Kopplingen mellan grundutbildning och forskning: Att tänka på vid utformning av utbildningsprogram
(Perspektiv på program) 2022-03-17
Abstract
Detta arbete fokuserar på de möjligheter och utmaningar som finns för en god integrering av forskning och grundutbildning i våra utbildningsprogram. Rapporten visar på hur olika delar av programutvecklingsprocessen påverkar varandra på så sätt att val av pedagogik, taxonomisk nivå för integrering och strategi för lärarrekrytering är direkt kopplade såväl pedagogiskt som via resursfördelningsmodeller. Vidare lyfter detta arbete fram konsekvenser såväl som möjliga orsaker till den kognitiva dissonans som upplevs av många forskande universitetslärare som engageras i grundutbildningen. Rapporten belyser även studentperspektivet och vikten av goda lärmiljöer för att skapa en stark motivation för studenterna att engagera sig i forskningsverksamhet. Som konklusion föreslås en rad aspekter som bör beaktas och klargöras vid programutveckling med målet att öka intresset för integrering av forskning och grundutbildning hos såväl lärare som studenter.