
	  	 419

Statsvetenskaplig tidskrift · Årgång 122 · 2020 / 3

Martin Kragh är docent i ekonomisk historia, forskare vid Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier vid Uppsala 
universitet och chef för Rysslands- och Eurasienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet.
E-post: martin.kragh@ui.se

 ”Martin Kragh är ett 
demokratiskt problem”
Hur Aftonbladet gav spridning åt en rysk 
påverkansoperation

Martin Kragh

Abstract
On 7 February 2019 the largest evening paper in the Nordic countries, Aftonbladet, 
published an article on the scholar Martin Kragh, head of the Russia and Eurasia 
Programme at the Swedish Institute of International Affairs in Stockholm and 
researcher at Uppsala University. Kragh, according to Aftonbladet, was allegedly 
working for “a covert state intelligence organization in Great Britain,” and he should 
therefore be investigated “by Swedish media and the security police.” The problem 
with Aftonbladet’s claims is that they are false, and that they with a high degree 
of confidence had their origin in a Russian influence operation against the British 
think tank Institute for Statecraft. Using quantitative and qualitative method, this 
article analyses the origins and diffusion of the campaign internationally and in 
Sweden as an informational cascade.

Inledning
Den 7 februari 2019 publicerar Aftonbladet, Nordens största kvällstidning, en 
artikel om Martin Kragh, chef för Rysslands- och Eurasienprogrammet vid 
Utrikespolitiska institutet i Stockholm och forskare vid Institutet för Rysslands- 
och Eurasienstudier vid Uppsala universitet. Kragh, påstår Aftonbladet, har visat 
sig arbeta för ”en hemlig, statlig säkerhetsorganisation i Storbritannien”, och 
han borde därför utredas ”av svenska medier och säkerhetspolis” (Aftonbladet 
2019a). Argumentationen följs upp den 12 februari, där det hävdas att ”enligt 
läckta dokument som brittisk press tar på allvar, misstänks Kragh arbeta för 
främmande makt, närmare bestämt den brittiska underrättelsetjänsten”, och 



420	 Martin Kragh

vidare att han ”säljer (falsk) information om sina landsmän.” (Aftonbladet 
2019b). Den 21 februari publiceras en tredje artikel med rubriken ”Martin 
Kragh är ett demokratiskt problem”, där det görs gällande att forskaren ansva-
rade ”för ett av de största angreppen i modern tid på press- och yttrandefrihe-
ten” (Aftonbladet 2019c).

Påståendena i Aftonbladet om Martin Kragh var falska, och den 2 december 
2019 klandrades tidningen av Pressens Opinionsnämnd för att ha ”brutit mot 
god publicistisk sed” med sina anklagelser mot Kragh (Sveriges Radio 2019a). 
Däremot är det ett exempel på hur en rysk påverkansoperation får genomslag 
i en nationell miljö, i detta fall den svenska. Den ryska påverkansoperationen 
riktade sig primärt mot den brittiska regeringen och tankesmedjan Institute for 
Statecraft, som påstods ha kopplingar till den brittiska militära säkerhetstjäns-
ten. Som en del i strategin ingick att förtala och misstänkliggöra västerländska 
journalister, forskare och politiker, däribland Kragh.

Mot bakgrund av en serie händelser de senaste åren, som de ryska cyber
operationerna mot det amerikanska presidentvalet 2016 och ryskt samar-
bete med europeiska ytterhögerpartier som Nationell Samling (tidigare Front 
National), Lega (tidigare Lega Nord) och Österrikiska Frihetspartiet (FPÖ), men 
också kinesiska investeringar i samhällskritisk infrastruktur och västerländska 
teknologibolag, har frågan om påverkansoperationer från främmande makt bli-
vit alltmer uppmärksammat inom forskningen (Lee 2014; Shekhovtsov 2018). 
En påverkansoperation förstås vanligtvis (Larson et al, 2009) som en statlig 
kampanj riktad mot en målgrupps uppfattningar eller preferenser, för att däri-
genom åstadkomma en förändring i dess beteende. Detta kan uppnås genom 
exempelvis spridning, förstärkning eller förtryckande av vissa typer av infor-
mation, men också genom andra domäner. Studier har exempelvis visat hur 
cyberdomänen används av stater för att uppnå säkerhetspolitiska mål (Hansen 
& Lim 2019; Main 2018),1 och hur sociala medier används i syfte att manipu-
lera opinionen i olika länder (Alcott & Gentzkow 2017; Edmond 2013; Deibert 
2019; Howard et al 2018).

Ryska påverkansoperationer, ibland benämnda aktiva åtgärder (aktivnye 
meroprijatija) i den sovjetiska traditionen, har beskrivits i forskningen som 
kampanjer som kan inkludera allt från spridandet av desinformation och pro-
paganda till bruk av frontorganisationer (det vill säga en organisation skapad 
och kontrollerad av en annan organisation som agerar i det fördolda) och (hem-
lig eller öppen) partifinansiering. Enligt Soldatov & Borogan (2019: 151–59) har 
denna sovjetiska underrättelseverksamhet aldrig upphört, utan enbart fått nya 
beteckningar sedan sovjetsystems fall. En domän som tillkommit sedan kalla 

1	� För en diskussion om de metodologiska problemen med mätningen av cyberdomänens konflikt
intensitet, se Valeriano & Maness (2014). Dess rättsliga dimensioner av cyberkrigföring har diskuterats 
av Banks (2017).



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 421

krigets slut är cyberdomänen, och såväl västerländska myndigheter som före-
tag som Microsoft har pekat ut Rysslands militära underrättelsetjänst GRU som 
ansvarig för en rad IT-angrepp mot europeiska och amerikanska institutioner 
– såväl politiska som ekonomiska som akademiska (Bloomberg 2019). En cen-
tral aspekt i den ryska (sovjetiska) traditionen är att plantera och sprida vissa 
budskap hos en målgrupp, exempelvis i ett annat land, så att idéerna förefaller 
genuina samtidigt som dess verkliga ursprung kan döljas (Abrams 2016; Hol-
land 2016). Ryska påverkansoperationer har traditionellt därför beskrivits som 
ett spel mellan en ”operatör” (som initierar kampanjen) och en ”aktör” (som 
uppsåtligt eller i god tro ger spridning åt kampanjen) (Bittman 1985; Bittman 
1990).

En lucka i forskningen om påverkansoperationer, i synnerhet den som 
induktivt studerar stora mängder data över tid, har varit särskiljandet av rele-
vanta uppgifter (signal) från skräpdata (noise). Som en konsekvens har det 
också varit svårt att identifiera de taktiker som aktörer kan använda för att 
påverka demokratiska system. Analyser på aggregerad nivå kan också (felaktigt) 
ge intrycket av att påverkan enbart är fråga om centraliserade och statligt koor-
dinerade kampanjer, vilket utesluter förekomsten av enskilda aktörers spon-
tana beteenden. Empiriska fallstudier av specifika påverkansoperationer mot 
enskilda organisationer eller individer kan avhjälpa dessa forskningsluckor, 
men ämnet har förblivit lite studerat – en iögonfallande lucka i forskningen 
givet hur statssponsrad ”trollning”, eller doxxing, kommit att användas för 
att marginalisera, trakassera och/eller diskreditera journalister, forskare och/
eller andra grupper. Genom asymmetriska kampanjer kan stater som kollektiv 
försöka undergräva enskilda individers position och legitimitet genom direkt 
påverkan eller genom ombud (se Aro 2016; Hannan 2018; Douglas 2016; Han-
sen & Lin 2019).

En lämplig utgångspunkt för att mer på djupet analysera ett sådant sam-
spel mellan operatör och ombud är Kuran & Sunsteins (1999) idé om så kal�-
lade informationskaskader (informational cascade). Begreppet är vanligt inom 
beteendeekonomi och nätverksteori och anger hur personer, genom att fatta 
identiska eller snarlika beslut efter varandra, eller sekventiellt, skapar en sorts 
upprepnings- eller förstärkningseffekt. En utlösande faktor kan vara en hän-
delse i omgivningen, som exempelvis en miljökatastrof, korruptionsskandal 
eller, som i föreliggande fall, ”läckta” dokument. En informationskaskad är 
en självförstärkande mekanism, men uppstår inte spontant, utan är avsiktligt 
igångsatt (se Kuran & Sunstein 1999: 713). Den initieras i regel av aktörer – 
availability entrepreneurs – som medvetna om den sociala förstärkningsdy-
namiken försöker styra en viss målgrupp i en viss riktning. Påverkanseffekten 
uppnås genom att fästa människors uppmärksamhet på ett specifikt problem, 
ange tolkningsramarna för problemet och att därefter öka spridningen av en 
strategiskt vald information. Den speciella vinklingen av frågan banar väg för 



422	 Martin Kragh

en ökad synlighet i det offentliga samtalet – availability heuristics – och tillåts 
dominera diskursen i en situation där människor endast har begränsad kun-
skap om de reella sakförhållandena.2

Ifall påverkansstrategierna bedöms som framgångsrika är det en signal till 
de ansvariga operatörerna i systemet att tillvägagångssättet är effektivt. Frå-
gan om informationskaskader har en stark demokratidimension – och därmed 
också en policy-relevans – om man betänker att det kan röra sig om interna-
tionellt riktade kampanjer i syfte att vilseleda och manipulera opinioner i ett 
land med hjälp av lokala aktörer, som de facto fungerar som ombud. I förelig-
gande studie karakteriseras den ryska påverkan i fallet Institute for Statecraft 
och Martin Kragh som just ett exempel på en sådan medvetet iscensatt infor-
mationskaskad. Det faktum att informationskaskaden främjades av en etable-
rad nyhetskälla, Aftonbladet, är ett tecken på att kampanjen var framgångsrik 
(Kuran & Sunstein 1999: 736); Aftonbladet hade 2018 enligt egen uppgift 3,9 
miljoner läsare dagligen (Aftonbladet 2018).

I föreliggande studie undersöks följande fyra frågor: Hur initierades kam-
panjen mot Institute for Statecraft? Hur länkades den internationella kam-
panjen till den svenska informationsmiljön? Vilka aktörer var aktiva i spri-
dandet av informationen, i Sverige och internationellt? Hur framgångsrik 
var kampanjen – och varför? Studiens underlag utgörs av primärt engelska, 
franska, ryska och svenska tidningsartiklar publicerade under 2018 och 2019 
(ca 600) och analyserade med kvantitativa och kvalitativa tekniker. Även 
relaterade källor i sociala medier som Twitter ingår i materialet (cirka 21 
000 inlägg). Artikelns första avsnitt beskriver bakgrunden och kampanjens 
internationella dimension. Avsnitt två visar hur kampanjen fördes vidare i 
svenska medier och sociala medier, samt kartlägger de aktörer som offentligt 
deltog i kampanjen. Det sista avsnittet sammanfattar diskussionen.

2	� Litteraturen om informationskaskader är också förenlig med andra näraliggande skolbildningar inom 
socialpsykologin och nationalekonomin, som ”social power theory” (Raven 1990: 496-504), ”bandwag-
oning” (Leibenstein 1950) och Robert Cialdinis (2000, 2006) “influence model”. Richard Dawkins (1976) 
”mem”, definierad som en informationsenhet som överförs från en individ till en annan genom olika 
former av klonisk spridning (tradition, kopiering, rutin, härmning osv), är en annan näraliggande term.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 423

Bakgrund och internationell kontext: från hack-
and-leak till ryska statsmedier
Den 23 november 2018, klockan 13:08 (CET), publicerade den fransksprå-
kiga hemsidan för Rysslands internationella mediekanal Sputnik artikeln 
”Anonymous a publié les ’données d’un programme de guerre hybride du 
Royaume-Uni’”. I artikeln förklaras det hur hackerkollektivet ”Anonymous” 
tillgängliggjort dokument som uppges påvisa hur den brittiska regeringen 
genom en frontorganisation baserad i London, Institute for Statecraft, bedriver 
en hemlig och europeiskt koordinerad politisk krigföring mot Ryssland och 
ryska intressen under namnet Integrity Initiative (Sputnik France 2018). Sent på 
kvällen klockan 23:58 samma dag publicerade nyhetsbyrån RIA Novosti (2018) 
den ryskspråkiga artikeln ”ÖVERSIKT: Hackers har avslöjat Storbritanniens 
antiryska program och dess inblandning i utrikespolitiken.” När denna artikel 
publicerades hade ryska statsmedier inom loppet av en dag kunnat ge sprid-
ning åt totalt 62 artiklar på minst tre olika språk (engelska, franska och ryska) 
på temat Storbritanniens ”hybridkrig” mot Ryssland (se även RT 2018).

