala medier som Facebook 
och många stora västliga medier, blockeras av myndigheterna. Samtidigt rap-
porterar Meduza att ryssarnas användning av VPN-tjänster för att gå runt de 
ryska myndigheternas blockering av utländska medier ökar snabbt. Ryssland 
är hösten 2022 världens ledande användare av VPN-tjänster.

10	� https://meduza.io/en/.



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 191

Regimen i Kreml präglas på många sätt av sovjetnostalgi, av en strävan att 
återupprätta Sovjetunionen både när det gäller imperiets inflytande och auk-
toritära styre. Men när det gäller journalistik och information går det inte att 
vrida klockan tillbaka. Informationen flödar över gränser på ett helt annat sätt 
än när den fick smugglas och kopieras på karbonpapper som samizdatlitteratur. 
Samtidigt är frågan om detta har förändrat den ryska journalistiken, och i så fall 
hur? Även den journalistik som nu produceras i exil och sprids via Internet är i 
hög grad en åsiktsjournalistik.Den är fortfarande klassiskt rysk till sin karaktär. 
Om den ryska journalistiken kommer att förändras till både uttryck och värde-
ringar av att gå i exil återstår att se. Det blir en uppgift för framtida forskning.

Kontinuitet och förändring
Tillbaka till besöket på RIA Novosti 2012. På ytan såg det ut som vilken svensk 
redaktion som helst – journalister koncentrerade framför sina datorer och 
lite rörigt med papper överallt. Även det journalistiska innehållet liknade det 
västliga, ett proffsigt och välproducerat nyhetsflöde. Men det kanske var naivt 
att tro att denna journalistik skulle kunna trotsa makten. Under ytan fanns 
– och finns – också en journalistisk tradition av lojal underordning i de breda 
medierna (som kontrolleras av Kreml) och opposition från endast ett fåtal som 
vågar. Detta blev också tydligt redan i december 2013 när RIA Novosti lades in 
under den stora statliga mediegruppen Rossija Segodnja med bl a propaganda-
kanalerna RT och Sputnik. Till ny chef utsågs tv-profilen Dmitrij Kiseljov som 
gjort sig känd som homofob och Putinpropagandist.

Reportrar utan gränser (RSF) sätter Ryssland på plats 155 av 180 när det 
gäller pressfrihet, och landet fortsätter nedåt på rankingen. RSF listar 15 jour-
nalister som sitter i fängelse på grund av sitt arbete och rapporterade i juli 2022 
att den oberoende fackföreningen för journalister kommer att förbjudas därför 
att man omnämnt kriget i Ukraina som ett krig.11

Bilden av den ryska journalistiken är kluven. Upprepade studier visar på en 
svag profession, en journalistik med otydliga gränser mot PR och politik och en 
svag autonomi både för de enskilda journalisterna och för yrkesgruppen som 
helhet. Journalistiken är ett politiskt redskap, i första hand för makten som 
vill styra information och opinioner, men också för oppositionspolitiker som 
använder t.ex. Youtube för sina budskap. Samtidigt finns de gamla idealen från 
den ryska intelligentian också kvar, med de enstaka sanningssägare som modigt 
riskerar sina liv för att förbättra samhället. Den sidan av rysk journalistik får 
inte heller glömmas bort.

Jag tar den tyske journalistikforskaren Thomas Hanitzsch till hjälp för att 
förstå. Han leder det största globala forskningsprojektet om journalistik från 

11	� https://rsf.org/en/country/russia/.



192	 Gunnar Nygren

sitt universitet i München, Worlds of Journalism.12 Den tredje omgången av 
denna globala studie pågår under åren 2022-2024, där journalister i över 
hundra länder kartläggs i en enkät som undersöker social sammansättning, 
villkor i det dagliga arbetet och yrkesmässiga värderingar.

Hanitzsch utgår från en modell för att fånga olika dimensioner i den jour-
nalistiska kulturen. Det gäller främst synen på journalistikens institutionella 
roll – graden av marknadsorientering, distans till politisk makt och viljan att 
påverka samhället. Det gäller också etiska frågor, dvs. om man har en relativis-
tisk eller idealistisk syn på etik, och synen på kunskap, i form av subjektivitet 
och objektiva fakta (Hanitzsch 2007).

I en analys av journalisters värderingar i 18 länder i olika delar av världen 
urskiljer Hanitzsch fyra skilda professionella miljöer (Hanitzsch 2011). De fyra 
miljöerna återfinns i alla länder och sett till alla 18 länderna är miljöerna jämnt 
fördelade. Men fördelningen skiljer sig starkt mellan olika länder, och Ryssland 
skiljer sig ut sig från västländer som Tyskland och USA.

