Ledarskap och lärandeklimat under distansarbete
DOI:
https://doi.org/10.58236/aa.26977Nyckelord:
hybridarbete, distansarbete, ledarskap, lärandeklimat, delaktighetAbstract
Stora omställningar har skett till ökat distansarbete sedan år 2020. För att vid ökat distansarbete upprätthålla funktioner och interaktioner mellan teammedlemmar i kontorsarbeten behövs fungerande lärandeklimat. Studien belyser chefers perspektiv, arbete och förhållanden som stärker ledarskapet förlärandeklimat i deras arbetsteam. En enkät distribuerades under och efter pandemin (2021-2022-2023) till medarbetare och deras chefer (n=818, 930, 926). Resultat från öppna svar belyser dels chefers utmaningar att hålla gruppens utbyte av stimulans, stöd och energi. Den kvantitativa analysen visar samvariationer mellan teamets grad av digitalt lärandeklimat och chefens egen grad av distansarbete och digitala möten, tillit till att inte missa viktig kommunikation, delaktighet i beslut samt återkommande dialog om förbättrade arbetssätt. Sammanfattningsvis ger studien kunskap om hur ledarskap kan understödja digitalt lärandeklimat, i ett utvidgat spanande efter missad information och samlande i olika mötesformer med närvaro och positiv anda.