Dessa 62 artiklar var startskottet för en rysk mediekampanj som från 
november 2018 till februari 2019 resulterade i över 600 artiklar – där den 
absoluta merparten utgjordes av publiceringar i ryska statliga medier som 
Sputnik och RT (tidigare Russia Today) – och vars huvudsakliga måltavla var 
den brittiska regeringen i allmänhet, och tankesmedjan Institute for Statecraft 
i synnerhet. Ett centralt element var interna arbetsdokument från tankesmed-
jan som tillgängliggjorts av okända hackers – avsändaren eller avsändarna 
hade använt namnet ”Anonymous” – och publicerats i en serie inlägg på hem-
sidan www.cyberguerilla.org i en så kallad hack-and-leak-operation. De för-
sta dokument med listor som påstods beskriva Integrity Initiatives ”hemliga” 
och paneuropeiska nätverk, fördelat på flera regionala ”kluster”, publicerades 
den 5 november 2018, och delades samma dag av Twitter-kontona @NanaSil-
vergrim (med namnet ”Anonymous”, som i sin profil uppger hemsidan nana-
silvergrim.cyberguerilla.com), @lilithlela (som även detta använder namnet 
”Anonymous” och som i sin profil uppger hemsidan lilithlela.cyberguerilla.
com), och @TheAnonwhispers. Inget av dessa kontons inlägg har delats, det 
vill säga ”re-tweetats”, av något annat konto.3 Först den 12 november spreds 
informationen om Integrity Initiative av ett fjärde konto (@GlobalAffrs). Se 
Tabell 1 för ytterligare detaljer.4

3	� Se ursprungsinläggen här: https://twitter.com/NanaSilvergrim/status/1059450901746905088; https://
twitter.com/lilithlela/status/1059452911711862784; och https://twitter.com/TheAnonwhispers/
status/1059508191019589636.

4	� Se ursprungsinlägget här: https://twitter.com/GlobalAffrs/status/1061929357323583488.



424	 Martin Kragh

Tabell 1. De första sex Twitter-konton som gav spridning åt kampanjen mot 
Integrity Inititative5 

Twitter-konto Datum
Antal 
delningar

Antal 
följare* Länk till ursprungsinlägg

@NanaSilvergrim 5 nov. 2018 0 5328 /NanaSilvergrim/status/ 
1059450901746905088

@lilithlela 5 nov. 2018 0 9829 /lilithlela/status/ 
1059452911711862784

@TheAnonwhispers 5 nov. 2018 0 184 /TheAnonwhispers/
status/1059508191019589636

@Globalaffrs 12 nov. 2018 0 102 /GlobalAffrs/status/ 
1061929357323583488

@TewfikHamel 23 nov. 2018 3 58 /TewfikHamel/status/ 
1065948390826008581

@RT_russian 23 nov. 2018 45 857 000 /RT_russian/status/ 
1065968710899376129

Det har förblivit outrett exakt vem eller vilka som hackade och initialt gav 
spridning åt dokumenten, men det etablerade Anonymous-nätverket har på 
Twitter förnekat någon inblandning, och detta nätverk har inte heller några 
kända band till hemsidan www.cyberguerilla.com – en hemsida som tidigare 
använts för spridningen av falska dokument och som kopplats till ryska påver-
kansoperationer (Kragh & Åsberg 2017). Thomas Rid (2020, 353), i en studie av 
ryska desinformationskampanjer mot Ukraina sedan 2014, har kopplat såväl 
flera Anonymous-konton som hemsidan www.cyberguerilla.com till den ryska 
militära säkerhetstjänsten, närmare bestämt GRU-enheten 74455 (även känd 
som ”Fancy Bear”). De icke-etablerade Anonymous-konton som vidarebeford-
rade materialet om Integrity Initiative har också få följare (@NanaSilvergrim 
hade i maj 2019 totalt 5328 följare, @lilithlela 9829 och @TheAnonWhispers 
184), inte minst i jämförelse med det erkända och officiella Anonymous-kontot 
@YourAnonNews som har cirka 1,55 miljoner följare. Det var först när det sjätte 
Twitter-kontot gav spridning åt kampanjen den 23 november, den rysksprå-
kiga upplagan av RT (@RT_russian) med 857 000 följare, som informationen 
blev viral.6

Det generiska namnet Anonymous – med dess karaktäristiska ansiktsmask 
som logotyp – har därvid använts i andra sammanhang som kopplats till ryskt 
ursprung. Ett exempel är den tyskspråkiga hemsidan anonymousnews.ru, pro-
filerad med ett öppet antisemitiskt, islamofobiskt och pro-Kremlskt innehåll 
(Gensing 2017), och som även etablerat sig på den ryska plattformen VKon-
takte sedan den stängdes av från Facebook (Shekhovtsov 2017). Mannen bakom 
hemsidan som på Facebook tidigare gick under namnet Anonymous.Kollektiv, 
är en tysk högerextremist som tyska myndigheter misstänker flydde till Ungern 

6	� Se ursprungsinlägget här: https://twitter.com/RT_russian/status/1065968710899376129.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 425

eller möjligen Krim sedan han efterlysts av polisen för illegal vapenhandel.7 Det 
var exempelvis via denna Facebooksida som en video föreställande en grupp 
arabiska män som erkänner våldtäkten av en rysktysk 13-årig flicka, i media 
benämnd ”Lisa F”, cirkulerade i ryska statsmedier våren 2016 (se Pervyj Kanal 
2016); en händelse som bidrog till en officiell markering från Rysslands reger-
ing som anklagade tysk polis för att förneka invandringsrelaterad brottslighet 
på ett sätt som skadade den ryska diasporan.8 Det skulle senare visa sig att såväl 
våldtäktshistorien som videon var falska, och att hackernätverket Anonymous 
inte hade något med affären att göra (Meduza 2016; Süddeutsche Zeitung 2018).

En oberoende rysk mediegranskning har kopplat flera falska Facebook-
grupper till Internet Research Agency i Sankt Petersburg (RBK 2017), samma 
organisation som av amerikanska myndigheter åtalats för att ha sökt påverka 
det amerikanska presidentvalet 2016 (US Department of Justice 2019). Twitter-
kontot ”Anonymous Poland”, som uppträder som en polsk gren av hacker-
nätverket och har kopplats till den ryska militära underrättelsetjänsten, GRU, 
var ett av de falska konton som tillsammans med ”DCLeaks” och ”Guccifer 
2.0” valåret 2016 gav spridning åt presidentkandidaten Hillary Clintons hack-
ade epost (New York Times 2017). Det är delvis samma grupp som uppträtt 
under pseudonymen ”Fancy Bear”, och som 2018 bland annat kopplades till 
cyberattacken mot det svenska riksidrottsförbundet och den internationella 
antidopingorganisationen WADA (Reuters 2018; WADA 2016). Ryska RT har 
också använt sig av Anonymous-kollektivets logotyp i sin egen marknadsfö-
ring.9 Vare sig de ryska statsmediernas rapportering om Integrity Initiative, eller 
de svenska aktörer som gav spridning åt kampanjen (se nedan), har emeller-
tid gett uttryck för några källkritiska synpunkter på användningen av vad som 
kan misstänkas vara material från en rysk underrättelseoperation (vilket i fallet 
ryska statsmedier inte nödvändigtvis är ägnat att förvåna).

Kampanjens internationella dimension
Den Londonbaserade tankesmedjan Institute for Statecraft grundades 
2009, och fokuserar i sin verksamhet på frågor om statlig styrning (gover-
nance) och mänskliga rättigheter. Ett av tankesmedjans projekt, Integrity 
Initiative, syftar till att belysa och motverka rysk desinformation och ryska 

7	� Historien om mannen bakom anonymousnews.ru har förblivit lite rapporterad utanför tyskspråkiga 
medier. Se Welt (2016); Focus (2016); DW (2016).

8	� I Tyskland kom det så kallade ”Lisa F”-fallet att under våren 2016 föranleda mindre protester mot tyska 
myndigheter, som anklagades för att skyla över invandringsrelaterad brottslighet. Att det påstådda 
offret hade ryskt påbrå lyftes av demonstranterna fram som en förklaring till de tyska myndigheter-
nas agerande. Den tyska regeringen misstänkte att det ryska intresset i frågan var ett försök att utöva 
politiska påtryckningar mot Tyskland, genom att skapa politisk polarisering i den ryska diasporan med 
hjälp av en fabricerad händelse. Se Reuters (2016) och BBC (2016).

9	� Skärmdumpar i författarens ägo.



426	 Martin Kragh

påverkansoperationer i Europa. Majoriteten av projektets finansiering har kom-
mit från brittiska utrikesdepartementet, men tankesmedjan har även fått finan-
siellt stöd från Nato, Facebook och brittiska försvarsmakten, det senare avse-
ende ett projekt att främja bilden av den brittiska militären hos ungdomar i 
landets olika utanförskapsområden.10 Ryska statsmedier som RT och Sputnik 
kom att förmedla en annan bild, där de centrala budskapen var att projektet 
Integrity Initiative är en del av den brittiska säkerhetstjänstens paneuropeiska 
nätverk för att påverka den politiska utvecklingen i olika länder, samt framför 
allt att främja en antirysk politik på EU-nivå; men även en rad andra likartade 
påståenden har framförts (Sputnik 2018a; Sputnik 2018b).

Andra påståenden i artiklarna från enbart 23 november – kampanjens start-
datum – var att Integrity Initiative finansierar den kände Kreml-kritikern Bill 
Browder, VD för investmentbolaget Hermitage Capital, samt den ryske oppo-
sitionsledaren Aleksej Navalnyj – men utan att det presenterades några fakta, 
länkar eller citat för att styrka påståendena (Sputnik/Urdupoint 2018a). Ryska 
medier citerade ordföranden i det ryska federationsrådets utrikespolitiska 
utskott, Konstantin Kosatjev, som konstaterade att informationen skulle utre-
das av ryska myndigheter. ”Denna information förtjänar otvivelaktigt mycket 
nära uppmärksamhet och en mycket noggrann utredning… Jag betraktar det 
som av fundamental vikt att nu fokusera på att samla ihop bevisen, men inte 
på hastiga grunder, oavsett hur lockande det skulle kunna vara” (Ria Novosti 
2018a). Andrej Lugovoj, en rysk dumaledamot och tidigare rysk underrättelse-
officer som av brittiska utredare pekats ut som ansvarig för att med radioak-
tivt gift ha genomfört mordet på den avhoppade ryska underrättelseofficeren 
Alexander Litvinenko i London 2006, kommenterade att britternas informa-
tionskrigföring var ett led i diskrediteringen av Ryssland i västerländska medier 
(Vesti 2018).11 Avslöjandet om Integrity Initiative användes också som ett argu-
ment för att Ryssland ska vidta motåtgärder: ”Vi borde överväga att skapa en 
specialenhet som kan arbeta med att möta cyberattacker nu när västvärlden 
använder en ny nivå av teknologi mot vårt land, medan de beskyller oss för 
attackerna,” kommenterade Juri Sjvytkin, vice chef för dumans försvarskom-
mitté (Sputnik/Urdupoint 2018b).

Kampanjen mot Integrity Initiative bör betraktas i sitt säkerhetspolitiska 
sammanhang. Ryska statliga medier bedöms som politiskt styrda, och enligt 
landets officiella säkerhetsdoktrin utgör kontroll över såväl den inhemska som 
den internationella informationsdomänen ett säkerhetspolitiskt viktigt mål. 
Enligt Tolz & Teper (2018) har medierna en central roll i auktoritära styren 

10	� Se The Guardian (2018), och den brittiska regeringens svar på skriftlig fråga i parlamentet: https://
www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/
Commons/2018-12-10/200608/.