Analysen utgår från tolv påståenden som fångar olika typer av ideal, men 
som kan viktas på olika sätt. De leder fram till de fyra olika miljöerna:

• �Den oberoende ”vakthunden” som betonar granskning av politiska och 
ekonomiska eliter och att ge medborgarna den information de behöver för 
politiska beslut. Denna miljö är dominerande i västländer där den omfat-
tar över 60 procent av journalisterna i studien. Den finns även i Ryssland, 
men där bara bland åtta procent av journalisterna.

• �Den kommersiella informationsspridaren, som lägger vikt vid att nå stora 
publiker, omfattar runt 20 procent av journalisterna i västländer. I Ryssland 
är andelen nära den dubbla, de kommersiella drivkrafterna är starka.

• �Den samhällsförändrande journalisten är vanlig i många fattiga länder 
som Egypten, Turkiet och Indonesien. Den finns också i Ryssland men är 
inte så stor, bara 13 procent tillhör denna grupp. Ungefär lika stor andel 
som i många västländer.

• �Den opportunistiska journalisten som ser som sin uppgift att stödja den 
officiella politiken och ge en positiv bild av ledarskapet i landet är vanlig 
i auktoritära länder som Kina. Det är också den vanligaste gruppen i 
Ryssland, fyra av tio journalister bär på dessa värderingar. Det är också 
dessa journalister som vittnar om den svagaste autonomin i arbetet och 
det starkaste politiska inflytandet.

Alla dessa professionella miljöer finns representerade i den ryska journalistkå-
ren, och analysen bekräftar den forskning som pekar på en svag journalistisk 

12	� https://worldsofjournalism.org/.



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 193

profession, anpassad till den politiska makten och de kommersiella kraven. 
Men det finns också mindre grupper av ryska journalister med ideal och vär-
deringar som ligger närmare synen på medier som fristående granskare. Men 
kultur är inte något fast och oföränderligt. Den påverkas och förändras ständigt, 
även om det går långsamt och inte alltid märks. För den ryska journalistiken är 
det i första hand nätets horisontella och gränslösa karaktär, det digitala medie-
systemet som utmanar maktvertikalens strävan att kontrollera informationen.

Journalister och andra delar av den ryska intelligentian skriver på bloggar 
och sociala medier. Även om repressionen också omfattar de digitala plattfor-
marna, så är det omöjligt för makten att kontrollera all den information som 
sprids där. Vare sig det är journalisters alternativa nyheter eller soldatmödrar-
nas nätverk för att få klarhet om vad som hänt deras söner – eller för den delen, 
andra delar av civilsamhället.

Nätets platslöshet ger rysk journalistik också en möjlighet att utvecklas 
utanför Ryssland. Ryska diasporamedier är inte bara uttryck för emigranternas 
nostalgi och hemlängtan, de är i allt högre grad mediala plattformar som griper 
in direkt i den ryska sfären. Som Meduza i Riga som blivit en av de viktigaste 
ryska nyhetsplattformarna eller Navalnys kanaler på Youtube som gör elitens 
korruption synlig för vanliga ryssar.

Kontinuiteten i den ryska journalistiken är tydlig med både politisk styrning 
och den litterära traditionen kopplad till den ryska intelligentian. Repression 
och motstånd är en del av detta. Nyheterna flödar på nätet med många gånger 
oklart ursprung, och makten söker strategier för att hantera detta. Blockering 
av nyhetssajter och ökad kontroll av digitala flöden är en strategi. En annan 
är att sprida så många olika versioner av verkligheten att medieanvändaren 
till slut resignerar. ”Ingenting är sant och allting är möjligt” som titeln lyder 
på den bok som journalisten Peter Pomerantsev skrev efter tio år i den ryska 
tv-industrin. Men båda dessa strategier, både repression och förvirring har sina 
begränsningar. Det kan skapas digitala kryphål i alla Internetmurar, som VPN-
tjänster idag. Och Ryssland är ännu långt ifrån att bygga någon ”kinesisk mur” 
runt sitt Internet, även om detta också har diskuterats.

Makten försöker kontrollera informationen. Men så länge det finns ryska 
journalister som söker efter någon slags provisorisk sanning, så finns det också 
hopp för den ryska journalistiken. Vare sig det är inom Rysslands gränser eller 
i den gränslösa digitala världen.

Referenser
Anikina, Maria, 2012. “Journalists in Russia”, s. 13-31 i Nygren, G. (red.), Journalism 

in Russia, Poland and Sweden – traditions, cultures and research. Stockholm: 
Södertörn University.

Castells, Manuel, 1996. The Information Age: Volume 1: The Rise of the Network 
Society. Oxford: Blackwell Publishers.



194	 Gunnar Nygren

Freidson, E., 2001. Professionalism: The third logic. Cambridge: Polity Press.

