Utfall av kursvärderingar och effekter på utbildningen i forskningsmetodik

(Projektkursen) 2008-10-20

Författare

  • Patrik Midlöv

Nyckelord:

forskningsmetodik, kursvärdering, återkoppling, process, effektmått

Abstract

I detta projekt har resultat från kursvärderingar omfattande fem olika kursomgångar i grundläggande forskningsmetodik sammanställts. Sammanlagt inkluderades 275 besvarade kursvärderingar. Syften med kursvärderingar enligt den pedagogiska litteraturen redovisas och ett eventuellt samband mellan förändringar i schema eller kursplan och svaren i kursvärderingarna analyseras.

Överlag var studenternas omdömen om kursen i forskningsmetodik mycket positiva. Kursvärderingen mäter emellertid inte endast processen utan även konkret effektmått (outcome). Det framkommer då att kursen har uppnått ett viktigt mål, att öka antalet allmänläkare som disputerar. Några större förändringar i kursplan kunde inte identifieras men några förändringar av enstaka undervisningsmoment har gjorts till följd av kursvärderingarna. Återkopplingen till studenter och lärare kan förbättras. Denna återkoppling bör även innehålla förslag till eventuella förändringar eller förklaringar till varför inga förändringar bör göras.

Downloads

Publicerad

2008-10-20