11	� Lugovoj var en av de ledamöter som i januari 2019 i Duman lade fram ett lagförslag om en statlig 
inskränkning av internet i Ryssland. Se Moscow Times (2019).



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 427

som det ryska: de statliga mediekanalerna är politiskt kontrollerade och följer 
generella riktlinjer från Kremladministrationen. De ryska statsmedierna måste 
främja regimens legitimitet och popularitet och de statliga mediekanalernas 
kommunikation kan därför också antas förmedla vad som är regimens pri-
mära politiska världsbild och ideologiska inriktning (se även Gehlbach, 2010). 
Rysslands internationella medieplattformar, som RT och Sputnik, har som utta-
lat mål att främja ryska intressen inom utrikespolitiken (Oates 2017; Lupion 
2018). Ryska statsmedier har också kopplats till bruket av falska konton i soci-
ala medier. I januari 2018 stängde Facebook ned 289 sidor och 75 konton ska-
pade av Sputnik, som ville få dem att framstå som autentiska och självständiga 
(Financial Times 2018). Det är sålunda ett rimligt antagande att kampanjen 
mot Integrity Initiative haft politiska motiv, och att påståenden som framförs i 
ryska statsmedier därför bör hanteras med källkritisk varsamhet.

Att de 62 artiklarna om Integrity Initiative publicerades inom loppet av 
en dag och på olika europeiska språk tyder på en väl förberedd kampanj. Det 
dominerande budskapet, att Integrity Initiative är en frontorganisation för den 
brittiska säkerhetstjänsten syftandes till att främja en antirysk agenda, skulle 
därvid förbli ett dominerande inslag fram till det att kampanjen avtog i inten-
sitet i februari 2019. Enligt Sputnik och RT avslöjade de ”läckta dokumenten” 
en rad uppgifter, som att Integrity Initiative låg bakom en plan på att minera 
området runt Sevastopol i mars 2014, för att hindra Krims ”återförenande” med 
Ryssland (Sputnik 2018c); att det inte kunde uteslutas att Integrity Initiative 
var inblandat i mordförsöket på den avhoppade GRU-officeren Sergej Skri-
pal i Salisbury våren 2018 (mot bakgrund av ”de obefintliga bevisen på rysk 
inblandning”[sic]) (Sputnik 2019); att Integrity Initiative ska ”förmå muslimer 
att älska Nato”, främja hydraulisk spräckning av naturgas, och förbereda Stor-
britannien för ett kärnvapenkrig med Ryssland (RT 2019a); samt att Integrity 
Initiative är en del av den brittiska regeringens hybridkrigföring mot Ryssland, 
dirigerat av säkerhetstjänsten MI5 (Sputnik 2018d).

Med analysprogrammet Factiva är det möjligt att skapa samlad statistik för 
det totala nyhetsflödet riktat mot Integrity Initiative. Figur 1 visar hur kampan-
jen växte under hösten 2018 för att kulminera i januari 2019 och sedan slutli-
gen klinga av i februari 2019. Totalt publicerades 213 artiklar i november, följt 
av 188 artiklar i december, 199 artiklar i januari, och 27 i februari – samman-
lagt 627 artiklar. Om man för denna tidsperiod exkluderar nyhetskällor som 
publicerat färre än fyra artiklar i ämnet samt irrelevanta artiklar, återstår 528 
artiklar publicerade i 22 nyhetskällor.12 Av dessa utgjorde 472 artiklar (89,3 %) 
publiceringar i sammanlagt 17 olika ryska statliga medier. Störst var Sputnik 

12	� Vi har uteslutit en rad afrikanska nyhetsmedier som under samma tidsperiod skrev om Ghanas antikor-
ruptionsprogram med samma namn, “Integrity Initiative”. Flera ryska medier har också uteslutits, 
som azeriska, kinesiska och polska Sputnik, eftersom mängden artiklar i ämnet understeg fyra i dessa 
medier.



428	 Martin Kragh

International (engelskspråkig) som publicerade totalt 180 artiklar, följt av rysk-
språkiga RIA Novosti (134 artiklar), tyska Sputnik (32 artiklar), ITAR-TASS (18 
artiklar), Vesti (17 artiklar), och franska Sputnik (14 artiklar). BBC publicerade 
20 artiklar, men av dessa förekommer 18 stycken i BBC:s så kallade ”Monitoring 
of Former Soviet Union” som dokumenterar ryska mediers rapportering om 
Storbritannien (se Tabell 1 för en översikt). En del av de artiklar som produce-
rats av Sputnik International förekommer därtill enbart i syndikerade medier, 
som pakistanska Urdupoint. Det är ett källkritiskt problem att artiklar, publice-
rade av RT i Factivas sökfunktion och särredovisade som ”web news” (definierat 
av Factiva som nyhetsartiklar publicerade på hemsidor) och inte ”publications” 
(artiklar som av Factiva hänförs till en etablerad nyhetskälla), inte framgår i 
statistiken. Det är oklart på vilka grunder Factiva inte kategoriserar RT som en 
ordinarie nyhetskälla, och på vilket sätt exempelvis hemsidan Sputnik särskil-
jer sig från RT. Inkluderas även RT i statistiken ökar dock den totala mängden 
artiklar publicerade av ryska statsmedier ytterligare (utöver de 472 artiklar, som 
redan nämnts), vilket innebär att de ryska mediernas andel av totalen blir ännu 
högre än de 89,3 % av det totala mediaflödet.13

Figur 1. Omnämnanden av Integrity Initiative i internationell media, oktober 
2018-februari 201914

250

200

150

100

50

0
Oktober November December Januari Februari

13	� En problematik med RT är att hemsidan av okänd anledning raderar delar av sitt publicerade material 
efter en viss tidsperiod.Detta material raderas då också från webarkiven.

14	� Källa: Factiva, författarens egna beräkningar.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 429

Tabell 2. Nyhetskällor som gav spridning åt artiklar om Integrity Initiative, november 
2018-februari 201915 

Publikation Ursprung Antal artiklar Varav ryska artiklar

Sputnik News Rysk 	 180

RIA Novosti Rysk 	 134

Sputnik (Tyskland) Rysk 	 32

BBC Brittisk 	 2	(20)*

ITAR TASS Rysk 	 18

Vesti Rysk 	 17

Sputnik (Frankrike) Rysk 	 14

CIS and Baltic Countries News Rysk 	 13

The Times Brittisk 	 13

RBC Rysk 	 11

Sunday Mail Brittisk 	 10

REGNUM News Agency Rysk 	 9

Rossijskaja Gazeta Rysk 	 9

Daily Record Brittisk 	 8

TV First Channel Rysk 	 7

Rosbalt News Agency Rysk 	 5

Sputnik (Kina, förenklad) Rysk 	 5

Sputnik (Kina, traditionell) Rysk 	 5

ANSA Italiensk 	 5

TV TVC Rysk 	 5

AIF Online Rysk 	 4

Day.az Rysk 	 4

Totalt 	 528 472 (89,3 %)

En kvantitativ analys av Twitter-aktiviteter för tidsperioden 1 november 2018 
till 30 mars 2019, genomförd med en scraper och Twitter API, indikerar i likhet 
med analysen av medieflödet att det är fråga om en kampanj som kraftigt växer 
för att sedan snabbt avta. Analysen gjordes i två steg. Först valdes data från 
åtta engelskspråkiga medier (BBC World, The Independent, The Daily Mail, RIA 
Novosti, RT, Sputnik, The Sun, och The Telegraph). Bland dessa är det enbart 
RT (23 gånger) och Sputnik (24 gånger) som i Twitter-inlägg under den valda 
tidsperioden nämner Integrity Initiative. I analysens andra steg nedladdades 
samtliga Twitter-inlägg som nämner Integrity Initiative (inlägg som antingen 
nämner Integrity Initiative eller #IntegrityInitiative).

15	� Källa: Factiva, författarens egna beräkningar. Notera att 18 av 20 artiklar i BBC i själva verket är engelsk-
språkiga referat av ryska mediers rapportering om Storbritannien.



430	 Martin Kragh

Resultaten från frekvensanalysen är följande. Från det första inlägget den 
5 november till det sista den 28 februari publicerades totalt 21 059 inlägg på 
Twitter om Integrity Initiative, med några tydliga toppar i början av decem-
ber och januari. Dessa toppar sammanfaller med publiceringarna av nya doku-
ment på hemsidan www.cyberguerilla.com, vilket skedde 5 november (del 1), 
29 november (del 2) och 13 december 2018 (del 3). Den högsta toppen från den 
5 januari 2019, med 815 inlägg, sammanfaller med att ”del 4” av de hackade 
dokumenten hade publicerats dagen före.16 Med samma metod är det möjligt 
att analysera förekomsten av nyckelord på Twitter, där de mest frekvent före-
kommande orden i kombination med inlägg om Integrity Initiative var ”propa-
ganda”, ”British”, ”war”, ”Russia”, ”anti-Russian”, ”RT.com”, ”disinformation”, 
”Corbyn”, och ”covert” – en inramning som också speglar innehållet i de ryska 
statsmediernas rapportering.17

Figur 2. Omnämnanden av Integrity Initiative på Twitter, 1 november 2018–30 mars 
201918

800

600

400

200

0

2018-11-05

2018-11-12

2018-11-19

2018-11-26

2018-12-03

2018-12-10

2018-12-17

2018-12-24

2018-12-31

2019-01-07

2019-01-14

2019-01-21

2019-01-28

2019-02-04

2019-02-11

2019-02-18

2019-02-25

2019-03-04

2019-03-11

2019-03-18

2019-03-25

2019-04-01

16	� Se https://www.cyberguerrilla.org/blog/operation-integrity-initiative-british-informational-war-
against-all-part-2/; https://www.cyberguerrilla.org/blog/operation-integrity-initiative-british-infor-
mational-war-against-all-part-3/; och https://www.cyberguerrilla.org/blog/operation-integrity-initia-
tive-british-informational-war-against-all-part-4/. En del av de ursprungliga länkarna har nu upphört 
att fungera.

17	� I denna uppställning har vi exkluderat ord och text som ”https”, ”news”, ”media” och ”12”, som också 
förekommer i liknande utsträckning som orden i brödtexten ovan.

18	� Källa: Författarens egna beräkningar; för metod se brödtext.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 431

Integrity Initiatives ”hemliga nätverk”
Ett centralt element i de ryska statsmediernas rapportering om Integrity 
Initiative var påståendet att projektet administrerade ett ”hemligt” nätverk 
av paneuropeiska så kallade kluster (se RT 2018b; RT 2019b; RIA Novosti 
2019a; RIA Novosti 2019b). Dessa ”kluster”, menade ryska statsmedier, 
hade avslöjats i de dokument som hackades av ”Anonymous” och läckts till 
www.cyberguerilla.com. Det fanns bland dessa dokument olika listor på 
kluster, och alla listor innehöll i sin tur olika namn. Det var namnen på dessa 
listor som kom att utgöra bevisen på hur Storbritanniens regering använder sig 
av hemliga frontorganisationer i syfte att främja en antirysk politik. På listorna 
förekommer namn på forskare, journalister, diplomater och andra experter, 
som på olika sätt arbetar eller har arbetat med frågor som relaterar till Ryssland 
och/eller Östeuropa. Listorna, som var en del av Institute for Statecrafts interna 
arbetsdokument, innehåller namn och epost-adresser.

