Utveckling av digitala media för undervisning och implementering av kunskaper i buk- och thoraxanatomi på läkarprogrammet vid Lunds Universitet- ett samarbete mellan grund- och avancerad nivå

Läkarprogrammet (Perspektiv på projekt) 2018-03-16

Författare

  • Sara Regnér

Nyckelord:

digitala medier, anatomi, filmer som lärverktyg, kliniska situationer, kliniska färdigheter

Abstract

Läkarutbildningen vid Lunds Universitet har sedan 1990-talet utvecklats från en traditionell linjeutbildning med separata ämnesbaserade kurser, till ett program med ett integrerat övergripande perspektiv (1). Som en del i denna utveckling har anatomiundervisningen integrerats med övrig undervisning och således inte undervisats som ett eget ämne. I rapporten EQ 11 identifierades brister i anatomiundervisningen (2). Dessa har senare utretts dels i en Arbetsgrupp för anatomiundervisning på läkarprogrammet och dels i den arbetsgrupp som under ledning av Peter Svensson tagit fram förslag till utveckling av läkarprogrammet (3).

Man har bland annat konstaterat att den integrerade anatomiundervisningen har medfört att det inte funnits någon ytterst ansvarig för dessa lärandemoment och att både studenter och lärare uppfattat anatomiundervisningen som bristande. Detta beskrivs även i en rapport från Medicinska Föreningen (4).

Arbetsgruppen för anatomiundervisning på läkarprogrammet konkluderar bland annat att man bör använda fler filmer i anatomiundervisningen, att man bör utveckla praktiska moment med fokus på funktionell anatomi på grundnivån, att man bör införa digitala förhör baserade på filmer och att man bör involvera fler kliniska lärare i anatomiundervisningen (Supplement 1). Undervisningen i rörelseorganens anatomi har utvecklats i ett projekt lett av Fredrik Bengtsson och Marcus Granmo. I detta projekt producerades filmer utifrån anatomiska modeller. Filmerna används på såväl grundnivån som på den kliniska nivån (5). Projektet redovisade att dessa filmer används flitigt av studenterna. Anatomin avseende thorax- och bukorganen undervisas på Homeostaskursen på grundnivån, vilken utgör läkarprogrammets tredje termin. Studenterna förväntas fördjupa sina kunskaper i kliniska tillämpningar framför allt på kursen Klinisk Medicin 3 (termin 8), men även delvis på Klinisk Medicin 1 och 2 (termin 6 och 7). Anatomiundervisningen på grundnivå och klinisk nivå har inte varit integrerad och studenterna har haft svårt att tillämpa sina kunskaper på de kliniska terminerna.

De senaste åren har digitala media fått en ökad användning inom läkarprogrammet vid Lunds Universitet. Kopplat till den lärplattformen som används, Moodle, finns ett Mediabibliotek där lärare uppmanas lägga filmer samt koppla dem till andra läraktiviteter som tex Case.

Mot bakgrund av detta startades projektet Utveckling av digitala media för undervisning och implementering av kunskaper i buk- och thoraxanatomi på läkarprogrammet vid Lunds Universitet- ett samarbete mellan grund- och avancerad nivå.

Downloads

Publicerad

2018-03-16

Nummer

Sektion

Articles

Kategorier