Pedagogiska erfarenheter från internetbaserad distansundervisning på en nationell doktorandkurs

Författare

  • Per-Erik Bengtsson

Abstract

En av de stora utmaningarna för framtiden är utveckling av internetbaserad undervisning. Inte för att det är en pedagogiskt optimal form för lärande utan snarare för att tidpunkt och lokal för lärande inte blir lika vunden som vid mer traditionell undervisning. Det finns vid internetbaserad undervisning en större frihetatt ta del av undervisningen även om man bor på en mindre ort. Det blir också lättare att kombinera studierna med andra åtaganden, t.ex. om man har ett arbete vid sidan om. Denna typ av undersökning blir mer frekvent, och pedagogisk utveckling inom distansutbildning blir därmed allt mer betydelsefull framöver.

I denna artikel beskrivs de erfarenheter jag har från en internetbaserad kurs som genomfördes för första gången 1997, och som senare har genomförts vid ytterligare två tillfällen, 1999 och 2002. Framförallt vill jag fokusera på metoder för att skapa kommunikation dels mellan lärare och studenter och dels mellan studenter.

Downloads

Publicerad

2013-05-20