De ger emellertid ingen information om anställning, samarbete eller even-
tuell finansiering. Det går från de hackade dokumenten som sådana inte att 
bevisa att det råder någon som helst koppling mellan de listade personerna 
och Institute for Statecraft, och inte heller mellan institutet och den brittiska 
militären – denna tolkning hittades på av de hackers som använde namnet 
Anonymous samt ryska statsmedier i syfte att etablera en specifik uppfattning 
om dokumentens betydelse. I den mediala diskussion som följde har det fram-
kommit att vissa personer som förekom på ”klusterlistorna” haft med institu-
tet att göra, i egenskap av exempelvis föreläsare eller rapportförfattare, medan 
andra varit ovetandes om dess existens (en tredje kategori av personer hade 
kontaktats av institutet men avböjt samverkan). Institute for Statecraft mottog 
viss kritik i brittiska medier och i den brittiska inrikespolitiska debatten, men 
detta gällde frågan hur institutet på sitt officiella Twitter-konto hade formulerat 
sig om brittisk inrikespolitik (Daily Record 2019). En annan kritik gjorde gäl-
lande att institutet på sin hemsida inte varit tillräckligt transparent avseende 
sina finansieringskällor och faktiska samarbeten, även om dessa inte heller var 
hemliga (Ball 2019; The Guardian 2019; Galeotti 2018).19

Kampanjens svenska dimension
Ledare för Integrity Initiatives ”nordiska kluster” uppgavs i ett av de läckta 
dokumenten vara Martin Kragh, vid tidpunkten chef för Rysslands- och 
Eurasienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet och forskare vid 
Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier vid Uppsala universitet. Det 
finns inga belägg för att Kragh arbetat för Institute for Statecrafts Integrity 

19	� Se även kritiken mot Institute for Statecrafts verksamhet från Aric Toler, analytiker på Bellingcat, på 
Twitter den 23 november 2018. https://twitter.com/AricToler/status/1066004287271198720.



432	 Martin Kragh

Initiative-projekt.20 Andra personer nämnda i samma dokument som Kragh, 
som forskaren Tor Bukkvoll vid Försvarets forskningsinstitut (Forsvarets forsk-
ningsinstitut, FFI) i Norge, noterade även de att de aldrig haft med den brit-
tiska tankesmedjan att göra (ABC Nyheter 2019). Bland de hackade dokumen-
ten finns det även minst fyra motstridiga versioner av dokument som berör 
Sverige, vilket bekräftar att det rör sig om arbetsdokument. Utöver dokumentet 
om ett ”nordiskt kluster” förekommer även följande tre dokument med bäring 
på Sverige: det första av dem talar om ett ”svenskt kluster” som uppges vara 
”oetablerat” (”not yet established”), och detta innehåller inte Kraghs namn. 
Därtill talar ett tredje dokument om att Integrity Initiative identifierat en icke 
namngiven svensk individ, möjligtvis anställd på Totalförsvarets forskningsin-
stitut (FOI), som en tänkbar samarbetsperson. Ett fjärde dokument namnger 
tre forskare på Försvarshögskolan samt en sedan 2017 avliden politiker som 
projektets svenska kontaktpersoner.21

Nedan analyseras hur påverkansoperationen mot Integrity Initiative fördes 
vidare i svenska medier oaktat de ”läckta” dokumentens obefintliga bevisvärde. 
Av särskilt intresse är att kartlägga de aktörer som bidrog till informationskas-
kaden fram till dess att den plockades upp av Aftonbladet. För att isolera rele-
vanta förklaringsvariabler används begreppet argumentationsmönster (argu-
mentative pattern), som i litteraturen förstås som en särskild uppsättning av 
påståenden som sammantagna skapar en specifik struktur av retoriska ele-
ment, allt i syfte att främja en specifik uppfattning eller åsikt (van Eemeren 
2016: 15). Av intresse är texter som innehåller vissa unika och återkommande 
retoriska element, närmare bestämt sådana som a) explicit kopplar Kragh till 
Integrity Initiative, och b) baserat på denna koppling, hävdar en direkt eller 
indirekt förbindelse mellan Kragh och den brittiska staten och/eller militära 
säkerhetstjänsten. Eftersom argumentationsmönstret som innehåller både a) 
och b) är unika för de ryska statliga medierna är det möjligt att kronologiskt 
illustrera hur argumentationsmönstret spreds i den lokala svenska miljön, vilka 
de centrala aktörerna i denna process var, och vilka eventuella länkar som kan 
finnas mellan de olika aktörerna.22

De första som kopplade Kragh till Integrity Initiative var kretsen kring Swe-
dish Doctors for Human Rights (SWEDHR), en grupp politiska aktivister med 
en bakgrund inom yttervänstern som uppmärksammats internationellt för sitt 

20	� Se även kommentar på Martin Kraghs Twitter-konto, 28 januari 2019. https://twitter.com/MartinKragh1/
status/1089974706005032962.

21	� Dokument och screenshots i författarens ägo. En del tidigare länkar till dokument från Integrity 
Initiative har upphört att fungera, men de återges på andrahandskällor som South Front (2018), en hem-
sida som kopplats till rysk propaganda (Aro 2016). Se även filnedladdningshemsidan https://www.pdf-
archive.com/2018/11/02/clusterroundupjul18/clusterroundupjul18.pdf och https://www.pdf-archive.
com/2018/11/02/xcountry/xcountry.pdf.

22	� Metoden har vissa likheter med process tracing-metod (Mahoney 2015; Crasnow 2017; Bennett and 
Checkel 2014).



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 433

försvar av Syriens ledare Bashar al-Assad (Dagens Nyheter 2017). Deras rapporter, 
som återkommande friskrivit den syriska regimen ansvar från bruket av kemiska 
stridsmedel mot sina motståndare, har citerats regelbundet i ryska statsmedier 
men också av ryska och syriska diplomater i FN:s säkerhetsråd (se Sputnik 2017). 
Medlemmarna i SWEDHR har ingen dokumenterad kompetens om kemiska 
stridsmedel, och deras slutsatser motsägs av FN:s och OPCW:s egna utredningar 
(Coda Story 2017). Den 27 november 2018 uppträdde en av deras galjonsfigurer, 
Marcello Ferrada de Noli, i en intervju med Sputnik som handlade om hur Nor-
den till synes visat sig vara en integrerad del av den brittiska underrättelseverk-
samheten (Sputnik/Urdupoint 2018a; The Indicter 2018). Andra medlemmar i 
SWEDHR kom senare att ge spridning åt ytterligare inlägg om Kragh, främst via 
sina olika hemsidor och sociala medier (se Oksanen 2019), och i maj 2019 häv-
dade Ferrada de Noli för den ryska tidningen Izvestija att Kragh är inblandad i ett 
hemligt brittiskt globalt system för ”tortyr och avrättningar” (The Indicter 2019).

En liknande internationell grupp bestående av akademiker och frilansjour-
nalister, Working Group on Syria, Propaganda and Media (SPM), har i brit-
tiska medier främst uppmärksammats för enskilda medlemmars stöd för al-
Assad och den ryska militärkampanjen i Syrien (The Times 2018; BBC 2018; 
The Guardian 2017). En av SPM:s medlemmar, en professor vid Sidneys univer-
sitet, avstängdes i december 2018 för ”serious misconduct” efter att han delat 
en manipulerad bild av Israels flagga (en svastika hade lagts ovanpå bilden) 
till sina studenter (Sydney Morning Herald 2018). SPM har också publicerat 
en längre analys av Integrity Initiative, som de kopplar till en antirysk agenda 
med starka band till den brittiska militären.23 SPM:s svenska medlem, forska-
ren Greg Simons vid Uppsala universitet, gav 2018 och 2019 spridning i sociala 
medier åt material som sammanlänkade kollegan Kragh med Integrity Initia-
tive.24 Simons forskning är inriktad mot propaganda och offentlig diplomati, 
men han har också återkommande deltagit som expertkommentator i rysk, 
turkisk och iransk statsmedia, där han bland annat avfärdat de brittiska myn-
digheternas förklaring till mordförsöket på den före detta ryske underrättelse-
officeraren Sergej Skripal våren 2018 som ett ”bisarrt” fall av antirysk propa-
ganda (Press-TV 2018, Sputnik 2017; se även Oksanen 2018: 103-104).

Den 13 december 2018 kom SPM:s påståenden om Integrity Initiative att 
refereras av två anställda vid Umeå universitet, Jesper Enbom och Erik Linde-
nius, i en till universitetet knuten podcast vid namn Mediespanarna.25 Enligt 

23	� Artikeln är ett levande dokument som uppdaterats i omgångar, se http://syriapropagandamedia.org/
working-papers/briefing-note-on-the-integrity-initiative.

24	� Greg Simons på Twitter, 28 november 2018, https://twitter.com/GregSimons12/status/ 
1068022707546177536; och 7 februari 2019, https://twitter.com/GregSimons12/
status/1093465818195726336.

25	� Se https://www.blogg.umu.se/mediespanarna/2018/12/13/360-trollkvarnen/. Enbom och Lindenius har 
även refererat en artikel i Daily Record (2018), som citerar en av medlemmarna i SPM.



434	 Martin Kragh

Enbom och Lindenius var Integrity Initiative en del av britternas ”lågintensiva 
krig mot Ryssland” och en hemlig organisation, en ”trollkvarn”, som ägnar sig 
åt ”desinformation mot inhemsk opposition.” Integrity Initiative var vidare ett 
exempel på ett ”nätverk av personer som gynnar varandra”, som bland annat 
samarbetar med ”högerextrema aktörer” i Ukraina, och som därför ”borde 
granskas” (några belägg för eller exempel på dessa påståenden presenteras ej 
av Enbom och Lindenius). Podcasten Mediesparnarna nämner inte Kragh vid 
namn, även om det är enkelt att identifiera vem som åsyftas när den hänvisar 
till Integrity Initiatives ”nordiska kluster” och samtidigt refererar till Kraghs 
tidigare forskning.

Den 19 december 2018 publicerade trotskistiska Socialistiska Partiets organ, 
Internationalen, artikeln ”Brittisk trollkvarn med svensk anknytning”, som 
med bild och namn kopplar Martin Kragh till den ”brittiska militära underrät-
telsetjänsten” (Internationalen 2018). Internationalen förnyade sina anklagel-
ser i en ny artikel på samma tema den 18 januari 2019 (Internationalen 2019). 
Denna refererade i sin tur till ett debattinlägg i tidningen Dagens Arena (2019), 
som anklagade Kragh för att vara del av en ”anonym grupp” som genom en 
”McCarthykampanj” vill tysta den svenska miljö- och fredsrörelsen. Artikeln, 
som undertecknades av bland andra Per Gahrton, tidigare ledare för Miljö-
partiet, presenterade inga belägg för sina påståenden.26 Det är noterbart att en 
annan medförfattare, Tord Björk, sommaren 2014 försvarade projektet Novoros-
sija – den historiska term som vid tidpunkten användes av ryska nationalister 
som propagerade för en rysk annektering av östra och sydöstra Ukraina –, och 
att han under samma period deltog i en uppmärksammad Moskvastyrd Jalta-
konferens på ockuperade Krim, som uttryckligen tog ställning för Novorossija 
och Krimannekteringen (Echo Moskvy 2014).27

Artiklar med liknande innehåll spreds parallellt av aktörer med en bak-
grund inom den populistiska högern eller ytterhögern. En sådan artikel publi-
cerades den 22 december 2018 på debattplats i tidningen Skånska Dagbladet 
(2018), där en affärsman med bakgrund inom sverigedemokraternas numera 

26	� På Facebook anklagades Martin Kragh av Per Gahrton för att vara ett ”verktyg för de krafter som påstår 
att Ryssland planerar militärt anfall på Sverige” (19 mars 2019), och vidare att Kragh motiveras i sitt 
arbete av att gynna det ”militärindustriella komplexet” (8 april 2019). Gahrton har inte presenterat några 
belägg för sina påståenden.

27	� I ett inlägg på diskussionsforumet LabourNetAustria som senare togs bort på författaren Tord Björks 
uppmaning skrev han (citerat utan språkliga korrigeringar): ”According to well informed journalist 
Per Leander who visited Ukraine together with Alexey Sachnin and have done excellent work in Main 
stream media critizing the Kiev government has three members on Borotba been kidnapped by Vostok 
Battalion risking to be exchanged with prisoners taken by the Kiev government. … Furthermore it is to 
be acknowledged as an act directed against the Yalta declaration and the Yalta meeting, Sachnin was 
present in Yalta at the meeting. I would like to have very fast response from our Russian friends on this… 
I will if I do not get any reaction soon make an international appeal to all movements in the social forum 
modem, end if I do not get response quickly although I know this would be a great negative effect on the 
international trust for Novorossija.” Se Björk (2014).