Hallin, D. C. & Mancini, P. (red.), 2004. Comparing Media Systems Beyond the 
Western World. New York: Cambridge University Press.

Hallin, D. C. & Mancini, P., 2017. “Ten Years After Comparing Media systems: What 
Have We Learned?”, Political Communication 34, s. 155-171.

 Hanitzsch, T., 2007. “Deconstructing Journalism Culture: Toward a Universal Theory”, 
Communication Theory 17, s. 367-385.

Hanitzsch, Thomas, 2011. “Populist disseminators, detached watchdogs,critical change 
agents and opportunist facilitators: professional milieus, the journalistic field and 
autonomy in 18 countries”, The International Communication Gazette 73(6), s. 
477-494.

Johansson, Elena & Nygren, Gunnar, 2014. ”Russian Journalists and Social 
Media: Updated Traditions and New Challenges”, Central European Journal of 
Communication 7(2), s. 101-118.

Khvostunova, Olga & Voinova, Ekaterina, 2009. “Media Changes in Russia: Threats 
Challenges and Prospects”, i Vartanova, E., Nieminen, H. & Salminen, M.M. (red.)., 
Perspectives to the Media in Russia: Western Interests and Russian Developments. 
Helsingfors: Alexanteri Institute.

Kiria, Ilja & Shpyntova, Anna, 2016. ”Ryssland: Bevakning av Ukraina – demonisering 
av väst”, i Nygren, G. & Hök, J.(red.), Ukraina och informationskriget – journalistik 
mellan ideal och självcensur. Stockholm: Myndigheten för samhällsskydd och 
beredskap (MSB).

Nygren, Gunnar & Elena Degtereva, 2012. ”Russian and Swedish journalists. 
Professional roles, ideals and daily reality”, Journalism Practice 6, s. 5-6.

Nygren, Gunnar, 2016. “Vilseledning och förfalskning”, i Nygren, G. & Hök, J. (red.), 
Ukraina och informationskriget – journalistik mellan ideal och självcensur. 
Stockholm: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Nygren, Gunnar & Dobek-Ostrowska, Boguslaw (red.), 2015. Journalism in Change. 
Journalistic Culture in Poland, Russia and Sweden. Frankfurt: Peter Lang Edition.

Nygren, Gunnar & Hök, Jöran, 2016. Ukraina och informationskriget – journalistik 
mellan ideal och självcensur. Stockholm: Myndigheten för samhällsskydd och 
beredskap (MSB).

Pasti, Svetlana, 2010. “A new generation of journalists”, s. 57-75 i Rosenholm, A., 
Nordenstreng, K. & Trubina, E. (red.), Russian mass media and changing values. 
London & New York: Routledge.

Pomerantsev, Peter, 2016. Ingenting är sant och allting är möjligt. Stockholm: 
Ordfront.

Pomerantsev, Peter, 2020. Det här är inte propaganda. Kriget om sanningen. 
Stockholm: Ordfront.

Schimpfössl, Elisabeth & Yablokov, Ilya, 2017. “Power Lost and Freedom Relinquished: 
Russian Journalists Assesing the First Post-Soviet Decade”, The Russian Review 76, 
s. 526-541.

Seib, Philip, 2021. Information at war. Journalism, disinformation and modern 
warfare. Cambridge: Polity Press.

Trakhtenberg, Anna, 2007. “Transformation without change: Russian media as a 
political institution & cultural phenomenon”, i Vartanova, E. (red.), Media and 
Change. Moscow: MediaMir.

Vartanova, Elena, 2007. “Russian Media Economy: Euroasian model”, s. 103-121 i 
Vartanova, E. (red.), Media and Change. Moscow: Media Mir. 



	 Rysk journalistik mellan makt och professionalism  	 195

Vartanova, Elena, 2012. “The Russian media Model in the Context of Post-Soviet 
Dynamics”, s. 119-142 i Hallin, D.C. & Mancini, P. (red.), Comparing Media Systems 
Beyond the Western World. Cambridge: Cambridge University Press.

Voronova, Olga, Voronova, Liudmila & Yagodin, Dmitry, 2019. “Russophone Diasporic 
Journalism: Production and Producers in the Changing Communicative Landscape”, 
i Smets, K., Leurs, K., Geirgiou, M., Witteborn, S. & Galjala, R. (red.), The SAGE 
Handbook of Media and Migration. London: SAGE.

White, Stephen, 2011. Understanding Russian Politics. Cambridge: Cambridge 
University Press.

Wu, W., Weaver, D., Owen, J. & Johnstone, J., 1996. “Professional rules of Russian 
and IS journalists: a comparative study”, Journalism and Mass Communication 
Quarterly 73(3), s. 534-548.


