Integration av numeriska metoder i kemiteknikutbildningen
Abstract
Kemiteknikprogrammet fick en ny utbildningsplan 2001. Enligt den gamla utbildningsplanen fanns det en valfri kurs i numerisk analys under årskurs 4 med ett fåtal studenter. I den nya utbildningsplanen integrerades numeriska metoder med kemiteknik redan under första terminen. Metoder undervisas där problemställningen finns. Vi har valt att kalla undervisningen i numeriska metoder för beräkningsteknik.
Den beräkningsmässiga delen av kursen i kemiteknik tillsammans med beräkningsteknik omfattar ca 6 poäng av en 12 poängs kurs. I kemiteknik tränas teknologerna att ställa upp modeller för kemitekniska system. För att lösa dessa krävs i flera fall hjälp av numeriska metoder. I kemiteknik används huvudsakligen färdiga funktioner för att lösa modellerna. Beräkningsteknik lär ut principen bakom de använda metoderna. Vi diskuterar de fördelar vi ser i integrerade och ämnesövergripande upplägg av kursen samt våra erfarenheter av undervisningen efter kursen har gått i fyra år.
Vi avslutar med att diskutera hur denna ändring har påverkat programmet i sin helhet.