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 435

uteslutna ungdomsförbund SDU anklagade Kragh för att via ”brittiska UD” för-
söka ”påverka svensk politik via en anonym frontorganisation!” Artikelförfat-
taren var vid publiceringen VD för ett ryskägt bolag som framgångsrikt vunnit 
stora upphandlingar i Ryssland, och vars styrelseordförande kort inför den brit-
tiska Brexit-omröstningen 2016 donerat 400 000 pund till det konservativa Tory-
partiet – en donation som 2016 ifrågasattes av flera brittiska parlamentsledamö-
ter som säkerhetspolitiskt problematisk (The Guardian 2016). Inte heller i denna 
artikel presenterades några belägg för de påståenden som framfördes om Inte-
grity Initiative, och inte heller framgick någonstans artikelförfattarens bakgrund.

Den 21 januari 2019 plockades kampanjen upp av en nättidning grundad av 
Kent Ekeroth, tidigare riksdagsledamot för Sverigedemokraterna. Artikeln, som 
gjorde gällande att Martin Kragh var en del av brittisk organisation som genom-
för ”koordinerade operationer och kampanjer i EU-länder… för att avsätta icke 
önskvärda politiker och tjänstemän genom smutskastning i media”, var förfat-
tad av en skribent som uppträder under pseudonymen Egor Putilov (Samnytt 
2019a). Den 22 februari 2019 skärptes tonläget, när Putilov (Samnytt 2019b) 
i en ny artikel gjorde gällande att det i en situation där eliten ”vill omstörta 
demokratin” inte är någon slump att ”utländska spioner som Kragh tillåts 
stämpla granskande journalister och opinionsbildare som främmande makts 
agenter.” Tvärtom, hävdade artikeln, var det i själva verket rimligt att etikettera 
Kragh som ”fascist” eftersom han utgör ett hot mot demokratin. Några belägg 
för att Kragh ägnat sig åt den typ av verksamhet som påstods i artiklarna har 
Putilov inte presenterat.28

Kampanjen i den lokala svenska miljön hade även en rysk medial dimension. 
Den 5 februari 2019 publicerades i Novaja Gazeta (2019) en artikel av Johannes 
Wahlström och Aleksej Sachnin, som pekade ut Kragh som ett av den ”engelska 
utrikespolitikens hemliga instrument”, och som en ”person, som har… hemliga 
kontakter med en organisation finansierad av främmande makt, och bedriver 
propagandaarbete i sitt eget… land.” Syftet med Kraghs arbete, förklarade arti-
keln, var att genom ”mccarthyism” påverka Sveriges säkerhetspolitiska debatt 
och tysta Nato-kritiska röster. Wahlström och Sachnin har båda bakgrund som 
skribenter för Aftonbladets kultursida, men de har även frilansat för ryska TV-
kanalen RT. Wahlström har varit svensk Wikileaks-representant, ett uppdrag 
han fick via sin far, Israel Shamir, tidigare rysk Wikileaks-representant med en 

28	� Personen bakom pseudonymen Putilov kräver viss förklaring då han under sin tid i Sverige har haft 
några olika identiteter. När han första gången anlände till Sverige, 2003, sökte han enligt tidningen 
Arbetaren asyl under namnet Yuri Popov. År 2007 hade hans asylönskan avslagits av Migrationsverket, 
men under ny identitet och med ett pass som angav en ålder som var fyra år äldre beviljades han svenskt 
uppehållstillstånd på andra grunder än asyl. I folkbokföringen har han sedan dess haft tre olika namn, 
Alexander Yarovenko, Alexander Fridback och Martin Dahlin, och under denna tid ändrades också hans 
födelseort i Ryssland från Rybinsk nära Jaroslavl till Luxemburg, Dagestan (Arbetaren 2018a; Arbetaren 
2018b; Dagens Nyheter 2018). Se även Sveriges Radio 2016; The Economist 2017; Sveriges Radio 2019b.



436	 Martin Kragh

bakgrund inom den ryska fascistmiljön kring tidskriften Zavtra och fascist
ideologen Alexander Dugin (New York Times 2016).

På Facebook har Shamir återkommande interagerat med Aftonbladet-med-
arbetarna Wahlström och Sachnin (Ljunggren 2017), och han kommenterade 
deras artikel i Novaja Gazeta med orden ”att vi lever i en neo-darwinistisk 
värld där vissa överlever, [och] andra dör. I kriget om Ryssland kan det inte 
finnas utrymme för kompromisser… Martin Kragh är den största fienden till 
Ryssland i norra Europa, efter Carl Bildt. Kom ihåg detta namn. Efter denna 
publicering kommer de att göra honom persona non grata i Ryssland.” Inlägget 
”lajkades” av såväl Wahlström som Sachnin, som också lämnade en uppmunt-
rande kommentar i inläggets kommentarsfält (Expressen 2019). Den 15 februari 
2019 har den ryska hemsidan ”Colonel Cassad” (Livejounal2019), en av Ryss-
lands mest välbesökta hemsidor med starka band till den ryska högerextrema 
och antiukrainska rörelsen, publicerat ett inlägg som försvarade Sachnin och 
Wahlströms artikel i Novaja Gazeta, och förnyade anklagelsen att Kragh var 
en del av en Nato-ledd rörelse för att underminera yttrandefriheten i Sverige.29

Två dagar efter artikeln i Novaja Gazeta, den 7 februari 2019, uppträdde 
argumentationsmönstret kring Integrity Initiative för första gången på en eta-
blerad svensk nyhetsplats – närmare bestämt Nordens största kvällstidning 
Aftonbladet. Enligt Aftonbladets dåvarande kulturchef, Åsa Linderborg, var det 
i princip klarlagt att Kragh hör till kategorin ”politiska fiender” som ”springer 
utländska staters ärenden.” Vidare att han arbetar för ”en hemlig, statlig säker-
hetsorganisation i Storbritannien”, en organisation som utgör ”basen för ett 
internationellt nätverk som ska sätta dit folk som sprider ’rysk propaganda.’” 
Kragh, fortsatte artikeln, som ”under förment vetenskaplig dräkt bland annat 
brännmärk [sic] den Nato-kritiska fredsrörelsen”, borde i själva verket utredas 
”av svenska medier och säkerhetspolis” (Aftonbladet 2019a).

Argumentationsmönstret återkom den 12 februari 2019 i en andra artikel, där 
det hävdades att ”enligt läckta dokument som brittisk press tar på allvar, miss-
tänks Martin Kragh arbeta för främmande makt, närmare bestämt den brittiska 
underrättelsetjänsten”, och vidare att han ”säljer (falsk) information om sina 
landsmän. (Se Brottsbalken 19 kap 13§).” Kunskap om dessa förhållanden, häv-
dade Linderborg, tigs emellertid ihjäl då ”britterna tillhör ’rätt sida’, och att ingen 

29	� Sachnin och Shamir har båda beskrivits som ledande medlemmar i den ryska politiska organisa-
tionen Vänstra fronten (Echo Moskvy 2018). Se Echo Moskvy (2014) om Vänstra frontens relation till 
Jaltakonferensen 2014. Vänstra frontens ledare Sergej Udaltsov uppträde 2019 på en manifestation till-
sammans med ultranationalistiska aktivister och politiker som Igor ”Strelkov” Girkin, tidigare separa-
tistledare för den ukrainska utbrytarrepubliken Donetsk folkrepublik (DNR) och efterlyst av holländska 
myndigheter för sin misstänkta delaktighet i nedskjutningen av MH17 sommaren 2014 (Radio Svoboda 
2019). I övrigt har Vänstra fronten positionerat sig som ett nätverk snarare än ett parti, och organisation-
ens företrädare har förespråkat samverkan med det nationalistiska ryska kommunistpartiet. Udaltsov är 
kritisk mot Putin men har försvarat Krimannekteringen, och fördömt Ukrainas Majdanrevolution 2014. 
Se RFE/RL (2017).



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 437

vill anklagas för att sympatisera med Ryssland” (Aftonbladet 2019b). Argumenta-
tionen fortsatte i en tredje artikel den 21 februari 2019 rubricerad ”Martin Kragh 
är ett demokratiskt problem”, där det gjordes gällande att Kragh ansvarade ”för 
ett av de största angreppen i modern tid på press- och yttrandefriheten.”

Återigen förtegs detta emellertid av andra medier, då Kragh står 
”på rätt sida” i det nya kalla kriget. Precis som i det gamla kalla 
kriget, är fakta och etik underordnat Saken [sic]. Martin Kraghs 
namn valsar runt i många sammanhang utan att svenska medier 
gör sitt jobb, det vill säga: undersöker påståendena. Senast i de 
dokument som hackernätet Anonymous har kommit över om 
Integrity Initiative. Där hävdas att den hemlighetsfulla organi-
sationen har som uppgift att svärta ner Natokritiska medier och 
politiker i Europa (Aftonbladet 2019c).

Några belägg för påståendet att Kragh säljer ”(falsk) information” om andra 
svenskar till den brittiska underrättelsetjänsten, annat än hänvisningen till den 
overifierade källan ”Anonymous” på hemsidan www.cyberguerilla.com, har 
Aftonbladet aldrig redovisat.

Linderborg lät även publicera ett inlägg av Tom Andersson, järnvägsanalyti-
ker på myndigheten Trafikanalys, på Aftonbladets kultursida. Enligt Andersson 
(2019) kunde Kraghs redlighet som forskare ifrågasättas, bland annat eftersom 
han konspirerat med personer med band till ”försvarsforskning” och ”Natolän-
der” på ett sätt som innebar ett ”grovt åsidosättande av riktlinjer för kvalitet och 
etik i forskning.” Den 13 mars 2019 vidtog Aftonbladet den ovanliga åtgärden 
att avpublicera Anderssons artikel, då det visade sig att artikelns påståenden 
saknade grund (SVT 2019b), men tankefiguren om dolda försvarsintressen har 
varit en återkommande tematik. I en fjärde artikel hävdade Linderborg (Afton-
bladet 2019d) att det är principiellt viktigt att ”ställa frågan” vilka band som 
kan finnas mellan Kragh och det ”militärindustriella komplexet”, utan att för-
klara varför just denna frågeställning är relevant. Hon fick stöd i sina ankla-
gelser mot Kragh av journalisten Mattias Göransson,30 som i en bok från 2017 
påstått att han tillsammans med andra svenskar utgör en del av en ”pansartri-
angel” – det vill säga en dold allians mellan försvarsindustrin, Försvarsmakten 
och etablissemanget (Göransson 2017: 384). Några belägg för sina påståenden 
om Kragh har Göransson aldrig presenterat.31

30	� Mattias Göransson på Twitter, 14 mars 2019 https://twitter.com/goransson_m/status/110613437356328
5504?s=19; och 19 februari 2019. https://twitter.com/goransson_m/status/1097846816257781761?s=19.

31	� Svenska medier, inklusive flera forskare och östeuropakännare, kritiserade i själva verket Aftonbladets 
publiceringar om Martin Kragh (Svenska Dagbladet 2019a; Svenska Dagbladet 2019b; Svenska Dagbladet 
2019c; Expressen 2019a; Expressen 2019b). Även forskaren Peter Pomerantsev (2019) har hävdat att 
kampanjen mot Integrity Initiative har ryskt ursprung. I Aftonbladet har påståendena om Kragh enbart 
förekommit på kultursidorna; tidningens nyhetsredaktion har inte intresserat sig för uppgifterna.



438	 Martin Kragh

Analysen av Integrity Initiative-publiceringarna illustrerar hur ett specifikt 
argumentationsmönster transponerades från de ryska statliga medierna till den 
lokala svenska informationsmiljön, och slutligen Aftonbladets kultursida, inom 
loppet av ungefär tre månader. Tre aspekter kan identifieras: De aktörer som i 
Sverige tidigt kom att ge spridning åt kampanjen har i flera fall band till ryska 
statsmedier, som exempelvis ”experter” eller frilansare, och det är sålunda en 
rimlig hypotes att det var via ryska statsmedier som de kan ha fått kännedom 
om Integrity Initiative. Det finns också vissa horisontella länkar, exempelvis 
dem mellan ryska statsmedier (RT), personer i den ryska fascistmiljön (Sha-
mir), och Aftonbladet (Sachnin och Wahlström), som bidrog till att förstärka 
spridningen av kampanjen. En tredje aspekt är aktörernas politiska antieta-
blissemangsposition. En majoritet av dem har en öppet deklarerad bakgrund 
inom ytterkantspolitiska miljöer – ett karaktärsdrag som observerats också 
mellan delar av den europeiska ytterhögern och Ryssland, och, om än i min-
dre utsträckning, mellan delar av den europeiska yttervänstern och Ryssland 
(Braghiroli & Makarychev 2015; Shekhovtsov 2018; Laurelle 2018).

