Obstetrisk simulering. Utveckling av obstretrisk teamträningskurs med fokus på kommunikation och ledarskap

(Projektkursen) 2010-03-16

Författare

  • Stefan Hansson

Nyckelord:

obstetrisk simulering, teamträningskurs, kommunikation, ledarskap, Kolb, lärcykel

Abstract

Utbildning, oavsett nivå, bör inbegripa djup teoretisk kunskap med mycket praktiska färdigheter. Många gånger tränas avancerade praktiska moment utan att motsvarande teoretiska kunskap finns, och vice versa. Kolbs lärcykeln är en bättre och mer allmängiltig modell som kan anpassas till simuleringspedagogiken (Figur 1). På sextiotalet utvecklades begreppet “experimental learning” som ett svar på studenternas krav på att kunskap skulle vara relevant och applicerbar. Metoden syftade till ett verklighetsnära lärande. I lärcykeln initieras studenten för ämnet i en konkret upplevelse fas. Kunskap mognar sedan i de efterföljande faserna; reflekterande observationer, abstrakt tänkande och slutligen ett aktivt experimenterande [5]. Simulering är en läroform som bygger på denna princip, det aktiva experimenterandet återkommer i de praktiska simuleringsmomenten.

Obstetrisk simulering är en undervisningsform som ger möjlighet att träna dessa fyra komponenter i kombination med obstetrisk färdighetsträning. De kliniker som har infört regelbundna simuleringsträningar visar färre antal komplikationer [8, 9].

Detta arbete syftar till att utveckla, genomföra och utvärdera kurser i obstetrisk simulering anpassade för såväl läkarkandidater, specialistutbildningsläkarna (ST) och etablerade förlossningsteam.

Downloads

Publicerad

2010-03-16