Förfärande få förstaårsstudenter förstår fysiklaborationerna

Författare

  • Carina Fasth
  • Ann Johansson
  • Jenny Svensson
  • Jonas Tegenfeldt
  • Johanna Trädgårdh

Abstract

För att bättre utnyttja den tid som studenter lägger på laborationer och de resurser som institutionerna använder, behöver fysiklaborationerna förändras. Många studenter ser laborationerna som ett tvång och inte ett tillfälle att lära sig något och är därför ganska omotiverade. Med dagens laborationsupplägg överbelastas studenterna med information som de inte ges förutsättningar att sortera. Bättre utformade förberedelseuppgifter, kreativt efterarbete samt handledningar som uppmuntrar till tankeverksamhet kan förbättra situationen. Genom att förtydliga vilka centrala begrepp som ingår i varje laboration samt genom att för- och efterarbete ses som en lika viktig del av laborationen som det praktiska arbetet kan studenterna ges bättre möjligheter att ackommodera och bearbeta ny information. För- och efterarbetet kommer därmed att bli mer tidskrävande och därmed bör antalet laborationer minskas. Detta leder sannolikt inte till att studenterna lär sig mindre, eftersom mycket av det material som nu ingår ändå går dem förbi. Effekten bör bli att studenterna förstår mer av kursinnehållet, då fokus läggs på verkligt väsentlig kunskap och djupinlärning.

Downloads

Publicerad

2013-07-01