Analysen visar på en likhet i sättet att argumentera mellan ryska statsmed-
ier, sociala medier, och de svenska aktörer som deltog i kampanjen. Detta argu-
mentationsmönster (med nästintill identiska ordval) går ut på att det råder en 
relation mellan Integrity Initiative och den brittiska militären och/eller säker-
hetstjänsten, och i förlängningen till forskaren Martin Kragh. Detta trots att 
några belägg för denna relation aldrig presenterats, trots att de hackade arbets-
dokumenten sammantagna indikerar logiskt oförenliga sakförhållanden, och 
trots att legitimiteten och trovärdigheten hos de konton i sociala medier som 
först gav spridning åt uppgifterna starkt kan ifrågasättas. Det faktum att påstå-
endena om Integrity Initiative och Martin Kragh reproducerades okritiskt tyder 
på att den ryska påverkansoperationen framgångsrikt satte tolkningsramarna 
för själva sakfrågan, även hos de aktörer som inte nödvändigtvis var medvetna 
om kampanjens ursprung. Denna slutsats är förenlig med den kumulativa 
naturen hos informationskaskader, där en utsagas ökade synlighet i offentlig-
heten är en tillräcklig mekanism för att fler personer ska anamma den och 
sprida den vidare.32

Sammanfattande kommentarer
Denna fallstudie av en rysk påverkansoperation avsåg undersöka fyra med var-
andra förbundna frågor: Hur initierades kampanjen mot Institute for Statecraft? 

32	� I två svenska medier, Internationalen och Aftonbladet, påstås det att brittiska medier påvisat en relation 
mellan Integrity Initiative och den brittiska militären – men några sådana källor kunde inte identifieras 
i en granskning genomförd av Sveriges Television (SVT 2019). Tvärtom har BBC (2018b) och The Times 
(2019) rapporterat att brittiska myndigheter misstänker att kampanjen mot Integrity Initiative är fråga 
om en rysk påverkansoperation.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 439

Hur länkades den internationella kampanjen till den svenska informationsmil-
jön? Vilka aktörer var aktiva i spridandet av informationen, i Sverige och inter-
nationellt? Hur framgångsrik var den – och varför? Det var ryska statsmedier 
som etablerade bilden av Integrity Initiative som den brittiska säkerhetstjäns-
tens hemliga nätverk i Europa, och som med stöd av sociala medier i stor skala 
gav spridning åt noga vinklad information för att främja denna uppfattning. 
Det sätt som de hackade dokumenten gavs spridning på hade flera likheter med 
andra kända ryska kampanjer. Det är därför som det med en mycket hög grad 
av säkerhet kan fastställas att kampanjen har haft sitt ursprung i, eller varit en 
del av, en rysk påverkansoperation.

Operationen kan beskrivas schematiskt som en process, där ryska statsak-
törer i den första fasen – i någon form av samverkan med hackers – lanserat 
och spridit en signal. Denna första fas har också pågått under stark kontroll och 
koordination från operatörens sida. Vad signalen i senare faser åstadkommit 
medialt, rättsligt och substantiellt är å andra sidan en fråga om en mer själv-
gående och spontan process.33 Detta förlopp är karaktäristiskt för en informa-
tionskaskad, där en påverkansoperation uppnås genom att fixera människors 
uppmärksamhet på ett specifikt problem, ange tolkningsramarna, och försöka 
öka spridningen av viss information – även om spridningen som sådan inte 
enkelt kan kontrolleras eller förutses.

Enskilda aktörers spontana beteende har sålunda en central betydelse för en 
påverkansoperations genomslag i en specifik nationell kontext. Men på denna 
nationella nivå är förloppet som sådant samtidigt stokastiskt, och följer inga 
entydiga mönster. Ytterligare fallstudier behövs för att bättre förstå de enskilda 
aktörernas psykologiska och sociologiska drivkrafter bakom en kampanj, men 
artikeln har identifierat tre väsentliga aspekter i detta fall: viljan att samverka 
med ett annat lands statsmedier, här ryska; horisontella länkar mellan de 
inblandade aktörerna; och en hos aktörerna generell antietablissemangsposi-
tion och/eller ytterkantspolitisk hemvist. Det faktum att rysk desinformation 
legitimerades och medvetet gavs spridning av Nordens största kvällstidning, 
Aftonbladet, visar att öppna demokratiska samhällen inte är immuna mot 
påverkansoperationer från främmande makt.

Litteraturförteckning
ABC Nyheter, 2019. ”Integrity Initiative: Norske navn trukket inn i hemmelig nettverk 

for informasjonskrig mot Russland”, tillgänglig på <https://www.abcnyheter.no/
nyheter/politikk/2019/01/02/195488180/norske-navn-trukket-inn-i-hemmelig-
nettverk-for-informasjonskrig-mot-russland>, citerad 2/5 2019.

Abrams, Steve, 2016. “Beyond Propaganda: Soviet Active Measures in Putin’s Russia”, 
Connections: The Quarterly Journal 15(1), s. 5-31.

33	� Jag vill tacka artikelns anonyma granskare för slutsatserna i detta stycke.



440	 Martin Kragh

Aftonbladet, 2018. ”Rekordsommar för Aftonbladet – över 3,9 miljoner läsare varje 
dag”, tillgänglig https://inifran.aftonbladet.se/2018/09/rekordsommar-for-
aftonbladet-over-39-miljoner-lasare-varje-dag/, citerad 24/6 2019.

Aftonbladet, 2019a. ”Svenska medier måste hålla rent framför egen dörr”, tillgänglig på 
<https://www.aftonbladet.se/kultur/a/G1W8Jq/svenska-medier-maste-halla-rent-
framfor-egen-dorr>, citerad 2/5 2019.

Aftonbladet, 2019b. ”Karin Olssons utbrott döljer sakfrågan”, tillgänglig på <https://
www.aftonbladet.se/kultur/a/XwX77x/karin-olssons-utbrott-doljer-sakfragan>, 
citerad 2/5 2019.

Aftonbladet, 2019c. ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”, tillgänglig på 
<https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0E1nm6/martin-kragh-ar-ett-demokratiskt-
problem>, citerad 2/5 2019.

Aftonbladet, 2019d. ”Det här är min historia med Kragh”, tillgänglig på <https://www.
aftonbladet.se/kultur/a/ddxaMz/det-har-ar-min-historia-med-kragh>, citerad 2/5 
2019.

Allcott, Hunt & Gentzkow, Matthew, 2017. “Social Media and Fake News in the 2016 
Election”, Journal of Economic Perspectives 31(2), s. 211-236.

Arbetaren, 2018a. ”Egor Putilov avvisades från Sverige redan 2005 – som ’Yuri Popov’”, 
tillgänglig på <https://www.arbetaren.se/2018/02/28/egor-putilov-avvisades-fran-
sverige-redan-2005-som-yuri-popov/>, citerad 2/5 2019.

Arbetaren, 2018b. ”Egor Putilov lurade sig till svenskt medborgarskap”, tillgänglig 
på <https://www.arbetaren.se/2018/02/18/egor-putilov-lurade-sig-till-svenskt-
medborgarskap/>, citerad 2/5 2019.

Aro, Jessikka, 2016. “The Cyberspace War: Propaganda and Trolling as Warfare Tools”, 
European View 15(1), s. 121-32.

Banks, William, 2017. “State Responsibility and Attribution of Cyber Intrusions After 
Tallinn 2.0”, Texas Law Review 95(7), s. 1487-1513.

BBC, 2016. “Russia Steps into Berlin ‘Rape’ Storm Claming German Cover-up”, 
Inside Europe Blog - BBC News, tillgänglig på <https://www.bbc.com/news/
blogs-eu-35413134>, citerad 24/6 2019.

BBC, 2018a. “Syria war: The online activists pushing conspiracy theories”, tillgänglig på 
<https://www.bbc.com/news/blogs-trending-43745629>, citerad 2/5 2019.

BBC, 2018b. “Russia-linked hack ‘bid to discredit’ UK anti-disinformation campaign – 
Foreign Office”, tillgänglig på <https://www.bbc.com/news/uk-46509956>, citerad 
2/5 2019.

Bennett, Andrew, & Checkel, Jeffrey, 2014. Process Tracing: From metaphor to analytic 
tool. Cambridge: Cambridge University Press.

Bittman, Ladislav, 1985. The KGB and Soviet Disinformation: An Insider’s View. 
Washington: Pergamon-Brassey’s.

Bittman, Ladislav, 1990. “The Use of Disinformation by Democracies”, International 
Journal of Intelligence and Counterintelligence 4(2), s. 243-61.

Björk, Tord, 2014. “Alarm Borotba Members Kidnapped by Pro-Russian Vostok Risking 
to Left to Kiev”, tidigare tillgänglig via http://www.labournetaustria.at/tord-bjork-
alarm-borotba-members-kidnapped-by-pro-russian-vostok-risking-to-left-to-
kiev/.

Bloomberg, 2019. “Microsoft Says Russian Hackers Targeted European Think Tanks”, 
tillgänglig på <https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-20/europe-
think-tanks-hacked-by-russia-linked-group-microsoft-says>, citerad 2/5 2019.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 441

Braghiroli, Stefano & Makarychev, Andrey, 2016. “Russia and its supporters in Europe: 
trans-ideology à la carte?”, Southeast European and Black Sea Studies 16(2), 
s. 213-233.

Cialdini, Robert B., 2000. Influence: Science and Practice. Boston, Mass.: Allyn and 
Bacon.

Cialdini, Robert B., 2006. Influence: The Psychology of Persuasion. New York: Collins.

Coda Story, 2017. “Russia Used a Two-Year-Old Video and an ‘Alternative’ Swedish 
Group to Discredit Reports of Syria Gas Attack”, tillgänglig på <https://codastory.
com/disinformation/armed-conflict/a-swedish-alternative-ngo-disputes-a-video-
of-syrian-carnage-and-a-russian-fake-news-meme-is-born/>, citerad 2/5 2019.

Crasnow, Sharon, 2017. “Process tracing in political science: What’s the story?”, 
Studies in History and Philosophy of Science 62, s. 6-13.

Dagens Arena, 2019. ”Rena McCarthykampanjen mot MP och fredsrörelsen”, tillgänglig 
på <http://www.dagensarena.se/opinion/rena-maccarthykampanjen-mot-mp-och-
fredsrorelsen/>, citerad 2/5 2019.

Dagens Nyheter, 2017. ”Gasattacker förnekas med hjälp från svensk läkargrupp”, 
tillgänglig på <https://www.dn.se/nyheter/sverige/gasattacker-fornekas-med-hjalp-
fran-svensk-lakargrupp/>, citerad 2/5 2019.

Dagens Nyheter, 2018. ”Här är Egor Putilovs nya identitet”, tillgänglig på <https://www.
dn.se/nyheter/har-ar-egor-putilovs-nya-identitet/>, citerad 2/5 2019.

Daily Record, 2018. “Secret Scottish-based office led infowars attack on Labour and 
Jeremy Corbyn”, tillgänglig på <https://www.dailyrecord.co.uk/news/politics/
foreign-office-funds-2m-infowars-13707574>, citerad 14/10 2019.

Daily Record, 2019. “Integrity Initiative outliers are the real ‘useful idiots’ in political 
Twitter storm”, tillgänglig på <https://www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-news/
integrity-initiative-outliers-real-useful-14248125>, citerad 14/10 2019.

Dawkins, Richard, 1976. The Selfish Gene. Oxford: Oxford University Press.

Deibert, Ronald J., 2019. “The Road to Digital Unfreedom: Three Painful Truths About 
Social Media”, Journal of Democracy 30(1), s. 25-39.

