Ett projekt för att öka det aktiva lärandet inför och under en journal club
ST (Perspektiv på lärande) 2023-04-25
Nyckelord:
aktivt lärande, videobaserad inlärning, kunskapstest, journal clubAbstract
Projektet syftar till att öka det aktiva lärandet inför och under delmomentet journal club på kursen ”Introduktionskurs i medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete för ST-läkare”. Förändringen innebär att större vikt läggs på ST-läkarnas förberedelser inför journal club genom att de får en kort instruktionsvideo utöver tidigare given information (artikel och CASP-checklista). För att ytterligare motivera till förberedelse får deltagarna information om att journal cluben inleds med ett enskilt kunskapstest där svaren sedan diskuteras i grupp. Vid det fysiska undervisningstillfället kommer fokus att ligga på att i grupper om 2-3 personer diskutera utifrån CASP-checklistans frågor kombinerat med diskussion i helgrupp. Aktivt lärande har visat sig skapa bättre förutsättningar för att befästa teoretisk kunskap och att omsätta kunskapen i praktiken.