Muskuloskeletal färdighetsträning utifrån teambaserat lärande

Fysioterapiprogrammet (Perspektiv på lärande) 2023-02-03

Författare

  • Elin Östlind

Nyckelord:

teambaserat lärande, fysioterapi, färdighet, behavioristisk teori

Abstract

Praktisk färdighet är en central del av fysioterapeututbildningen då fysioterapeuter undersöker och behandlar patienter med händerna som redskap. Inom ramen för denna uppgift har jag applicerat Teambaserat lärande och behavioristisk metod på färdighetsundervisning i termin 1 på fysioterapeutprogrammet. Lärandeaktiviteten ska följa dessa punkter: Steg 1. Individuell inhämtning av kunskap i förväg, Steg 2. Individuellt kunskapstest, Steg 3. Kunskapstest i gruppen, Steg 4. Läraren förtydligar oklarheter och demonstrerar färdigheter, Steg 5. Teamarbete utifrån patientfall. I steg 4–5 appliceras behavioristisk metod för inlärning av praktisk färdighet. Viktiga aspekter här är att bryta upp komplexa färdigheter i delmoment, momentan feedback och repetition.
TBL kan vara särskilt lämpligt i undervisning inom hälsovetenskaper då studenter behöver lära sig att själva inhämta information genom hela yrkeslivet och att man inom sjukvården ofta arbetar team-baserat.

Downloads

Publicerad

2023-02-16

Nummer

Sektion

Articles

Kategorier