Deutsche Welle, 2017. “German Far-Right Illegal Weapons Website Disappears”, 
tillgänglig på <https://www.dw.com/en/german-far-right-illegal-weapons-website-
disappears/a-37419876>, citerad 2/5 2019.

Douglas, David, 2016. “Doxing: a Conceptual Analysis”, Ethics and Information 
Technology, 06/2016 18(3), s. 199-210.

Echo Moskvy, 2014. ”Obsudili v Jalte chod stroitelstva Novorossii”, tillgänglig på 
<https://echo.msk.ru/blog/mitina_daria/1392116-echo/>, citerad 24/6 2019.

Echo Moskvy, 2018. ”Osoboje mnenije”, tillgänglig på <https://echo.msk.ru/programs/
personalno/2130808-echo/>, citerad 2/5 2019.

Edmond, Chris, 2013. “Information Manipulation, Coordination, and Regime Change”, 
The Review of Economic Studies 80(4), s. 1422-1458.

Eemeren, van Frans, 2016. “Identifying Argumentative Patterns: A Vital Step in the 
Development of of Pragma-Dialectics”, Argumentation 30(1), s. 1-23.

Eurozine, 2017. “Conventional bedfellows: The Russian propaganda machine and 
the western far right”, tillgänglig på <https://www.eurozine.com/conventional-
bedfellows-the-russian-propaganda-machine-and-the-western-far-right/>, citerad 
2/5 2019.



442	 Martin Kragh

Expressen, 2019. ”Här är Aftonbladet Kulturs ’goda’ alternativ till Putin”, tillgänglig på 
<https://www.expressen.se/kultur/har-ar-aftonbladet-kulturs-goda-alternativ-till-
putin/>, citerad 2/5 2019.

Expressen, 2019. ”Så lurar Kreml svenska medier att återge lögner”, tillgänglig på 
<https://www.expressen.se/kultur/sa-lurar-kreml-svenska-medier-att-aterge-
logner/>, citerad 2/5 2019.

Expressen, 2019a. ”Aftonbladet ägnar sig åt ren smutskastning”, tillgänglig på <https://
www.expressen.se/kultur/aftonbladet-agnar-sig-at-ren-smutskastning/>, citerad 
2/5 2019.

Expressen, 2019b. ”Aftonbladets kampanj mot Martin Kragh är farlig”, tillgänglig på 
<https://www.expressen.se/kultur/aftonbladets-kampanj-mot-martin-kragh-ar-
farlig/>, citerad 2/5 2019.

Financial Times, 2018. Tillgänglig på <https://www.ft.com/content/e372c90a-1a44-
11e9-9e64-d150b3105d21>, citerad 2/5 2019.

Focus, 2016. ”Deutschlands größte Hetzseite: Neue Belege belasten langjährigen 
AfD-Mann”, Focus Online, tillgänglig <https://www.focus.de/politik/deutschland/
fluechtlinge-werden-als-muell-beschimpft-deutschlands-groesste-hetzseite-neue-
belege-belasten-langjaehrigen-afd-mann_id_5549591.html>, citerad 2/5 2019.

Galeotti, Mark, 2018. “The Integrity Initiative and Me (and Jeremy Corbyn)”, tillgänglig 
på <https://inmoscowsshadows.wordpress.com/2018/12/19/the-integrity-initiative-
and-me-and-jeremy-corbyn/>, citerad 2/5 2019.

Gehlbach, Scott, 2010. “Reflections on Putin and the Media”, Post-Soviet Affairs, 26(1), 
s. 77-87.

Göransson, Mattias, 2017. Björnen kommer! Om ryssrädsla, mönsterseende och 
militära misstag. Falun: Offside Press.

Hannan, Jason, 2018. “Trolling ourselves to death? Social media and post-truth 
politics”, European Journal of Communication 33(2), s. 214-226.

Hansen, Isabella & Lim, Darren J., 2019. ”Doxing democracy: influencing elections via 
cyber voter interference”, Contemporary Politics 25(2), s. 150-171.

Hela Helsingland, 2019. ”Oksanen: Cyberstölden, förtalskampanjen och kulturchefen 
som tappar fattningen”, tillgänglig på <https://www.helahalsingland.se/artikel/
ledare-centerpartistisk/oksanen-cyberstolden-fortalskampanjen-och-kulturchefen-
som-tappar-fattningen>, citerad 2/5 2019.

Holland, Max, 2006. “The Propagation and Power of Communist Security Services 
Dezinformatsiya”, International Journal of Intelligence and Counterintelligence, 
19(1), s. 1-31.

Howard, Philip N, Woolley, Samuel & Calo, Ryan, 2018. “Algorithms, bots, and political 
communication in the US 2016 election: The challenge of automated political 
communication for election law and administration”, Journal of Information 
Technology & Politics 15(2), s. 81-93.

Internationalen, 2018. ”Brittisk trollkvarn med svensk anknytning”, tillgänglig 
på <http://www.internationalen.se/2018/12/brittisk-trollkvarn-med-svensk-
anknytning/>, inte längre tillgänglig.

Internationalen, 2019. ”Skrämselpropaganda från NATOs trojanska hästar”, tillgänglig 
på <http://www.internationalen.se/2019/01/skramselpropagandan-fran-natos-
trojanska-hastar/>, inte längre tillgänglig.

Kragh, Martin & Åsberg, Sebastian, 2017. “Russia’s Strategy for Influence through 
Public Diplomacy and Active Measures”, Journal of Strategic Studies 40(6), 
s. 773–816.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 443

Kuran, Timur & Sunstein, Cass R., 1999. “Availability Cascades and Risk Regulation”, 
Stanford Law Review, 51(4), s. 683–768.

Laurelle, Marlene, 2018. Entangled Far Rights. A Russian-European Intellectual 
Romance in the 20th century. Pittsburgh: Pittsburgh University Press.

Lee, Sangkuk, 2014. “China’s ‘Three Warfares’: Origins, Applications, and 
Organizations”, Journal of Strategic Studies 37(2), s. 198-221.

Leibenstein, Harvey, 1950. “Bandwagon, Snob, and Veblen Effects in the Theory of 
Consumers’ Demand”, Quarterly Journal of Economics 64(2), s. 183–207.

Livejournal, 2019. ”Kak Novaja Gazeta prinjala utjastije v proputinskoj atake”, 
tillgänglig på <https://colonelcassad.livejournal.com/4780653.html>, citerad 2/5 
2019.

Lupion, Miranda, 2018. “The Gray War of Our Time: Information Warfare and the 
Kremlin’s Weaponization of Russian-Language Digital News”, The Journal of Slavic 
Military Studies 31(3), s. 329-353.

Mahoney, James, 2015. “Process Tracing and Historical Explanation”, Security Studies 
24(2), s. 200-218.

Main, Steven, 2018. “China’s Cyber Warfare. The Evolution of Strategic Doctrine”, 
Europe-Asia Studies 70(9), s. 1519-1521.

Meduza, 2016. ”Raspyatyj maltjik, tjast vtoraja”, tillgänglig på <https://meduza.io/
feature/2016/01/18/raspyatyy-malchik-chast-vtoraya>, citerad 2/5 2019.

Moscow Times, 2019. ”Russia Flirts with Internet Sovereignty”, tillgänglig på <https://
www.themoscowtimes.com/2019/02/01/russia-flirts-with-internet-sovereignty-op-
ed-a64369>, citerad 24/6 2019.

Mueller, Robert S., 2019. “Report On The Investigation Into Russian Interference In The 
2016 Presidential Election”, US Department of Justice, Washington, D.C., tillgänglig 
på <https://www.justice.gov/storage/report.pdf>, citerad 2/5 2019.

New York Times, 2016. “Can We Trust Julian Assange and WikiLeaks?”, tillgänglig på 
<https://www.nytimes.com/2016/08/08/opinion/can-we-trust-julian-assange-and-
wikileaks.html>, citerad 2/5 2019.

New York Times, 2017. “The Fake Americans Russia Created to Influence to Influence 
the Election”, tillgänglig på <https://www.nytimes.com/2017/09/07/us/politics/
russia-facebook-twitter-election.html>, citerad 2/5 2019.

Novaja Gazeta, 2019. ”Vas zastavjat pomenjat’ svojo mnenije”, tillgänglig på <https://
www.novayagazeta.ru/articles/2019/02/05/79440-vas-zastavyat-pomenyat-svoe-
mnenie?fbclid=IwAR3grB4Z3iQHoW3x5kV7tpeuS6comfRQDskYf4VC09yVaGTOw
uUAQA4Xc5Q>, citerad 2/5 2019.

Oates, Sarah, 2017. “Kompromat goes global?: Assessing a Russian media tool in the 
united states”, Slavic Review 76, s. S57-S65.

Oksanen, Patrik, 2018. Skarpa skärvor. Om hur informationskrig hotar att slå sönder 
det öppna samhället. Stockholm: Bertil Ohlin förlag.

Pervyj Kanal, 2016. ”Avstrija vremenno priostanavlivajet dejstvije sjengenskogo 
soglashenija iz-za slutjajev nasilija v Germaniji”, tillgänglig på <https://www.1tv.
ru/n/3330>, citerad 2/5 2019.

Press-TV, 2018. “Russian president denounces ‘ungrounded accusations’ 
after UK nerve agent incidents”, tillgänglig på <https://www.presstv.com/
Detail/2018/07/17/568402/Russia-Putin-Novichok-poisoning-UK-Amesbury-
Skripal>, citerad 2/5 2019.



444	 Martin Kragh

Radio Svoboda, 2019. ”Udaltsov, Strelkov i Tjaplin proveli v Moskve antiputinskiij 
miting”, tillgänglig på <https://www.svoboda.org/a/29825997.html>, citerad 24/6 
2019.

Raven, Bertram H., 1990. “Political Applications of the Psychology of Interpersonal 
Influence and Social Power”, Political Psychology 11(3), s. 493–520.

RBK, 2017. ”Rassledovanije RBK: kak ’fabrika trollej’ porabotala na vyborakh v SSJA”, 
tillgänglig på <https://www.rbc.ru/magazine/2017/11/59e0c17d9a79470e05a9e6c1>, 
citerad 2/5 2019.

Reuters, 2016. “German-Russian Ties Feel Cold War-style Chill over Rape Case”, 
tillgänglig på <https://www.reuters.com/article/us-germany-russia/german-
russian-ties-feel-cold-war-style-chill-over-rape-case-idUSKCN0VA31O>, citerad 2/5 
2019.

Reuters, 2018. “Swedish sports body says anti-doping unit hit by hacking attack”, 
tillgänglig på <https://www.reuters.com/article/us-sweden-doping/swedish-sports-
body-says-anti-doping-unit-hit-by-hacking-attack-idUSKCN1IG2GN>, citerad 2/5 
2019.

RFE/RL, 2017. “I Don’t Intend to Hide”: Fresh from Prision, Russia’s Udaltsov Rejpins 
Political Fray”, RadioFreeEurope/ RadioLiberty, tillgänglig på <https://www.rferl.
org/a/russia-opposition-bolotnaya-udaltsov-rejoins-political-fray/28695112.html>, 
citerad 2/5 2019.

RIA Novosti, 2018a. ”Kosatjov prizval rassledovat’ dannyje o dejstvijakh britanskikh 
sluzjb”, tillgänglig på <https://ria.ru/20181123/1533411658.html>, citerad 2/5 2019.

RIA Novosti, 2018b. ”Hakery rasskazali ob antirossijskoj programme Britanii”, 
tillgänglig på <https://ria.ru/20181124/1533418305.html>, citerad 2/5 2019.

RIA Novosti, 2019a. ”V britanii nadejutsa na borbu BBC s vlijanijem v Rossii, zajavili v”, 
anonymous, tillgänglig på <https://ria.ru/20190211/1550704325.html>, citerad 2/5 
2019.

RIA Novosti, 2019b. ”Chakery vylozjili dannyje o sysjtjestvovanii v ES podrazdelenija po 
dezinformatsii”, tillgänglig på <https://ria.ru/20190105/1549043592.html>, citerad 
2/5 2019.

Rid, Thomas, 2020. Active Measures. The Secret History of Disinformation and Political 
Warfare. London: Profile books. 

Rosén, Emelie, Aronsson, Claes & Öhman, Daniel, 2016. ”SD-tjänstemannen gjorde 
miljonvinst med rysk affärsman – ’potentiell säkerhetsrisk’, enligt experter”, 
Sveriges Radio, tillgänglig på <https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=
83&artikel=6522899>, citerad 2/5 2019.

RT, 2018a. “Anonymous blows lid off huge psyop in Europe and it’s funded by UK and 
US”, tillgänglig på <https://www.rt.com/news/444737-uk-funded-campaign-russia-
leaks/>, citerad 2/5 2019.

RT, 2018b. “In Her Majesty’s service: How UK reportedly pushes anti-Russian 
propaganda in EU”, tillgänglig på <https://www.rt.com/news/445004-integrity-
initiative-propaganda-russia/>, citerad 2/5 2019.

RT, 2019a. “New Integrity Initiative leak: Make Muslims love NATO, target anti-frackers, 
plan for nuclear war”, tillgänglig på <https://www.rt.com/news/449848-integrity-
initiative-muslims-nato-nuclear/>, citerad 2/5 2019.

RT, 2019b. “Integrity Initiative’s anti-Russia crusaders spread ‘the very definition of 
propaganda’”, tillgänglig på <https://www.rt.com/news/448582-integrity-initiative-
propaganda-russia-uk/>, citerad 2/5 2019.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 445

Samhällsnytt, 2019a. ”MSBs interna mejl avslöjar: myndigheten förbereder 
antidemokratisk kupp”, tillgänglig på <https://samnytt.se/msbs-interna-mejl-
avslojar-myndigheten-forbereder-antidemokratisk-kupp/>, citerad 2/5 2019.

Samhällsnytt, 2019b. ”Om fascister”, tillgänglig på <https://samnytt.se/om-fascister/>, 
citerad 2/5 2019.

Skånska Dagbladet, 2018. ”Sveriges Rysslandspolitik styrs utifrån”, tillgänglig på 
<https://www.skd.se/2018/12/21/sveriges-rysslandspolitik-styrs-utifran/>, citerad 
24/6 2019.

Soldatov, Andrei & Irina Borogan, 2019. The Compatriots. The Brutal and Chaotic 
History of Russia’s Exiles, Émigrés and Agents Abroad. New York: Public Affairs.

South Front, 2018. “Documents Confirm: UK Is Engaged in Large-Scale Secret 
Propaganda War against Russia”, tillgänglig på <https://southfront.org/documents-
confirm-uk-is-engaged-in-large-scale-secret-propaganda-war-against-russia/>, 
citerad 2/5 2019.

Sputnik France, 2018. ”Anonymous a publié les ‘données d’un programme de 
guerre hybride du Royaume-Uni’”, tillgänglig på <https://fr.sputniknews.com/
international/201811231039019703-anonymous-publications-donnees-programme-
royaume-uni/>, citerad 2/5 2019.

Sputnik, 2017a. “Swedish NGO’s Head Receives Threats After Claiming White Helmets’ 
Video Fake”, tillgänglig på <https://sputniknews.com/europe/201704121052568643-
white-helmets-video-fabricated-noli-swedhr/>, citerad 18/2 2020.

Sputnik, 2017b. “Mainstream Media: the Indispensable Pre-War Preparations”, 
tillgänglig på <https://sputniknews.com/analysis/201704081052442109-
mainstream-media-syria-war-preparations/>, citerad 2/5 2019.

Sputnik, 2018a. “Anonymous Reveals Covert UK Special Ops on Hybrid Warfare in EU”, 
tillgänglig på <https://sputniknews.com/europe/201811231070070153-uk-special-
opshybrid-warfare-eu/>, citerad 2/5 2019.

Sputnik, 2018b. “FBI Declines to Comment on UK Hybrid Warfare Project”, tillgänglig 
på <https://sputniknews.com/us/201811231070082203-usa-fbi-uk-hybrid-
warfare/>, citerad 2/5 2019.

Sputnik, 2018c. “Anonymous Hackers Expose UK Plans to Mine Sevastopol Days Before 
Crimea Vote”, tillgänglig på <https://sputniknews.com/russia/201812151070711875-
hacker-anonymous-russia-mines/>, citerad 2/5 2019.

Sputnik, 2018d. “Integrity Initiative: Foreign Office Funded, Staffed by Spies, Housed 
by MI5?”, tillgänglig på <https://sputniknews.com/analysis/201812131070655802-
integrity-initiative-intelligence-disinformation/>, citerad 2/5 2019.

Sputnik, 2019. Shock Files: What Role Did Integrity Initiative Play in Sergei Skripal 
Affair?, tillgänglig på <https://sputniknews.com/europe/201901041071225427-
skripal-integrity-initiative-miller/>, citerad 2/5 2019.

Sputnik/Urdupoint, 2018a. “Anonymous Finds Russia’s Navalny’s Associate, Browder 
Among UK Intelligence’s Clients”, tillgänglig på <https://www.urdupoint.com/en/
world/anonymous-finds-russias-navalnys-associate-488098.html>, citerad 2/5 
2019.

Sputnik/Urdupoint, 2018b. “Russian Lawmakers Consider Next Steps After Hackers 
Leak UK Covert Op Files”, tillgänglig på <https://www.urdupoint.com/en/world/
russian-lawmakers-consider-next-steps-after-h-488213.html>, citerad 2/5 2019.

Sputnik/Urdupoint, 2018c. “Uk’s Integrity Initiative Revelation May Lead To 
Improvement Of Russia-EU Relations – NGO”, tillgänglig på <https://www.
urdupoint.com/en/world/uks-integrity-initiative-revelation-may-lead-490074.
html>, citerad 2/5 2019.



446	 Martin Kragh

Süddeutsche Zeitung, 2018. ”Kapitel 3: Das Ende von Anonymous: Kollektiv kann 
Mario Rönsch nicht aufhalten”, tillgänglig på <https://www.sueddeutsche.de/digital/
mario-roensch-deutsche-ermittler-nehmen-untergetauchten-rechtsextremen-in-
budapest-fest-1.3923465-4>,citerad 2/5 2019.

Svenska Dagbladet, 2019a. ”Vi står bakom Kragh – ta ryska hotet på allvar”, tillgänglig 
på <https://www.svd.se/vi-star-bakom-kragh--ta-ryska-hotet-pa-allvar>, citerad 2/5 
2019.

Svenska Dagbladet, 2019b. ”Så blev svenska medier del i ryskt informationskrig”, 
tillgänglig på <https://www.svd.se/sa-blev-svenska-medier-en-del-i-ryskt-
informationskrig>, citerad 2/5 2019.

Svenska Dagbladet, 2019c. ”Varje gång Aftonbladet skrev vaknade trollen”, tillgänglig 
på <https://www.svd.se/varje-gang-aftonbladet-skrev-vaknade-trollen>, citerad 2/5 
2019.

Svenska Dagbladet, 2019d. ”Aftonbladets publisher: Jag läste inte Linderborgs 
text”, tillgänglig på <https://www.svd.se/aftonbladets-publisher-jag-laste-inte-
linderborgs-text>, citerad 2/5 2019.

Sveriges Radio, 2019a. ”Aftonbladet klandras för Martin Kragh-publicering”, tillgänglig 
på <https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7358531>, 
citerad 18/2 2020.

Sveriges Radio, 2019b. ”Putilov nekas ackreditering till riksdagen”, tillgänglig på 
<https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7205950>, citerad 
2/5 2019.

SVT, 2019a. ”Hård kritik mot Aftonbladet: Anklagade svensk forskare för spionage”, 
tillgänglig på <https://www.svt.se/kultur/massiv-kritik-mot-aftonbladet-anklagade-
svensk-forskare-for-spionage>, citerad 2/5 2019.

SVT, 2019b. ”Aftonbladet avpublicerar en av de kritiska artiklarna om Martin Kragh”, 
tillgänglig på <https://www.svt.se/kultur/aftonbladet-plockar-ner-felaktig-artikel-
om-martin-kragh>, citerad 2/5 2019.

Sydney Morning Herald, 2018. “Sydney University moves to sack notorious lecturer 
after Nazi swastika incident”, tillgänglig på <https://www.smh.com.au/politics/
federal/sydney-university-moves-to-sack-notorious-lecturer-after-nazi-swastika-
incident-20181205-p50k97.html>, citerad 14/10 2019.

Tagesschau, 2017. ”Anonym hetzen via Russland”, tillgänglig på <faktenfinder.
tagesschau.de/inland/anonymous-russland-101.html>, citerad 13/3 2019.

The Economist (2017), “Russian Shenanigans in Sweden. The Putative Mr Putilov”, 7 
april. [Artikeln har senare avpublicerats från The Economists hemsida.]

The Guardian, 2016. “Luxembourg-based businessman donated £400,000 to Tory 
party”, tillgänglig på <https://www.theguardian.com/politics/2016/aug/25/
luxembourg-based-businessman-donated-400000-to-tory-party?CMP=share_btn_
link>, citerad 2/5 2019.

The Guardian, 2017. “How Syria’s White Helmets became victims of an online 
propaganda machine”, tillgänglig på <https://www.theguardian.com/world/2017/
dec/18/syria-white-helmets-conspiracy-theories>, citerad 2/5 2019.

The Guardian, 2018. “Foreign Office investigates reports that state-funded body 
targeted Corbyn”, tillgänglig på <https://www.theguardian.com/politics/2018/
dec/10/foreign-office-investigates-report-state-funded-body-targeted-corbyn>, 
citerad 2/5 2019.

The Guardian, 2019. “When free societies copy Russian media tactics, there’s only one 
winner”, tillgänglig på <https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/09/
free-societies-russia-misinformation-integrity-initiative>, citerad 2/5 2019.



	  ”Martin Kragh är ett demokratiskt problem”	 447

The Indicter, 2018. “How UK’s Integrity [disinformation] Initiative backfires?”, 
tillgänglig på <http://theindicter.com/how-uks-integrity-disinformation-initiative-
backfires/>, citerad 2/5 2019.

The Indicter, 2019. “UK government financing torture and executions”, tillgänglig på 
<https://theindicter.com/uk-government-financing-torture-and-executions-2/>, 
citerad 24/6 2019.

The Times, 2018. “Apologists for Assad working in British universities”, tillgänglig 
på <https://www.thetimes.co.uk/article/apologists-for-assad-working-in-british-
universities-2f72hw29m>, citerad 2/5 2019.

The Times, 2019. “Anti-propaganda website forced offline by hacking”, tillgänglig på 
<https://www.thetimes.co.uk/article/anti-propaganda-website-forced-offline-by-
hacking-b0ds2bkbp>, citerad 2/5 2019.

Tolz, Vera & Teper, Yuri, 2018. “Broadcasting agitainment: a new media strategy of 
Putin’s third presidency”, Post-Soviet Affairs, 34(4), s. 213-227.

Valeriano, Brandon & Maness, Ryan C., 2014. “The dynamics of cyber conflict between 
rival antagonists, 2001–11”, Journal of Peace Research 51(3), s. 347-360.

Vesti, 2018. ”Lugovoj: Britania pytajetsa diskreditirovat’ Rossiju”, tillgänglig på <https://
www.vesti.ru/doc.html?id=3086962>, citerad 2/5 2019.

WADA, 2016. “WADA confirms another batch of athlete data leaked by Russian cyber 
hackers ‘Fancy Bear’”, tillgänglig på <https://www.wada-ama.org/en/media/
news/2016-09/wada-confirms-another-batch-of-athlete-data-leaked-by-russian-
cyber-hackers-fancy>, citerad 2/5 2019.

Welt, 2016. ”Betreiber bekannter Facebook-Hetzseite taucht unter, Welt”, tillgänglig på 
<https://www.welt.de/wirtschaft/webwelt/article155855977/Betreiber-bekannter-
Facebook-Hetzseite-taucht-unter.html>, citerad 24/6 2019.

WIRED, 2017. “Hackers Hit Macron with Huge Email Leak Ahead of French Election”, 
tillgänglig på <https://www.wired.com/2017/05/macron-email-hack-french-
election/>, citerad 2/5 2019.


